zicoz Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Skal bygge en router som skal kjøre CC/Monowall eller noe lignende. Den skal drifte 2-10 PC-er som er delt inn i 3 soner. - Jobb (2 maskiner) - Media (2 HTPC+filserver) - Bruksmaskiner Når jeg ser på HW req til CC, så annbefaler de 1Ghz for 5-10 brukere, men gjelder dette også for VIA-oppsett, eller bare Intel/AMD. VIA har vel noe lavere ytelse målt opp mot de andre to Bør jeg gå for 1.3 eller kanskje 1.5Ghz isteden? Og siden jeg ønsker å kjøre 3 soner, så trenger jeg 3 PCI(E) spor for de tre andre nettverkskortene, er dette mulig på VIA-kort? Man kan jo bruke riserkort, men hvordan blir ytelsen om man kobler til 3 nettverkskort på en port, og er det i det hele tatt mulig på VIA sine kort? Hvilke andre alternativer passer eventuellt for ett slikt system? Det kommer til å stå i ett 2U-kabinett. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hvorfor ikke gå for et vanlig M-ATX-kort med en AMD Athlon 64 X2? Med den billigste prosessoren og hovedkortet kommer du under tusenlappen, 3 pci-spor har du også. Når det gjelder hastighet kan ikke se hvorfor CC anbefaler 1GHz for 5-10 brukere. Jeg har kjørt router for rundt 15 personer med en 500 MHz pentium 3 (ubuntu), og kan ikke se noen grunn til at CC ikke skulle klare det samme. Men uansett, går du får AMD-plattform har du jo kraft i massevis. Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Det er selvfølgelig ett alternativ, men strømforbruket blir vel endel større enn ved bruk av AA64X2 sammenlignet med VIA blir den ikke det da? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Ja, men det spørs hvor nøye du er. Det er uansett ikke mye strøm det er snakk om, men om du absolutt vil spare de få kronene i året, så går du for VIA. Tror egentlig ikke du kommer til å merke det. Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Sitter og leser noen tester nå, og ser ut til at man får lav-effekts systemer fra Intel og AMD som kjører på under 40watt, så er mulig jeg går for en Sempron LE cpu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå