Gå til innhold

Mitt Shuttle XPC SB51G-prosjekt

Anbefalte innlegg

Skal mekke til et sidevindu på min Shuttle XPC SB51G, og da jeg bare har hatt dårlige erfaringer med stikksag, falt valget på "Nibbling Cutter" som verktøy til denne jobben. Problemet er at en av statens verste blodsugere (Posten Norge ASA) gjør denne mye dyrere enn nødvendig. Til modden min vil jeg ha 2x 20cm blå kaldkatoder + inverter-kit, men jeg kan ikke bestille dette nå pga tomt lager hos Microplex - modden skal helst være klar til 1. mars. Det blir derfor litt dumt å bare bestille NCen siden at jeg må betale ytterligere 50% av verdien på denne til Posten Norge ASA.

Noen som vet hvor man kan få kjøpt et liknende verktøy i Stavanger-distriktet?

Her er bildet jeg har satt i frontdekslet på min SB51G (original oppløsning 2362x2244, Photoshop-malen for SB51G-fronten kan hentes ned her).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå hadde visst Microplex fått inn Basic-kitet for kald katode, så nå har jeg bestilt "Nibbling Cutter" sammen med denne samt 1 blå 10cm katode. Bare litt synd at Microplex ikke hadde fått de på 20cm enda, så den får komme senere...

Jeg kommer til å klippe vekk den "integrerte" grillen bak på PCen foran "radiatoren" på heatpipen, slik at luftgjennomstrømningen blir bedre - ergo får jeg lavere CPU/systemtemperatur.

Etter å ha målt innvendig i kabinettet, fant jeg ut at jeg måtte bytte den ene av de 2 planlagte blå 20cm katodene med en på 10cm. Denne skal sitte øverst bak på kabinettet, over heatpipe-vifta, jeg skal lage til vinduer både på venstre side og øverst på kabinett-dekslet (selvfølgelig ved hjelp av NC). Dessuten skal dekslet samt frontplata bak plexiglassfronten lakkeres metallic svart. Den originale sotede plexifronten på SB51Gen skal byttes ut med en klar transparent en, slik at frontbildet jeg nevnte i mitt forrige innlegg vises mer tydelig.

Målet er da å ha hele greia (- den ene blå 20cms kald katoden) klar til 1. mars, da jeg skal på et nytt LAN (NxS-LAN 4) i vinterferien 1-5. mars, og rett på repetisjonsøvelse på Bardufoss den 7-23. mars...

Lenke til kommentar

Ingen problem, her er et eksempel. For flere bilder og en "review" av vidunderet, se her.

EDIT: Her (den til høyre) er et bilde av SB51G XIB som er ferdig lakkert i svart farge fra Shuttle. Denne er et bra pekepinn på hvordan mitt ferdige resultat kommer til å se ut (legg til 2 vinduer, eget frontdekselbilde og 2 blå katoder)...

Lenke til kommentar

oi!

men er ikke det kabinettet litt lite da??

du sa noe med at du måtte bytte ut noen katode rør..

har du de katode rørene ubrukt liggenes hos deg eller mente du at du mååte bruke en 10 cm katode rør??

hvis du ikke har bruk for de(hvis du har de da seff) så kan jeg gjerne ta de imot eller kjøpe for en god penge =)

Lenke til kommentar

nadezico: Nei, jeg har ikke katoderørene fysisk hos meg nå. Saken var den at jeg i utgangspunktet planla 2 rør på 20cm hver, oppe og nede på venstre side av kabinettet. Men etter nærmere undersøkelser, viste det seg at det rett og slett ikke var plass til noe lysrør nederst, pga. skjermkortet. Så skulle jeg ha 20cm rør, var den eneste fornuftige plassen å ha denne øverst på venstre side, over skjermkortet. Derfor bestilte jeg kun til å begynne med nibbleren og basic-kitet. Men så tenkte jeg at siden det også skulle være et vindu på toppen av kabinettet, hvorfor da ikke montere et 10cms rør bakerest på PCen, over systemvifta? Da la jeg til dette røret på bestillingslista (som heldigvis ikke var behandlet enda). Som tidligere nevnt, hadde ikke 20cms rørene (blå) kommet inn hos Microplex enda, så jeg må klare med den ene på 10cm inntil videre. Delene venter jeg inn på fredag, slik at jeg kan gå i gang med lakkeringen denne helga.

Apropos lakkeringen: Jeg har fått flere tips om hvordan dette skal utføres. Det som går mest igjen er at jeg først må påføre et strøk med grunning, deretter 2 eller 3 strøk med basen (svart), pusse litt med 400 korning sandpapir og til slutt gå over med klarlakken. Dette bør gjøres i et varmt og mest mulig støvfritt rom. Kom med egne tips og erfaringer...

Og nei, ingen PC er for liten for en casemod i en eller annen form...

Lenke til kommentar

Vel, tenkte å komme med en aldri så liten oppdatering...

Frontpanelet (det mellom selve chassiset og akrylglassfronten) er nå lakkert ferdig. Brukte utelukkende lakk fra sprayboks, og dette gikk problemfritt bare så lenge man fulgte de faste forhåndsreglene (bruke primer og klarlakk, spraye med kryssbevegelser, påføre tynne strøk om gangen...). Var også hos glassmesteren og fikk bestilt plexiglasset, 1 stykke på 23cmx14,5cm og ett på 23,5cmx13cm. Dette kom på 150kr (glass+arbeid), og glasset blir klart for henting i morgen (men får ikke tid å hente det før i morgen).

I morgen kommer også nibbleren, og da klipper jeg til de 2 vinduene på hoveddekslet. Lakkeringen skal foretas i løpet av helgen - lørdag skal primeren og den svarte lakken på plass. Søndag skal det pusses med 600 korning våtslipepapir, og 3 strøk med klarlakk skal på plass. Kjell Erik Budalen sin casemod-guide har vært til stor hjelp her.

Skulle ønske jeg hadde et digitalkamera her nå, slik at jeg kunne få lagt ut mer bilder. Får nok lånt et kamera snart, slik at det ferdige resultatet blir postet, som lovet.

Forresten, det med vinduslister. Er det veldig viktig å ha dem med når man lager et sidevindu, eller klarer man seg fint uten? Jeg kunne godt tenkt meg slike, men gidder ikke å opprette enda en ny bestilling hos Microplex for noen skarve kroner for så at blodsugeren Posten Norge ASA skal grafse seg til mer penger.

Ny oppdatering vil komme når lakkeringen er fullført...

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg og bruke list, det blir mye finere da.

Den vanlige gummilista er litt vanskelig og bruke, så den crom lista på microplex er mye bedre å jobbe med.(har prøvd begge)

Men viss du ikke vil kjøpe list på microplex (skjønner det godt, pga pris, inkl posten...) så er det sikkert noen plasser i nærheten som du kan få kjøpt gummilist da, feks ett karoseri verksted ellerno, det var hvertfall det eneste jeg fant når jeg skulle kjøpe list, men jeg trengte noe annet i fra microplex, så jeg kjøpte vanlig gummilist der.

Lenke til kommentar

Du kan ikke lage en fin detaljert artikkel om nibblern når du er ferdig ?

Hvordan den er å skjære med , om den der lett å lage kanter med og om den tar godt ?

Har planer om en sånn en selv!

Høres fett ut det Shuttle prosjektet , men må man bruke sånne spesial små hovedkort og sånt til et sånt kabinett?

Og er det noen vifteplasser i det? Viss ikke , hark 120 i host topp

Lenke til kommentar

Kommer med enda en oppdatering, siden det er såpass mange som følger med på dette prosjektet.

