Gå til innhold

Mitt Shuttle XPC SB51G-prosjekt

Anbefalte innlegg

Hei! (ikke helt sikker på hvor det jeg skriver nå havner så unnskyld viss det ikke har sammenheng)

Bra mods dere har klart og slenge sammen i disse små pakkene :p

har halveis begynt jeg og. litt med cd'rommen slik som bildene til en av dere viser. Men det jeg lurer på om dere kan svare meg på. jeg husker å ha lest et sted, men husker ikke hvor, at man må velge skjermkort med omhu fordi det bare er 200Watt og ta av. Har dere noen gode forslag til hva jeg kan kjøpe og putte inn i maskinen?

Jeg vil gjerne ha Video inn på skjermkortet slik at jeg kan koble slik at jeg kan se Tv på flatskjermen jeg kjøper så jeg slipper den stygge store TV'en.

Har tenkt til å bruke 2000+ til skjerkort så viss dere har noen gode forslag så del dem gjerne!

på forhånd takk

Mvh

Conect

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående det med strømforsynigen:

I og med at det er begrenset hvor mye du kan hive inn av komponenter (harddisker, optiske drev, expansjonskort) i et slikt system, så vil denne 200W PSUen ikke være til noen spesielt stor hindring stabilitetsmessig. Men for å si det med en gang, et GeForce FX 5800 (Ultra) blir helt uaktuelt å ha i en Shuttle-boks/Creative Slix. Både pga at det krever sinnsykt mye strøm (nærmere halvparten av PSUens kapasitet, og at den fysisk ikke passer inn pga. FlowFX. Disse begrensningene vil høyst sannsynlig ikke gjelde på FX 5600 og 5200, pga. de lavere hastighetene de kjører på. Et ATi Radeon 9700 (Pro), mulig også 9800 (Pro), vil ikke ha noen problemer å kjøre på et Shuttle/Creative Slix-basert system, siden det er såpass mange som har en slik kombinasjon og som ikke har meldt om problemer relatert til strømforsyningen.

Mine anbefalinger til nytt skjermkort:

Du sier at du vil ha videoinngang på skjermkortet for å kunne se TV på LCD-skjermen din. Mener du enten at du har en ekstern TV-tuner (f.eks en VHS-spiller), eller at du ønsker TV-tuner funksjonaliteten internt i PCen?

Ved førstnevnte alternativ: Gå for et GeForce4-basert kort med videoinngang, f.eks Gainwards Ultra/750-8x XP Golden Sample hos Komplett for kr 2411. Sjekk gjerne også ut andre produsenters (Asus, MSI og andre) alternativer.

Ved sistnevnte alternativ: Her kan du enten gå for et eget PCI TV-kort, men vær klar over disse barebone-PCene som regel kun har ett PCI-spor (i tilfelle du har en Slix, der Audigy2-kortet sitter installert eller har andre planer for det som skal sitte der). Man har jo USB-baserte TV-kort, men de blir nok altfor dyre og upraktiske til ditt bruk. Personlig så anbefaler jeg et skjermkort med innebygget TV-tuner. Der har du for øyeblikket 2 reelle alternativer: ATi Radeon 9000 Pro AIW og 9700 Pro AIW. Trenger du rå 3D-ytelse sammen med TV-funksjonaliteten, er 9700 Pro AIW et soleklart valg. Er ikke dette viktig, vil 9000 Pro AIW også gjøre en god jobb. Prisene på disse, hos Komplett Data (01/04/03), er kr 1795 for Hercules sitt 9000 Pro AIW og kr 3726 for Sapphire sitt 9700 Pro AIW. Sistnevnte kommer imidlertid ikke før slutten av måneden, tidligst.

Alt koker egentlig ned på hvor god 3D-ytelse du trenger fra maskinen, samtidig da også hva du skal bruke systemet til - enten som spillemaskin, underholdningsboks for musikk, TV og filmer, eller noe annet som passer best for deg og dine behov...

