Gå til innhold

Hvordan opprettholde befolkningen i distriktene


Anbefalte innlegg

Flere og flere flytter fra distriktene og inn til storbyen, spessielt Oslo har en stor tiltrekningskraft.

Områder som folk flytter fra er:

 

*Finnmark

*Sogn og Fjordane

*Gamle industribygder som f.eks Årdal

*Små bygder i hele landet

 

Er det viktig med bosetning i distriknene? Her snakker vi i alle fall om å opprettholde den eksisterende befolkningen. Det kan være f.eks Båtsfjord som sliter med fraflytting. Er det noe vi skal akspetere? Eller må vi gjøre noe med det? Har man kansje ikke egentlig noe valg av å flytte, grunnet ulike årsaker som f.eks jobb? Jeg synes i alle fall det er trist å se distriktene forfalle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sutrer og klager i distriktene. De skal ha subsidiert flyplass , veier, tunneller, broer og strømnett. Uansett hvor sær og utilgjengelig plassen de har valgt seg ut er. Og AP ga dem det på 50 - 60 tallet så nå sliter vi ekstra mye i dag med nye krav.

 

La oss kutte pengestrømmen som man fjerner en plasterlapp!

 

Mye bedre for ungene som vokser opp der også, at de får sett folk og ikke blir skogunger.

 

 

 

............der ingen skulle tru at nokon kunne bu.... :p

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Er det viktig med bosetning i distriknene?

 

Hvorfor skal vi på død og liv ha folk bosatt i hver jævla krik og krok av landet? Skal de ikke selv få lov å bestemme hvor de vil bo?

 

Tenk om land som er relativt tynt befolket som Russland, Brasil, Canada, Australia osv. tenkte slik vi gjør... tenk de enorme kostnadene og rare løsningene det hadde fått.

 

Ja, for hele Norges befolkning til Oslo er jo målsetningen.

 

Det er det da ingen som har sagt. Målsetningen må jo være at folk skal få bo hvor de vil, så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Ja, så lenge det ikke er på andres regning. Subsidier til fabrikker i gokk og broer til øyer med få innbyggere er sløsing med penger.

 

Velferds-sosialdemokratiet handler i bunn og grunn om å "gjøre ting på andres regning". Ikke tro at dere i Oslo er uskyldige på dette punktet - Oslo skaper generelt veldig lite verdier sammenlignet med Vestlandet.

Lenke til kommentar
Ja, så lenge det ikke er på andres regning. Subsidier til fabrikker i gokk og broer til øyer med få innbyggere er sløsing med penger.

 

Velferds-sosialdemokratiet handler i bunn og grunn om å "gjøre ting på andres regning". Ikke tro at dere i Oslo er uskyldige på dette punktet - Oslo skaper generelt veldig lite verdier sammenlignet med Vestlandet.

 

De oljeplattformene ligger nesten lenger fra Vestlandet enn det Oslo gjør. :D

Lenke til kommentar
Velferds-sosialdemokratiet handler i bunn og grunn om å "gjøre ting på andres regning". Ikke tro at dere i Oslo er uskyldige på dette punktet - Oslo skaper generelt veldig lite verdier sammenlignet med Vestlandet.

For det første er du uærlig og slenger rundt deg med uriktige påstander om hva andre har sagt.

 

For det andre har du ikke svart på hvorfor.

 

For det tredje blir det morsomt å se hva du har å si når oljen tar slutt. Vi skal leve på noe etterpå.

Lenke til kommentar
Det er greit at folk ønsker å bo på småsteder som Bergen og Trondheim, men da kan de ikke regne med å få sponset et fullgodt tilbud med strøm, veier, skoler og sykehus. Hva blir det neste de også skal ha? Telefon?

 

Bergen og Trondheim er ikke distriktsnorge..................................

 

Vi snakker om ytre og indre Trangsund her, og om Oppigarden og Nedigarden. For de er kraftig subsidiert.

 

25 % Mva. har vi i dette landet. Og ellers er skatter og avgifter skyhøye.