Drazen: Angående nibbleren: Jeg fikk et meget godt resultat med denne, faktisk så bra at det ikke er noen behov for noen lister, som Anders her anbefaler å ikke bruke. Av andre verktøy brukte jeg et skyvelære og et CD-cover til å måle opp hullet, samt en fil for den siste finpussen og avrunding av kanter og hjørner.

Da nibbleren klipper ut en liten bit om gangen, tar det tid å klippe ut et helt vindu. Men til gjengjeld får man renere kutt uten at metallet bøyer seg, samt at men har mye mer kontroll over det man foretar seg, sammeliknet med stikksag/dremel. Eneste store ulempen med denne er at den er mindre bra ergonomisk sett, man vil bli veldig sår i området mellom tommel og pekefinger med mindre man bruker hansker. Så i den nyeste Biltema-katalogen at de selger en annen nibbling-tang med skikkelige plasthåndtak. Noen som har prøvd denne..?

Angående lakkeringen av hoveddekslet: Da dette var den aller første gangen jeg skulle lakkere noe, falt jeg med en gang i den største fallgruven av alle ved lakkering: Utålmodighet. Jeg lakket få tykke strøk enn flere tynne, men det resultat at lakken rant ned på sidene. Jeg prøvde å utbedre det med å stryke ut lakken, men det ble jo bare enda verre. Da klikka jeg nesten helt, og mishandlet dekslet med isopropanol og kniv til mesteparten av lakken var borte. Jeg fant ut, på den harde måten, at det beste var å lakke en side om gangen, på det horisontale planet. Da ble det straks mye bedre, etter å ha pusset vekk den gamle lakken, primet på nytt og fått på lakken på riktig måte. Holder fremdeles på med å lakkere dekslet, og jeg håper at klarlakken er på plass til i morgen. Da skal jeg også hente glassene (beklager skriveleifen i mitt forrige innlegg), samt den klare transparente frontplaten hos Digatech.

Lenke til kommentar

Heisann , fin artikkel det der , tenker på nibbleren selv nå !

Men , må man ha spesialagete hovedkort i de kabinettene , er det dårlig plass for skjermkort og sånt ? Kunne du foreksempel ha hatt den hardwaren jeg har i ? Kanskje litt vanskelig å plassere brytere i de kabinettene , dem skulle ha laga dem med to cd rom brønner , en til cd-rom/dvd/cd-rw kombo og en til brytere :D

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg og bruke list, det blir mye finere da.

.

Kunne ikke vært mer uenig! Et fint kutta kant er mye penere enn en svær feit list.

EviLEddiE: skal bli morro å se bilder når modden er ferdig :)

Så er ikke jeg flink til å skjære heller da :D

Lenke til kommentar

DraZeN: Her kommer svarene...

For å ta det med nibbleren først: Man klipper ut en bit, fører kuttedelen på nibbleren fram og klipper enda en bit. Bitene som klippes ut er på ca 2,5mm, og selve kuttet er på ca. 8mm. Det vil si at den utklipte metallplata blir betydelig mindre enn selve hullet. Men dette gjør jo ikke noe - med mindre man skulle ha lyst å sveise igjen hullet ved å bruke denne plata...

Utgangspunktet for nibbleren er et hull på 1cm, som det står på varebeskrivelsen til Microplex (samt på emballasjen til selve nibbleren). På den venstre siden av hoveddekslet var det greit å lage et hull, siden det allerede er ventilasjonshull nederst. Jeg brukte bare da en skarp kniv for å skjære til hullet. Men øverst på dekslet måtte jeg bruke et standard 1cms titan-belagt (kjennetegnes ved gullfargen på boret) bor. Felles for begge hullene er at jeg laget dem i hjørnene, slik at hullet gikk mer i ett med selve kuttet. Det er mulig å lage runde hjørner med nibbleren, man må bare bruke litt makt når man svinger den rundt samt at man bare svinger litt om gangen (slik at det ikke blir for kantete). I mitt tilfelle lot jeg litt av metallet bli igjen på hvert av hjørnene slik at jeg kunne lage runde dem av med filen min.

Og angående selve PCen: Ja, det er kun spesialtilpassede hovedkort fra Shuttle som passer i disse kabinettene. Men til gjengjeld kan man kjøpe disse løst dersom man skal oppgradere, de skal passe i eksisterende kabinetter så lenge at Shuttle holder seg til samme formfaktor.

Siden det meste er integrert på hovedkortet, er det eneste tilleggskortet jeg bruker nå skjermkortet (Creative GeForce 4 Ti 4400). Det er også et PCI-spor i tillegg til det ene AGP 4x-(8x med SN41G2)sporet, dette bruker de fleste av XPC-eierne til et eget lydkort. Det integrerte lydkortet (Realtek ALC650+ICH4) gjør imidlertid etter min mening en god nok jobb. Imidlertid vil et GeForce FX (5800 Ultra) dessverre ikke passe inn i en XPC av 2 grunner:

- Kjøleløsningen tar 1 ekstra PCI-plass. Etter som AGP-sporet på XPCene er plassert ytterst på hovedkortet, vil et slikt kort ikke passe med mindre man dropper hoveddekslet og kutter vekk litt av selve kabinettet.

- Dette skjermkortet stiller store krav til strømforsyning, denne bør være på minimum 350W. Strømforsyningen som benyttes i XPCene er kun på 200W. Dette er også grunnen til at det kommende Radeon 9800 (Pro) muligens heller ikke kan brukes.

Jeg kommer til å bruke den ledige utvendige kortplassen for et evt. PCI-kort til å plassere bryteren for kald katode-settet mitt. Jeg kan da ikke bruke den medfølgende bryteren i inverter-pakka da denne er for bred (Bryteren må være 13mm bred for å passe perfekt i kortplassen), jeg kjøper en på Biltema i stedet. Jeg vil da kutte til (selvsagt med nibbleren) en av kortplass-brakettene slik at kortplassen blir dekket.

Akkurat nå klarer jeg meg fint med bare en 5,25 tommers brønn, DVD/CD-RW drevet mitt (LG GCC-4480B) gjør en mer enn god nok jobb for meg...

Jeg skulle så gjerne hatt et digitalkamera nå for å kunne dokumentere framgangen min, men jeg får sannsynligvis ikke tilgang til en slik før neste helg, da jeg skal på LAN. Etter planen skal hele modden være ferdig til da (minus den ene 20cm blå kald katoden, som i skrivende stund fremdeles ikke har kommet inn hos Microplex)...

Lenke til kommentar

Ok, her kommer enda en oppdatering...

Har fått installert den transparente frontplaten, og nå ser det virkelig bra ut! Bare synd at den grå horisontale stripen over Power og Reset-knappene fremdeles er til stede på denne - man kan ikke se sprøyta "tegneseriefiguren" kjører i seg...

Jeg klarer ikke å få til lakkeringen! Akkurat nå holder jeg på med for 3. gang å lakkere, etter å ha fjernet all tidligere lakk med lakkfjerner. Problemet mitt er at jeg lakkerer for mye og for nærme, slik at det begynner å renne. Men nå har jeg fått til etter min mening en "idiotsikker" løsning: Jeg har laget en "buffersone" mellom kabinettdekslet og bordkanten, markert med 30cms linjal. Denne skal iallefall hjelpe meg å ikke kommer for nær. Men så gjelder det bare å være tålmodig nok da..!

For at dere ikke skal tro at jeg bare farer med jug over hele linja, skal jeg så snart som mulig få lagt ut bilder, selv om prosjektet ikke er ferdig enda. Jeg har jeg nå fått tak i et HP PhotoSmart 318 digitalkamera. Problemet er bare at jeg kun har selve kameraet + CF-kort, og ikke USB-kabel til PC eller kortleser for CF. Mest sannsynlig vil jeg få tak i sistnevnte om ikke så altfor lenge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...