Lenke til kommentar

Da er fanadapter, 80x80 12 dB papst og diverse smådeler bestillt. Nå skal vi modde!

Må vel forlenge ledningene på Zalmans spenningsregulatorer slik at jeg kan ha de på utsiden bak og slik regulere hastigheten på viftene.

Funker ikke dette så har jeg vel ikke så mange muligheter igjen.

Ser at Microplex har fått sendt tingene idag så da er de vel her til helgen. Mulig jeg får tid til å gjøre ting da.

Kommer vel med oppdatert side med bilder så fort tingene er gjort!

Lenke til kommentar

bra at du finner ut hva som passer. da kan jeg nemlig bestille det samme etterpå. vist du lager en liste over det du har bestilt.

det enete jeg lurer på er om en 12 db paspt vil gjøre susen i cpu kjøleren, har en amd xp2200+ , som ligger på 40 - 45 idle, med en 19 db papst som kjører på 1600 rpm i skrivende stund, og har dere en Zalman spenningsregulator på denne i tillegg?

satser hive på en Zalman ZMNB32J på northbridge, så er den vifta vekke.

psu er vel den jeg er mest usikker på , har ikke lyst å hive i en 19 db , men det blir vel kanskje litt bedre med en spennningsregulator?

Lenke til kommentar

Vil bare komme med meldingen at Prosjekt Donald Dophue offisielt er fullført! Fikk effektivisert arbeidet såpass at jeg ble ferdig 1 dag før planlagt.

Her er bildene fra "nye" Prosjekt DD:

http://home.no.net/nseu/IM000058.jpg - Selve systemet. Her ser dere de lakkskadene jeg nevnte tidligere, som jeg ikke fikk fjernet 100%. Får heller leve med dem, det er jo tross alt ikke så lenge til neste SFF-system anskaffes..! Etter at klarlakken hadde tørket, brukte jeg skilpaddevoks for å få et ytterligere glansfullt resultat. Denne fikk stå i 4 timer før jeg tørka over dekslet. Som en siste finish, ble skopussesvampen jeg hadde liggende også brukt. Til slutt ble vinduene limt på plass med hurtigtørkende silikon, under press (i dette tilfellet BBC English Dictionary). Sidevinduet ble flyttet ca. 1cm bakover for at luftehullene (rart at jeg ikke har nevnt disse før nå) skulle passe bedre overens med GPU-vifta - som dere kanskje så i bildeserien på side 2, lå en del av vifta bak hullene i dybderetningen.

http://home.no.net/nseu/IM000059.jpg - Bilde tatt i mørket, med blitz. Nå er også den andre katoden (blå Sunbeam 20cm) også på plass, denne er festet over skjermkortet og sees derfor ikke direkte fra sidevinduet.

http://home.no.net/nseu/IM000060.jpg - Bilde tatt i mørket, uten blitz. Skal si det ble mye blått her ;-)

Det som egentlig gjenstår nå, er å få montert den 19dB Papst 40x40x10-vifta i strømforsyningen, denne kommer ca. klokken 13 senere i dag. Dessuten har jeg tatt mot til meg og bestemt at grillen bak systemvifta SKAL klippes bort. Dette skal gjøres mens PSUen er tatt ut, slik at jeg lettere kan ta ut hovedkortet (for å sikre det mot evt. metallspon/biter). Som sagt skal da en Thermaltake-grill (den som fulgte med Tt sin temperatur-regulerte vifte) settes på plass.

Bilde av det ferdige resultatet vil komme i løpet av ettermiddagen, før jeg tar dagens økt med styrketrening på det lokale helsestudioet.

Det er nå i underkant av 2 uker til jeg reiser til Vikingskipet på Hamar og TG03. Hvis det er noen som også skal dit, og som gjerne vil ta maskina i nærmere øyesyn (samt være vitne til dennes kapabiliteter), så er det bare til å besøke mine kvarterer. Nærmere bestemt bord C6, sete 23...

Lenke til kommentar
bra at du finner ut hva som passer. da kan jeg nemlig bestille det samme etterpå. vist du lager en liste over det du har bestilt.  

Skal se om jeg ikke får laget en liste når alt er ferdig.

det enete jeg lurer på er om en 12 db paspt vil gjøre susen i cpu kjøleren, har en amd xp2200+ , som ligger på 40 - 45 idle, med en 19 db papst som kjører på 1600 rpm i skrivende stund, og har dere en Zalman spenningsregulator på denne i tillegg?  

Jeg kjører P4 og ikke AMD. Dette har jeg gjort siden den ikke varmer opp like mye som AMD og også tåler at det blir for varmt (da klokker den ned eller fryser, vet ikke hva AMD gjør nå).

satser hive på en Zalman ZMNB32J på northbridge, så er den vifta vekke.  

Tror jeg har en slik liggenden hvis du skal ha en billig! Hva med 32 kr + frakt? Ubrukt! (bestilt for forrige PC bare for å finne ut at de brukte passiv kjøling der.

psu er vel den jeg er mest usikker på , har ikke lyst å hive i en 19 db , men det blir vel kanskje litt bedre med en spennningsregulator?

Tja, selv så vurderte jeg det og bestilte 412 som er 40x40x20 og den passet ikke (og den bråker litt mer enn 12dB).

Vurderte å bytte til 40x40x10 vifta, men tenkte f..n eller og kjører nå igang med fanadapter og hele sulamitten. Varene kommer vel imorgen så da blir det "mekking" fredag og lørdag.

Lenke til kommentar

Vel, her er bildet jeg lovte å ha klart til nå. Legg merke til plasseringen av bryteren til katodene. Da bryteren som fulgte med inverteren viste seg å være for bred, kjøpte jeg heller en ny bryter på Biltema for en tier. Denne bryteren er 13mm bred - akkurat samme bredde som selve kortplassen...

Dette er altså bakparten på PCen, og jeg har altså fjernet den originale Sunon-vifta fra PSUen og byttet denne med en Papst 412FM (40x40x10mm, 19dB(A)). Fikk samtidig også fjernet metallgrillen på PSUen og satt på en "ordentlig" grill. Litt synd at bare de 2 øverste skruefestene kunne utstyres med skruer, men dette går greit. Jeg må si at dette hjalp godt på støyen, den irriterende "bakgrunns-brummingen" er nå borte. Endelig kan jeg nyte filmene mine fra PCen fullt ut...

Som sagt skulle jeg også få klippet vekk metallgrillen over systemvifta. Var litt halvslakk idag, så jeg orket ikke å ta ut hele hovedkortet. Av verktøy brukte jeg en kombinasjon av en liten sideavbitertang og nibbleren min. Pga. det spesielle designet på Tt-grillen, kunne jeg tillate meg å klippe ut mer enn det jeg kunne ha gjort med en vanlig grill. Som dere ser nederst, er det noen få metallrester igjen. (EDIT: Fikk tak i en annen avbitertang, og har nå fått klippet vekk disse metallbitene...)

Vil også benytte anledningen til å presentere fullstendig spec på systemet:

- Shuttle XPC SB51G. Kjøpt hos Digatech, som dessverre ikke eksisterer lenger...

- Intel Pentium 4 2,53GHz @ 2,78GHz (146MHz FSB). Hadde nok klart mer dersom det var mulig å låse PCI/AGP-bussen samt øke spenningene på SB51G.

- Corsair XMS3200 512MB PC3200 DDR @ 183MHz + de mest aggressive timingene.

- Creative GeForce4 Ti4400 128MB @ 304/675, utstyrt med Thermaltake GPU-kjøler (som kjører på 7V) og de blå kjøleribbene fra samme fabrikants minnekjølesett. Kjører for øyeblikket med Detonator 43.45, som har gitt meg den beste ytelsen i spill og relaterte programmer til nå.

- WD1200JB 120GB 8MB Cache (Windows (C:), spill (D:) samt brukerdata, programmer, CD-imager og MP3 (E:) + WD2000JB 200GB 8MB Cache (kun filmer og filmklipp. I skrivende øyeblikk er det 3GB ledig plass.)

- LG GCC-4480B DVD/CD-RW Combo (48x24x48x16). Da det for øyeblikket ikke finnes RPC1-moddet firmware til dette Combo-drevet, kjøpte jeg programmet DVDIdle Pro (for 50 dollar) for å gjøre denne sonefri + masse annet snacks.

- Windows XP Professional SP1. Har ikke noe spesielt å kommentere på denne, bortsett at dette er en studentversjon kjøpt på jobben til en god ansattpris.

Til slutt vil jeg vil takke alle dere som har kommet med ros, støtte og annen input. Spesielt vil jeg takke ShitHead_No, for å ha gitt initiativet til å også gjøre noe med viftene på PSU, GPU samt grillen over systemvifta. Vi snakkes på TG03...

Lenke til kommentar

OK, da har denne gutten også kommet til veis ende. Endelig så kan jeg nyte stillhet i stua til tross for at PC'en står på. 2 stk 12 dB vifter på fullt og nesten ikke en lyd å høre :D

Siden ShuttleMod er nå oppdatert. Og jeg håper at denne nå ikke skal oppdateres mere.

Lykke til med modding folkens!

Kos dere på TG de som skal dit. Selv så sluttet jeg med TG i 97 siden jeg følte at jeg var blitt litt for gammel. Med 10Mbps linje hjemme så er ikke behovet for å spille i LAN så stort mer.

Tusen takk til Evil Eddie for at han viste modden sin. Takker også for alle innspill som har gitt meg ideer for å komme meg dit jeg er idag!

Lenke til kommentar

Vil bare komme med noen ettertanker fra endt prosjekt...

Vel, nå er jeg glad for at jeg ikke begynte så skru opp og dille mer med Combo-drevet mitt som det ble foreslått tidligere. I går skulle jeg brenne meg en musikk-CD (fra image på HD), og ble da meget forferdet over at den aldri klarte å brenne med mer enn 18x hastighet - selv om denne var stilt til 48x. Og, ja, jeg brukte 48x-sertifiserte plater (testa med Smartbuy og TDK). Ikke nok med det, drevet klarte heller ikke å lese CDR-plater på mer enn 18x hastighet. Vanlige CDer samt DVDer fungerte fint. Testa også med Nero CD Speed, og "Interface Burst Rate" ga et hårreisende dårlig resultat, med bare 1x (i motsetning til 20x med min Memorex 40MAXX 1248AJ). Spilleren er nå på vei tilbake til Komplett, etter at returforespørselen hadde gått helt i orden. Regner nok ikke med å få denne/en ny spiller til TG03, men jeg vil klare meg helt fint med Memorexen. Har ikke akkurat noen behov å se DVD-filmer der...

I denne sammenheng har jeg gjort en ny justering på modden min. Som nevnt tidligere, hadde jeg drillet et hull på metallplata som var teipet fast til trayen på spilleren - for å kunne se Busy-LEDen i aksjon. På 40MAXX 1248AJ sitter denne på motsatt side av den på Combo-drevet, måtte jeg gjøre noe med fronten som skjuler spilleren. I dette tilfellet var jeg heldig og trengte bare å snu metallplata horisontalt, hullet jeg hadde drillet for Combo-drevet passet nøyaktig på 40MAXX sin LED. På denne måten kan jeg enkelt sette fronten tilbake i opprinnelig tilstand når jeg får Combo-drevet tilbake fra Komplett.

TVen min har også klikka, om ikke det over var nok. Vurderer derfor om jeg skal gå for et Sapphire sitt Radeon 9700 Pro AIW, slik at jeg får slått flere fluer i et smekk (får oppgradert det gamle GF4-kortet mitt, får TVen tilbake samt muligheter for videoredigering og ripping av mine gamle VHS-filmer :D). Men nå har ATI annonsert en Radeon 9800-versjon av AIW...