 

Når oljen ebber ut mer og mer og tjuvfiske har knekt fiskebestandene, da blir det smalhans.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å flytte delvis ut på bygda (altså ikke alt for langt unna en by, av praktiske grunner) rett og slett for å unngå folk. Jeg liker ikke å bo regelrett oppå folk.

 

Byer er de første plassene som går til helvette også. Hvor mange opptøyer skjer på ei bygd, bortsett fra aksjoner mot store inngrep i omgivelsene?

Lenke til kommentar
Ja, for hele Norges befolkning til Oslo er jo målsetningen.

 

Mye bedre for ungene som vokser opp der også, at de får sett folk og ikke blir skogunger.

 

Mener du alvorlig at det er bedre for unger å bo i Oslo enn i bygder?

 

Det er da utrolig mange folk som vil bo og leve på bygda og distriktene. Men problemet er å finne jobb. Eneste grunn til å bo i Oslo er jobb, jobb, jobb! Dette fører til sentralisering. Vi trenger arbeidsplasser i distrikene og noen må tørre å satse!

Lenke til kommentar
Eneste grunn til å bo i Oslo er jobb, jobb, jobb!

 

Snakk om uvitenhet og frekkhet! :!:

 

Mennesker er flokkdyr, og grunnen til at de trekker sammen i større og større grupperinger er blandt annet at det fører til større genetisk mangfold og flere sosiale anledninger. Det er ikke for ingenting at nesten alle som flytter til Norge, og til og med mange som blir født på bygda, flytter nettopp til storbyer som Oslo, Bergen og Trondheim. Jobb er omtrent nederst på lista over hvorfor folk flytter hit. Faktisk flytter Osloboerne UT av byen pga. boligpriser.

 

Er det noe som burde subsidieres i dette forbanna bakvendtlandet så er det boligbygging og boligpriser!

 

Personlig hadde jeg daua av kjedsomhet eller drukket meg ihjel i liten norsk by eller bygd LENGE før jeg hadde blitt drept av en gæren innvandrer i Oslo.

Lenke til kommentar
Mennesker er flokkdyr, og grunnen til at de trekker sammen i større og større grupperinger er blandt annet at det fører til større genetisk mangfold og flere sosiale anledninger.

 

I så fall kan jeg ikke være menneske, da jeg definitivt ikke er et flokkdyr og foretrekker å holde meg så mye unna andre mennesker som mulig.

 

Uasett, hvorfor man skal opprettholde bosetning i distriktene.. Godt spørsmål. Men enkelte områder må jo nesten ha bosetning for å opprettholde industrien som drives i området, slik f.eks. Lofoten, Vesterålen, deler av Finnmark og områder i Møre og Romsdal må ha bosetning for å drive fiskeindustrien som følger med fisket i de områdene. Det blir tross alt litt vanskelig å sentralisere Lofotfisket til indre Oslofjord.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar
Er det noe som burde subsidieres i dette forbanna bakvendtlandet så er det boligbygging og boligpriser!

Er det ikke bedre å starte i motsatt ende?

 

Ved å fjerne eller nedsette skatter som f.eks boligskatt, skatt på bygging av bolig samt skatt på papirarbeidet ved salg av bolig (husker ikke navnet på den), oppnår en jo også billigere boliger. I tillegg kan man jo fjerne markagrensa i Oslo.

Lenke til kommentar
Ja, så lenge det ikke er på andres regning. Subsidier til fabrikker i gokk og broer til øyer med få innbyggere er sløsing med penger.

 

Velferds-sosialdemokratiet handler i bunn og grunn om å "gjøre ting på andres regning". Ikke tro at dere i Oslo er uskyldige på dette punktet - Oslo skaper generelt veldig lite verdier sammenlignet med Vestlandet.

Det velferds-sosialdemokratiet vi har i dag sløser like fullt med penger. Det at vi har det slik i dag betyr ikke at det bør være sånn.

 

Forøvrig bor jeg ikke i Oslo, men Porsgrunn og Bergen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...