Gå til innhold

Mitt Shuttle XPC SB51G-prosjekt

Anbefalte innlegg

Få tak i :lol: Høres ut som om du gjorde ett brekk og ikke fikk kabelen med deg, men du gjør brekk 2 for å skaffe det :wink:

Vel, følger med i spenning. Har selv anskaffet ett shuttlekabinett som jeg har fyllt opp med ett Audigy kort og ett Hercules 3D Prophet AIW 9000PRO 64MB kort for å bruke maskinen som en slags stereo/video-løsning.

Problemet nå er at vifta på grafikk-kortet bråker og det samme gjør vifta på heat-pipen.

Heatpipe-vifta har jeg tenkt å skifte ut med en papst-vifte og tenkte da samtidig og gjøre vifte-åpningen større siden man da får bedre luft-gjennomstrømmning.

Viften på skjermkortet vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med. Har vurdert å skifte den ut med en stor passiv kjøler(så stor som det lar seg gjøre i det knøtte-kabinettet).

Tips mottas med takk, både som posts og som mail til meg på [email protected]

Stå på EvilEddie, håper du får skaffet kabel til kameraet ASAP slik at vi kan få se bilder av vidunderet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et kult prosjekt, dette her! Jeg fikler litt med en hjemmemekka Shuttle-basert løsning sjøl, med det første kortet - FV24 for FC-PGA. Blir artikkel av det med tid og stunder. I forbindelse med det og litt annet kommer review av Nibbler om ei uke eller to også.

Veldig godt å høre andre erfaringer med Nibbler også - med noen modifikasjoner er de ganske like mine.

Lenke til kommentar

Bilder bilder bilder bilder!

Shuttle er noe av det feteste som fins for Stereo/Video løsninger og små miniservere for dilldall. Får man modda den i tillegg er det jo groovy ;)

Plukk frem digitalkameraet ditt nu. Et bilde (eller fjorten) sier mer enn 1000 ord.

:woot:

Lenke til kommentar

Jepp, nå har jeg fått tak i denne kabelen (USB, fra A til mini-B), så bildene kommer nå i kveld!

Har nå fått limt fast vinduene med silikon, og PCen er nå i realiteten klar. MEN...jeg klarte å drite meg ut med lakkeringen - igjen. Jeg ga klarlakken kun 8 timer til å tørke, med det resultat at når jeg kom borti toppen av dekslet, dukket fingeravtrykkene og malingklumpene opp. Så fremre del øverst på dekslet er totalt jalla. Jeg må polere og pusse det ned så godt jeg kan. Funker ikke dette, så sender jeg hele driten inn til nærmeste billakkeringsverksted eller videregående skole med lakkeringsklasser og får det gjort. Velger jeg dette, blir det iallefall i god tid før TG03...

Lenke til kommentar

OK, nå er bildene lastet opp..!

http://home.no.net/nseu/IM000007.JPG - Mitt system. Bakgrunnsbildet viser min nåværende drømmedame, Kristin Kreuk (uttales med stum e) kjent fra TV-serien "Smallville" som går på TVNorge mandager. Prøv forresten å gjette hvilken bok som ligger ved tastaturet..? De kablene som stikker ut fra fronten på PCen, er PSX til USB-konvertere, slik at jeg kan bruke PSX/PS2-kontrollere på PCen min. Jeg har for ordens skyld en PSX-emulator, der jeg spiller mest Tekken 3. Stereoanlegget er av merke JVC, og stammer fra slutten av 80-tallet. Ikke akkurat "state of the art", men det duger bra for mitt bruk...

http://home.no.net/nseu/IM000016.JPG - PCen sett oppefra. Den optiske enheten er en LG GCC-4480B - Combo-drev med 48x brenning på CD-R, 24x brenning på CD-RW, 48x lesing av CD og 16x lesing av DVD. En super enhet, det eneste som trekker litt ned er at det foreløplig ikke finnes noen måte å gjøre den sonefri (fra RPC-2 til RPC-1) på. Den er jo ganske ny på markedet, så jeg må nok vente litt...

Switchen er en CNet 8-porters, og tilkoplet til denne er PCen min, broderens PC, familie-PCen (som er koplet til ISDN-linja) og laserskriveren min (Kyocera FS-1500 - denne fikk jeg gratis på skolen (VK2 Serviceelektroniker data- og kontorsystemer) fordi jeg klarte å fikse denne. Jeg fikk rasket med meg 5 MB minne (som er maks kapasitet) samt en nettverksmodul med innebygd printserver og Web-basert oppsett).

http://home.no.net/nseu/IM000017.JPG - Og her er den tidligere omtalte fronten. Bildet er hentet fra Rotten.com, der man kan hente ned alskens rare bilder av forskjellig slag. Combo-drevet er selvfølgelig stealthet, vha dobbelsidig tape på 1mm. Det eneste som er litt synd her er den forbanna grå horisontale stripa over plexifronten, som ødelegger litt av poenget med bildet (sprøyta). Før TG03 vil jeg ta fronten med til glassmesteren og få pusset denne stripa bort.

http://home.no.net/nseu/IM000008.JPG - Her er trayen til Combo-drevet oppe. Legg merke til at jeg har felt inn drevet slik at plaxiplata er i linje med fronten. CD-kakene i forgrunnen er Smallville S1E1-21 og S2E1-16, i SVCD-format.

http://home.no.net/nseu/IM000018.JPG - Oversiktsbilde med den blå kald katoden avslått.

http://home.no.net/nseu/IM000019.JPG - Annet oversiktsbilde av PCen.

http://home.no.net/nseu/IM000020.JPG - Lyset og blitzen er slått av. Denne katoden er liten (10 cm) men KRAFTIG..! Det er nesten slik at jeg kjenner det på huden...

http://home.no.net/nseu/IM000021.JPG - Systemet mitt i mørket.

http://home.no.net/nseu/IM000022.JPG - Oversiktsbilde i mørket.

To Do-liste:

- Slipe/pusse vekk rester av silikon og klarlakk på vinduene

- Utbedre lakkskaden fremre del øverst på kabinettdekslet

- Få installert en 20 cms blå kald katode over skjermkortet

- Pusse vekk den grå stripa på plexifronten

- På sikt: Lakkere Decepticon og Autobot-logoer (er ihuga Transformers-fan) med teksten "Evil Outside - Good Inside" eller noe liknende.

Lenke til kommentar

Yaiks , den var veldig lekker da! Åssn åpner du combo drevet når du har satt den plexi greia over hele der?

Kanskje du skulle plasere katoden slik at den lyser på noen andre plasser også , ikka bare opp av toppen der! Kanskje litt najs med neonwire , men det er nå min mening !

Ellers : DRITFET MODDING ass , den er en vinner , from the hart of a Donald fan :D

Yes :woot: Yes

Lenke til kommentar

Takker for rosen :-)

Combo-drevet åpner jeg ved å trykke nederst til høyre på plexiplata. Jeg har festet en liten bit med tape under plata slik at den akkurat kommer borti Eject-knappen. Jeg har også boret et hull (har en metallplate mellom drevet og bildet+plexiplata som holder på plass skruene, som er kuttet ned slik at de akkurat henger i gjengene sine) for status-LEDen, slik at jeg kan se når drevet jobber. Jeg valgte dobbelsidig tape framfor lim fordi det ved nødsituasjoner skal være mulig å fjerne frontplata, samt at når jeg eventuelt vil bytte motivet i fronten.

Som sagt skal en 20 centimeters blå katode installeres over skjermkortet, slik at dette og sidevinduet også blir lyst opp. Bare synd at Microplex fremdeles ikke har fått denne inn...

Den lakkskaden jeg nevnte legger man kun merke til i sterkt sollys, så hvis det blir for dyrt å utbedre denne skaden, får jeg heller bare leve med denne...

Lenke til kommentar

Har bare en ting å si: _NICE_

Her er en som kan skrive forum innlegg hvertfall :). Har lest alle postene dine med stor glede. Dette med barebone kabinett er bare genialt, et lite kabinett er jo mye greiere å ta med på LAN. Vurderer sterkt å kjøpe et selv, har bare vært litt bekymret for om ytelsen på hovedkortene er god nok, og om de er stabile. Jeg har ikke så mye hardware i maskinen heller så det passer i grunn utmerket. Og modden din var bare genial. Er det noe som vekker oppsikt på LAN er det et "søtt lite kabinett" som står på bordet og lyser opp.

Lakkering er no driit, har drivi en del med det selv.... Veldig vanskelig å få det pent ja :).

Men stå på! Nice jobb.

Lenke til kommentar

Ja, nå har jeg nettopp kommet hjem fra NxS-LAN 4 på Møllå i Sandnes, og jeg hadde folk rundt meg ganske så ofte som beundret arbeidet mitt. Mest imponert ble de over Donald-motivet og stealthingen av Combo-drevet i fronten samt den svarte fargen av kabinettet. Lakkskaden øverst ble nesten ikke lagt merke til i det hele tatt. Kombinert med den 17" LCD-skjermen jeg også hadde med meg, fikk jeg mange misunnelige blikk og kommentarer...

