Guahtdim Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Okidoki, da har jeg fått kjørt kabinettet mitt litt mer. Spilte Battlefield1942 i en time og temperaturene var ikke så ille. Satte inn sensorer nært gpu kjøler og cpu (hjemmelaget ala dette ) Etter en time så hadde jeg ca 38 på GPU og 31 ved CPU. Åpnet kabinettet og tok på GPU-kjøler (siden denne var målt til det varmeste, litt over lunk bare). Dette er jo selvfølgelig ikke eksakte temperaturer, men det forteller meg at jeg ikke trenger å bekymre meg for overoppheting. Lyden er jo ikke helt borte (sitter jo en vifte og blåser), men denne lyden er ikke høy mer. Ting som kan endres: Link til utførlig rapport med bilder vil komme etterhvert. Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 her finner dere hva jeg har gjort og noen bilder http://www.oesolberg.com/shuttle.asp Lenke til kommentar
JM Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 heisan,dette er til evil- hvor fikk du tak i psx til usb-pc, syntes å haa sett det før men er ikke helt sikker på hvor. Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 her finner dere hva jeg har gjort og noen bilderhttp://www.oesolberg.com/shuttle.asp Har samme maskin og bare lurte på, merket du stor forskjell ved bare å bytte ut kabinettvifta til 12dB ? Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 her finner dere hva jeg har gjort og noen bilderhttp://www.oesolberg.com/shuttle.asp Har samme maskin og bare lurte på, merket du stor forskjell ved bare å bytte ut kabinettvifta til 12dB ? Jeg synes det var stor forskjell, men dette vil jo variere fra person til person. Jeg antar at den viften som satt i lå på langt over 20 dB(A) (iallefall i oppstart). Slik som det er nå så hører jeg ikke noe forskjell nesten når viften blir startet opp i full modus og så "girer" ned. Sitter pengene trangt og lyden ikke plager deg nevneverdig så kaster du bort 250 spenn på ny vifte (155 + frakt og oppkrav blir vel ca 250.-) Lenke til kommentar
bfigved Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Heisann Eddie.... Må si dette ble bra..... Men husk ingen ting av dette hadde vært mulig uten den umbraco nøkelen du lånte av meg... j/k Du får se å krige fra deg, å komme deg tilbake til ålgård igjen... må få gang på et litte lan snart... Må nok kansje låne den nibbleren av deg jeg... Vell vi snakkes.... Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 19. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2003 Vel, da er jeg tilbake igjen etter nesten 2 uker i Nord-Norge (på Bardufoss, Setermoen og Elvenes) med det verste drittværet man kunne få (mildvær, sludd, regn, slaps, sterk vind...). Det føles ganske så uvant å være foran PCen, etter å ha fylt og løftet jerrykanner dagen lang. Jeg ser også at aurstad har "stjålet" avataren min, så som Transformers-fan, måtte jeg bare fyre opp Megatron som ny avatar... ShitHead_No: Bra arbeid med å få plass til Zalman-kjøleren på dette kortet med tanke på at det er relativt trangt med plass (TV-tuneren). Temperaturene dine var også meget gode. Men har du gjort noe med selve utsiden av kabinettet, og har du eventuelt bilder av dette? JM: Mener å ha nevnt dette tidligere i innlegget mitt, men disse kan kjøpes hos Clas Ohlson. bfigved: Ey, deg har jeg ikke sett ofte her! Umbraco-nøkkelen kan du få tilbake nå, jeg fikk med en passende nøkkel sammen med den transparente frontplaten jeg kjøpte før jeg reiste ut. Det er bare til å komme oppom, så skal du få låne nibbleren. Du må jo også snart få lagt ut bildene av din egen SB51G..! Vi må definitivt få til et LAN snart - vi må diskutere om dette skal bli før eller etter TG03... Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 20. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2003 Vel, har nå fått gjort følgende i løpet av denne dagen etter å ha kommet hjem igjen: - Skjært, pusset og polert vekk den horisontale grå stripa på frontplaten. Brukte en skrapekniv og en vanlig morakniv for å skjære vekk stripa, for så å pusse det jevnt og glatt med 600 korning slipepapir. For poleringen, kunne jeg ha brukt Displex (beregnet for å fjerne riper på mobiltelefondisplayer), men mitt ekesmplar var brukt opp og en ny koster nesten 40 kr hos Clas Ohlson, brukte jeg en billigere og vel så bra løsning: Tannkrem. I mitt tilfelle ble en tube av type Aquafresh brukt, og resultatet ble glimrende. Nå kan man endelig se hele bildet av Donald som kjører i seg sprøyta... - Bestilt en 20cms Sunbeam blå kald katode samt forlengerkabel hos Microplex. Benyttet også anledningen til også å bestille en Overklokking.no T-skjorte :-) (svart, XXL) Nå gjenstår bare å reparere lakkskaden øverst på kabinettdekslet. Skal bruke rikelig med tid på denne, men jeg lover at den skal bli ferdig i god tid før TG03. Da kommer flere bilder opp... Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Du tar vrkelig vare på modden og du, reparerer lakk skader og greier:) Men kan du legge opp noen bilder med donald duck motivet på? (etter du har fjerna den stripa:) ) Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 20. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2003 Skulle gjerne lagt opp bilder med en gang, men denne luringen av min lillebror har klart å bruke opp batteriene på kameraet mitt mens jeg var i Kongens tjeneste. Jeg får ikke tak i nye før i morgen, da jeg kjøper dem gjennom jobben, til halv pris. Av denne grunn er det heller ikke lagt opp bilder av hvordan jeg fjernet denne grå stripa. Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 21. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2003 Og som lovet, her er et bilde av fronten uten den grå stripa. Bildet er for anledningens skyld tatt med høyeste kvalitet (1792x1200) og har en filstørrelse på 989 kB. Bare så dere modem/ISDN-brukere vet det... Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Når den stripa ble fjernet og jeg så det motivet, så ble det virkelig rått! det er noe av det råste modden jeg har sett på lenge her på forumet Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Vel, da er jeg tilbake igjen etter nesten 2 uker i Nord-Norge (på Bardufoss, Setermoen og Elvenes) med det verste drittværet man kunne få (mildvær, sludd, regn, slaps, sterk vind...). Det føles ganske så uvant å være foran PCen, etter å ha fylt og løftet jerrykanner dagen lang. Jeg ser også at aurstad har "stjålet" avataren min, så som Transformers-fan, måtte jeg bare fyre opp Megatron som ny avatar... ShitHead_No: Bra arbeid med å få plass til Zalman-kjøleren på dette kortet med tanke på at det er relativt trangt med plass (TV-tuneren). Temperaturene dine var også meget gode. Men har du gjort noe med selve utsiden av kabinettet, og har du eventuelt bilder av dette? Vel, jeg tror jeg hadde mer flaks da jeg var på repp i 1999 (nesten konstant -20 i Nord-Trøndelag, kun 1 dag med +1 og snø). Men siden jeg har 3 vinkler så var jeg borte i 4 uker.... Vel, jeg har ikke gjort noe med utsiden av casen min. Holder den ren og fin siden maskinen står sammen med anlegget. Brukte hele helgen på å få @%¤@£$£@ ATI opplegget til skjermkortet opp. Fant omsider på Google om en som hadde hatt samme problemet (jeg må si jeg elsker Google). Der lå det full path til alle nye drivere etc. Digg. Slik det er nå så er det vifta i poweret som bråker. Det ser ut som en liten drit-vifte på 4x4 eller noe sånt. Skulle gjerne