Lenke til kommentar

Kjører nå testing av Shuttle kabinettet og har hentet ned 3dMark 2001 SE og kjører nå testene i loop i flere timer(må registrere for å kjøre i loop og 2001 var ikke så vanskelig å finne reg-kode til). Lot det stå på igår og den høyeste temperaturen jeg hadde var 52 grader i CPU. 48 grader i HK og 47 i PSU. Har nå satt det på før jeg gikk på jobb og skal sjekke igjen når jeg kommer hjem i kveld. Ser ut som om det fungerer helt greit.

Lenke til kommentar

Har også hivi meg på Shuttle-mod bølgen, og foreløpig skiftet fra 2stk bråkete varme IBM og Samsung HDD'er til Seagate Barracuda 80gb, og Heatpipe-vifta til en Papst 12db 80x80mm. I tillegg til det har jeg klippet av System-vifte gitteret med el-tang (har en SS51G, og disse har fire punkter i chassiset der gitteret henger på, og er enkle å klippe av ;)

Denne forholdsvis "enkle" oppgraderingen/modden gav meg et bedre liv .. ;) Systemet er så godt som lydløst, iallefall sammenliknet med stock-Shuttle maskinen.

Nå er det bare 40x40x10mm viften i PSU igjen som bråker .. Synd det blir så dyrt med frakt fra Microplex, så det blir nok en Titan 23(?)dB 40x40x10 fra Databutikken.com når vi kjøper inn annet pc-utstyr til heimen - minst mulig frakt.

Lenke til kommentar

Svarteste varmere sted down under.

Er som kjent på TG03 nå, og hadde planlagt å få maskina med på en casemod-compo dersom det skulle arrangeres noe. Jeg så heller lite om dette på gathering.org - fikk ikke vite om det før klokka var 22 fredags kveld. Da var det allerede for sent til å melde seg på.

Får bare håpe på å ha et nytt, annerledes prosjekt klart på neste års TG...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vil bare komme med noen nye erfaringer, siden jeg nå har fått på plass et nytt skjermkort - nemlig Sapphire Radeon 9700 Pro All-in-Wonder. Kjøpte denne først og fremst pga. at jeg trengte en ny TV-løsning da min gamle Samsung 20-tommer plutselig hadde klikket etter mange års tjeneste. Men den ekstra 3D-ytelsen og videoinngangen er også meget kjærkomne tilskudd - jeg har nå muligheten til å spille PS2 på LCDen min, rippe VHS-filmer samt kople til det gamle Hi8-videokameraet mitt i tillegg til TV- og opptaksfunksjonen.

Men da jeg hadde satt i kortet og skulle starte opp PCen igjen, fikk jeg meg en overraskelse: PCen startet ikke! Alt som skjedde, var at LEDene og viftene gikk på i mindre enn et halvt sekund før disse sloknet/stoppet igjen. Startet da SB51Gen uten Radeon-kortet, da gikk det helt fint. Koplet så ifra alle harddisker (2xWestern Digital), combo-drevet samt alle USB-enheter og startet med kun kortet (uten floppy-strømkontakten koplet til) - fremdeles ikke start på PCen. Trodde da det var noe galt med selve kortet, så jeg satte det inn i broderns PC (med 520W PSU). Der funket det fint. Dette bekreftet mistanken min om at Shuttle-boksens PSU (Achme 200W) er for svak til å kunne starte opp med et AIW-kort tilkoplet - TV-tuneren gjør at dette kortet trekker betydelig mer strøm enn et vanlig R9700 Pro-kort.

I og med det er nærmest umulig å få tak i Flex-ATX-baserte PSUer her i Norge, går jeg for den nest beste løsningen: En 1U (1U=4cm) PSU beregnet for rack-kabinetter. Et slik PSU må modifiseres for å kunne få plass i et Shuttle-kabinett, slik som en bruker av Sudhian-forumet har gjort her. Mitt valg av PSU falt da på Fortron-Source FSP300-601U hos Microplex til kr 795. Bilder av modifiseringen vil komme i løpet av neste helg, da jeg får PSUen inn på torsdag/fredag.

I mellomtiden har jeg mekket opp min egen jallaløsning (min definisjon på en midlertidig løsning): Jeg har funnet fram min gamle Chieftec 360W, som forøvrig er utstyrt med en PSU-mod i blå utførelse. Demonterte deretter PSUen i Shuttle-boksen, og la til slutt in kablene jeg trengte - ATX-pluggen, 12V-pluggen samt 4 4-pins Molex-kontakter (2 til HDene, 1 til Combo-drevet samt 1 til kald katode-inverteren) og 1 floppy-kontakt til Radeon-kortet. Med denne strømforsyningen fungerer systemet upåklagelig.

Støymessig ligger Radeon-kortet meget godt an, det bråker faktisk ikke mer enn det Tt-vifta på GF4en gjorde ved 7V. Jeg fikk dessuten bra overklokking, nådde 378MHz på GPU og 364,5MHz på minnet uten at anomaliteter (svarte/hvite prikker og blinkende polygoner) dukket opp. Fikk 16132 3DMarks på 3DMark2001SE og 5536 på 3DMark03. Spiller med 16x Aniso og 4x FSAA uten problemer på 1280x1024 (LCD-skjermen min støtter ikke høyere oppløsninger) på alle OpenGL- og Direct3D-spill jeg har installert på maskinen. Spilte også Tekken 4 på LCD-skjermen takket være videoinngangen på AIW-kortet, men jeg bør skaffe meg en S-Videobasert signalkabel for PS2 (Monster Cable?) da bildekvaliteten på komposittinngangen var heller dårlig. Fikk også tatt opp videofiler fra TV-tuneren, både MPEG og AVI (DivX 5.05) fungerte uten problemer. Jeg har i tillegg funnet fram en analog audiokabel (den man normalt bruker mellom optiske drev og lydkort) og koplet til denne mellom AIW-kortet (den lille hvite pluggen) og det integrerte lydkortets CD-inngang (stor svart plugg). Da slipper jeg å måtte ha en ekstern audiokabel inn til lydinngangen.

Eneste som er litt synd med AIW-kortet, er at man ikke har muligheten til 2 monitorer, kun 1 monitor og 1 TV. Hva er egentlig vitsen med sistnevnte når man allerede har en TV-tuner, spør nå jeg - har en fin 19" CRT som jeg nå ikke får brukt. Her kunne ATI ha brukt samme løsningen som man har på Matrox Parhelia, der man bruker en splitter for å kunne kople 2 skjermer på 1 kontakt.

Til slutt har jeg 3 nye bilder av systemet mitt slik det er nå:

http://home.no.net/nseu/IM000177.jpg - Oversiktsbilde av SB51Gen min. Var såpass heldig at vifta på Radeon-kortet kom i posisjon med luftehullene på sidevinduet, jeg hadde egentlig regnet med å måtte flytte vinduet noe. Legg merke til PS2en som jeg som sagt har fått koplet opp mot videoinngangen, samt strømforsyningen som er midlertidig satt opp for å gi tilstrekkelig med strøm til systemet mitt.

http://home.no.net/nseu/IM000178.jpg - Her ser dere min jallaløsning på PSU-problemet. Den lille boksen med ATi-logoen på er mottakeren for den RF-baserte fjernkontrollen som fulgte med AIW-kortet. Denne fungerer som en drøm man har bl.a muligheten til å kontrollere musepekeren...

http://home.no.net/nseu/IM000179.jpg - Nærbilde av der kablene fra den eksterne strømforsyningen går inn i PCen. Jeg må nok kutte litt mer i kabinettet for å kunne få plass til den 1U PSUen jeg planlegger å få installert...

Lenke til kommentar

Vel, her er bildene av forvandlingen av en 1U strømforsyning til en Flex-ATX formfaktor:

http://home.no.net/nseu/IM000180.jpg - Her har jeg sammenliknet den originale PSUen med denne jeg hadde tenkt å skvise inn i Shuttle-kabinettet mitt. PSUen på 1U ble testet for å se om den klarte å drive systemet med det nye skjermkortet mitt, og det bestod testen med glans (+12V kom ikke under 11,5V, og de andre spenningene lå akkurat på de spesifiserte verdiene). Målene på orignal-PSUen er på 150*82*43mm, mens 1Uen måler 205*100*40,5mm. Og som dere da ser, ville jeg få en stor utfordring med å tilpasse dybden og høyden (sett fra høykant) på 1Uen best mulig. Har lagt ved en standard ATX PSU (Chieftec 340W, med PSU-mod) for referansens skyld.

http://home.no.net/nseu/IM000181.jpg og http://home.no.net/nseu/IM000182.jpg - Her er et klarere bilde som viser utfordringen jeg stod foran - å få denne 1U PSUen til å passe i den lille Shuttle-boksen. Den lille blå saken øverst på kabinettet er inverter-modulen for de 2 blå kald katode-lysrørene jeg har installert.

http://home.no.net/nseu/IM000190.jpg - Og her er det ferdige resultatet, etter mye slit, banning, skvising, pressing, kutting, samt en vond høyrehånd og en deformert nibbler. Kort sagt så måtte jeg fjerne toppdekslet, de 2 nederste hjørnene (for å få plass til +12V-kontakten samt ha nok klaring til serieport/skjerminngang-blokka) og begge kantene på langsidene helt inn til printkortet. Og selv da måtte jeg også klippe vekk deler av selve kabinettet - "kroken" den originale PSUen var festet med, samt PSU-hullet. Her er et bilde som viser resultatet av sistnevnte. Det som kunne være litt skummelt, men som egentlig ikke er det, er at det ikke finnes noen skruer som holder PSUen på plass. Den ligger stabilt takket være kondensatorene på hovedkortet, kabelmølja fremme på kabinettet samt en liten bit dobbelsidig tape bakerst. Har dessuten også festet et stykke med cellofanpapir for å hindre kontakt mellom PSU-komponentene og kabinettdekslet. Men likevel vil jeg si at strømforsyningen ligger såpass stabilt at det er forsvarlig å transportere det over lengre avstander, riktignok ved hjelp av en egen spesialtilpasset Shuttle-bag.

Etter å ha fått alt på plass (hadde faktisk 2 4-pins Molex-kontakter samt Aux-kontakten til overs), var det tid for en testkjøring av systemet. Ville den jalla modden min fungere, eller ville hele sulamitten gå til grunne med et voldsomt brak? Til min store lettelse, så fungerte det prikkfritt. Windows startet, og spenningene samt temperaturene lå innenfor de anbefalte verdiene. Det var bare en ting jeg var misførnøyd med: Den forbanna støyen fra PSU-viftene! Egentlig ikke så rart, ettersom denne strømforsyningen egentlig er beregnet for bruk i rackmonterte servere, som i nesten alle tilfeller er plasserte i egne godt støyisolerte serverrom. Begge viftene var på 40x40x20mm, og støyet mye mer enn resten av systemet (systemvifte + skjermkortvifte) til sammen. Det var visstnok montert en såkalt "Noise Killer", som det stod spesifisert på dekselet. Noise Killer my ass, altså! Denne gjorde bare at viftestøyen ble enda mer ubehagelig, ettersom at turtallet på viftene varierte hele tiden.

Det hele endte med at jeg fjernet begge viftene, og satte i en 19dB Papst 40x40x10mm i stedet bakerst. Startet opp systemet igjen, og nok en gang fungerte det hele uten problemer over lengre tid OG med et mye behageligere støynivå. Riktignok hadde gjennomsnittstemperaturen i PSUen gått opp med en 7 grader (fra 38 grader til 45 grader), men likevel lå de høyeste temperaturene godt under faresonen som jeg regner for å være en 70-80 grader.

Konklusjon? Dersom du har et Shuttle-system, og planlegger å oppgradere til et meget strømkrevende skjermkort (Radeon 9700/9800 Pro AIW, GeForce FX 5900 Pro), så kan det være nødvendig å måtte 1U-PSUer ved å modde dem slik som jeg har gjort. For så vidt jeg vet, så finnes det ikke Flex-ATX PSUer som er noe særlig kraftigere enn 220W.

Men på den annen side, så er det også fullt mulig å kjøre med en ekstern strømforsyning (slik som jeg gjorde en stund) dersom man heller vil bruke en standard ATX PSU og ikke måtte investere i relativt dyre spesial-PSUer. Men skal man transportere PCen ofte med en slik løsning, kan det da være lurt å montere et skjøteledd på kabinettet som gjør at man kan plugge inn og ut strømforsyningen uten å måtte åpne kabinettdekslet og plundre med kablene til hovedkort og lagringsenheter.

Da er Shuttle-boksen min klar for nye utfordinger og LAN...

Lenke til kommentar

Herregud for en jobb. Glad jeg valgte 9000 kortet og ikke 9800 som jeg vurderte, men fant for dyrt.

Boksen min brukes nå som reserve maskin og videospiller. Tar opp i rimelig bra kvalitet (sliter bittelitt med S-lyder ).

Fornøyd og rører ikke boksen videre. Var slit nok å få den så stille.

EvilEddiE har jo tatt'n helt ut og får applaus for det!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må få komme med litt skryt her til EviLEddiE for fremragende journalistikk, og bra og utfyllende innlegg.

Har lenge gått her på forumet og lurt på hvor det blir av alle de som skriver lange og bra innlegg. Finner stort sett bare de små korte svarene, og ingen som virkelig tar på seg ansvaret av å få forklart en hel sak.

Jeg liker å skrive langt, og synes det er bedre med kvalitet fremfor kvantitet.

Det var vel igrunn det jeg ville si.

Nice mod, og tolmodig arbeid.

-Chief-

Lenke til kommentar

En bitteliten oppdatering på modden min:

http://home.no.net/nseu/IM000453.JPG - Jeg ble etterhvert lei av det Donald-frontmotivet - dermed var tiden inne for noe nytt. Ettersom jeg er en stor Transformers-fan (se f.eks avataren min), tenkte jeg det ikke var noen dum ide å la en av robotene derfra pryde fronten på SB51Gen min. Siden jeg er en litt "Evil" type, så falt valget på en Decepticon (refererer igjen til avataren min), nemlig Starscream (TF: Armada-versjonen) - som er min favoritt-Decepticon, pga hans slue personlighet og evige bestrebelse over å ta makten fra Decepticon-lederen Megatron.

Fremgangsmåten for det ferdige motivet: Jeg begynte med selve bildet av Starscream, som hadde hvit bakgrunn, beleilig nok. Deretter brukte jeg malingspannet for å gjøre bakgrunnen svart, og dernest la jeg på en tekstur (Zebra). Endret størrelsen på bildet til 2262x2244 piksler, som er størrelsen på det ferdige bildet som ble limt inn i Shuttle-malen jeg hadde (med forskjellige lag for motivet, samt hullene for skruer, brytere, LEDs og porter). Etterpå var det bare å printe det ut på fotopapir med best mulig kvalitet og skjære ut hullene.

Så får vi se hvor lenge denne frontmotivet varer - blir nok ikke så veldig overrasket over meg selv hvis jeg velger å ha en eller annen sexy dame som nytt motiv...

Lenke til kommentar

Utrolig tøft! Har selv vurdert Shuttle, men vi får se hva det blir til :)

Men nok en gang.. Utrolig gøy å se en som engasjerer seg slik for en mod! Du fikk ihvertfall lønn for strevet :D

BTW.. Hva driver du med på bildet i signaturen din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...