Skal reise på repøvelse til Nord-Norge nå, så jeg får ikke fikset noe mer på PCen før siste uke i mars. Da skal lakkskaden utbedres (dersom det ikke koster mer enn 500kr), den grå stripen på flexifronten pusses/poleres vekk og en ekstra blå katode på 20cm installeres. I god tid før TG03...

Lenke til kommentar

Det kabinettet er noe av det råeste jeg har sett her på forumet av brukerenes sgne maskiner, for et kabinett, sykt er det! Misunner deg no jævlig. Resultat var bedre en jeg ventet, synes modden var helt rå!

Du må være en gud til å mekke casemods :D

Har lyst på sånt barebone tower, kjekt på lan...

Lenke til kommentar
Du må være en gud til å mekke casemods :D

Tja...dette er egentlig bare min 2. større mod (den første var på min gamle Aopen HQ08) - jeg føler jeg ennå har mye å lære innenfor casemodding (med tanke på lakkeringen). Det er jo også slik at en mod av denne typen på et slikt system nesten automatisk blir kjemperå, med litt tålmodighet og nøyaktighet...

Vil også beklage at det ikke ble bilder av selve modde-prosessen fra standard SB51G til slik den er nå. Nå som jeg sitter på dette digitalkameraet mitt, vil fremtidige mods bli dokumenteres med bilder. Som OndeOlav tidligere påpekte, noen få bilder sier mer enn selv alle de ordene jeg har brukt til å beskrive denne modden og arbeidet bak denne...

Lenke til kommentar

Har nå gjort følgende med mitt shuttle kabinett. Erstattet vifta med en Papst 12 dB (må følge litt med om denne klarer å få vekk nok varme).

På mitt Hercules AIW 9000PRO tok jeg av kjøling og vifta (bråkete liten sak) og erstattet med Zalman ZM17CU. Denne går akkurat innenfor kabinettet. I tillegg har jeg ett Audigy2 lydkort. Nå blir det vel å montere inn termometer og måle litt temperaturer. Installere ett eller annet 3D spill og spille i en time :lol:

Hvis vifta blir for dårlig så har jeg en 20dB Zalman vifte jeg kan putte inn.

Har kun fått prøvekjørt litt siden jeg måtte på jobb og lydstøyen var minimal!

Skal gi rapport etterhvert og kanskje legge ut bilder, men det blir ikke like pent som EviLEddiE sitt. Men så var vel min eller ikke ment for briefing på lan :wink:

Saken er tenkt som en multimedia greie som skal kobles til TV og stereoanlegg og derfor så kommer jeg eller ikke til å stresse så mye med utseende. Min er faktisk en pakkegreie fra Creative. Sjekk ->her<- (det med ultraquiet er vel litt jug men...)

Lenke til kommentar

|_Cisco_|: Disse kan kjøpes hos Clas Ohlson - varenummer 32-4050 og prisen er kr 198.

ShitHead_No: Hadde valget stått mellom SB51G og Slixen, hadde jeg uten tvil valgt sistnevnte, mest pga Audigy2-kortet. Lyden fra den integrerte løsningen fungerer greit nok, men blir grisebanket av Audigy2. Grunnen til at jeg nøyer meg med den integrerte lyden, er at jeg har blitt avhengig av kontaktene i fronten, til mic og headsett. Så vidt jeg vet, er det ingen lydkort som har de samme tilkoplingene som Shuttle bruker på hovedkortet for disse kontaktene.

Gleder meg til å se bildene... :-)

Lenke til kommentar

fy f&¤ så fett....

Hadde jeg hatt tid og penger så hadde nok jeg også prøvd meg på noe lignende, kanskje mer i "from-scratch" kabinett no à la Dings og Fjøslukt! Men men, råstilig kæb eddie!!! Helt konge innlegg, snakker om arbeids-logg! 8)

Lenke til kommentar
syns du burde lage vindu i cd rommen noe alla detta

Fett nok dette, men ikke verdt det med tanke på at garantien på Combo-drevet mitt forsvinner som dugg for solen ved et slikt inngrep. Etter det jeg har sett, er det større risiko for Combo-drev å ryke enn med vanlige brennere og DVD-ROMer. Derfor valgte jeg den løsningen jeg nå bruker for stealthingen av drevet (innfelling av drev + dobbelsidig tape til å feste frontplata), i stedet for framgangsmåten beskrevet hos f.eks Sudhian Media. Der tar man ut hele fronten på drevet og lodder vekk lydkontakten og volumkontrollen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...