ha gjort noe får å få den stille, men jeg er ikke så gira på å begynne å mekke så mye på casen siden den nå står i racket mitt (skal prøve å få tatt bilde og oppdatert det jeg skrev på siten min). Det jeg skulle likt å vite var vel hvor mye luft den lille pipevifta flytter slik at jeg kunne sett meg om etter alternativ. Har også gått vekk fra Barracuda V til en Barracuda IV. Går fra 120 GB til 80GB, men IV er mye stillere når den skriver/leser på disken. Noen som vet noe om vifta eller har noen gode tips om hvordan jeg går fram for å få ting litt mer lydløst. Jeg kjenner at jeg må ha en vifte i poweret fordi det er der den største varmen er nå. Så en evt. ny vifte må kunne flytte like mye luft, men bare klare å gjøre det mer lydløst. Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Fant denne linken om modding av PSU-vifte på Shuttle forums.sudhian.com. Jeg har allerede bestillt en haug med deler fra Microplex og setter vel igang med dette til helgen hvis alle deler kommer fram (urgh, dette begynner å koste meg litt). Vurderer å ta den helt ut og få fjernet gitter på PSU og heatpipe for å erstatte dette med enkle griller. Iallefall den på PSU siden vifta jeg setter inn kanskje vil gå litt stillere. Om jeg tar hullet til heatpipe vet jeg ikke, men jeg har uansett bestillt delene. Så da blir det vel oppdateringer på siden min når jeg har fått det til :wink: Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 ShitHead_No, hvilken vifte til PSUen var det du bestilte? Var det denne? Tenkte å utføre denne modden selv, men det får vente siden jeg nå planlegger et kjøp av Radeon 9700 AIW, som vil sluke hele PC-budsjettet mitt for mars/april måned. Har allerede satt en støysvak vifte på heatpipen (går på ca. 1800 RPM), så får vi se hvor mye skjermkortvifta vil bråke. Nå holder jeg på å pusse ned kabinettdekslet, og nye strøk med svart lakk skal påføres i morgen (lørdag 29/03). Planen videre er å polere overflaten og lakke med klarlakk på Aprilsnarr-dagen, og deretter lime på plass toppvinduet torsdags kveld. Denne gangen lover jeg bilder fra denne prosessen... Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Tok sjansen og bestilte den som er 40x40x20 (modell 412). Får se om det funker. Hvis ikke så har jeg vurdert å bruke en 80-60 adapter med en Papst 8412N2GL( 33m³/time, 12 dB(A) ) montert som suger ut luft. Jeg bruker nå den samme 80x80 Papst viften til Heatpipen og den er rimelig stille. Når jeg monterer nå så kommer jeg til å lage ledningen fra PSU til vifte slik at den har en slik kontakt som man bruker mellom vifte og f.eks. HK for slik å lett kunne skifte ut viften hvis det blir aktuellt. Har lagt ned endel penger på dette og stopper ikke nå før jeg får en maskin som kan stå på uten at det blir for mye støy. Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Hmm, 40x40x20 var ikke bra nei.... Ikke plass i det hele tatt... Da fikk jeg ikke skiftet vifte, men jeg "niblet" vekk det av metall som var over vifteutgangene. www.oesolberg.com/shuttle.asp er oppdatert med bilder etc. Vet ikke helt om jeg går for en 40x40x10 vifte eller om jeg skal kikke litt mer på å lage en adapter og bruke en 12 dB 80x80 vifte... Vi får se.... Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Vet ikke helt om jeg vil fjerne gitteret foran 80mm-vifta enda, det blir altfor stress (selv for meg) å måtte fjerne hovedkortet, merke alle kablene osv. Jeg får se når jeg eventuelt får kjøpt meg et nytt hovedkort, helst basert på Athlon64-plattformen (hvis det lar seg gjøre å kjøpe hovedkortene separat) Nå har jo også Komplett utsatt mottaksdatoen for det Radeon 9700 AIW-kortet jeg hadde tenkt meg (fra 4/4 til 30/4), så nå har jeg bestilt meg den 40x40x10 Papst-vifta til strømforsyningen i stedet. Så får vi se om dette hjelper på støynivået. Har da samtidig planlagt å gjøre en 7 volt-mod på skjermkortvifta (Thermaltake G4-VGA), da denne er støykilden jeg umiddelbart legger mest merke til. Angående lakkeringen av kabinettdekslet, her er et par bilder: http://home.no.net/nseu/IM000051.JPG & http://home.no.net/nseu/IM000056.JPG - Svartlakken ble påført lørdag den 29., jeg tok 5 kjappe strøk (3 min mellom hver strøk). Gjentok samme prosessen dagen etterpå. Selv om jeg fikk slipt ned de verste skrammene, er det fremdeles noe småplukk øverst til venstre (mot sidevinduet) og øverst framme. Men disse er vesentlig mindre merkbare enn det jeg begynte med, så sånn sett er jeg fornøyd. I skrivende stund har det første av 2 strøkserier med klarlakk tørket ferdig - jeg fikk polert og lakket dekslet tidligere på dagen, før jobben. Vil i morgen gjenta prosessen før jeg lar greia tørke til torsdag. Da skal det poleres mer, og kanskje vokses litt. Til slutt skal vinduene på plass, sidevinduet torsdags kveld og toppvinduet fredag ettermiddag. Flere bilder kommer da... Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Vet ikke helt om jeg vil fjerne gitteret foran 80mm-vifta enda, det blir altfor stress (selv for meg) å måtte fjerne hovedkortet, merke alle kablene osv. Jeg får se når jeg eventuelt får kjøpt meg et nytt hovedkort, helst basert på Athlon64-plattformen (hvis det lar seg gjøre å kjøpe hovedkortene separat) Hmm, det er kun 3 kabler du må ta ut (USB, Firewire og lydkabel (mic/headsett). Ikke mye stress det, men det å få ut kortet var litt kronglete. Når det gjelder strømforsyningen så kan denne kobles fra uten at du må mekke med hovedkortet så den er så enkel at den burde du gidde hvis du alikevel skal skifte vifte. Selv så tror jeg nok at jeg kommer til å prøve å kjøre adapter på PSU-åpningen slik at jeg kan ha en 12dB 80x80 papst montert der. Det blir litt klumpete, men hvis jeg da kan ha maskinen stående på 24/7 så er jeg fornøyd. Må vel også kjøre på ett par spenningsregulatorer på viften til PSU og heatpipe. Etter det skal jeg gi meg tror jeg Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Da så...jeg har en flott ThermalTake 80mm grill liggende, så jeg får se en vakker dag om jeg tar mot til meg og får klippet vekk grillen bak. Men det får vente til etter TG03. Mens den 2. strøkserien med klarlakk holder på å tørke (skal som sagt tørke til torsdag), har jeg enda et bilde å vise fram: Min hjemmesnekra jalla 7V-mod for GPU-vifta Tok ut 12V og 5V-ledningene fra en floppy-kontakt og teipet dem fast til de røde (12V) og sorte (5V) ledningene fra vifta. Den hvite ledningen til venstre (teipet på den gule fra vifta) går til hovedkortet, da jeg har muligheten til å måle RPMen på ThermalTake sin GPU-vifte. Men det viste seg at vifta gikk såpass sakte slik at systemet ikke klarte å registrere noe RPM-signaler fra vifta. Derfor tok jeg likegodt og fjernet denne ledningen fra vifta og hovedkortet. Som jeg kom inn på, går vifta nå en god del langsommere med 7V. Støyen er betydelig redusert, for å si det sånn, nå hører jeg harddiskene i systemet mitt. Testet ut både Max Payne, Quake 3, C&C Generals samt 3DMark 2001+03 med samme hastighet på GPU som før modden (304MHz) uten tegn til forstyrrelser eller kræsj/heng. Eneste jeg hadde å sette fingeren på var en raslelyd fra vifta som gjorde seg gjeldende de første 5 minuttene PCen var slått på. Så sånn sett er jeg meget fornøyd med denne modden. Er nå spent på hva det kommende byttet av PSU-vifte vil medføre i ytterligere støybesparelser... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå