Gå til innhold

HW til laveffektsrouter - 3 soner - VIA?

zicoz

Anbefalte innlegg

Skal bygge en router som skal kjøre CC/Monowall eller noe lignende. Den skal drifte 2-10 PC-er som er delt inn i 3 soner.

- Jobb (2 maskiner)

- Media (2 HTPC+filserver)

- Bruksmaskiner

Når jeg ser på HW req til CC, så annbefaler de 1Ghz for 5-10 brukere, men gjelder dette også for VIA-oppsett, eller bare Intel/AMD. VIA har vel noe lavere ytelse målt opp mot de andre to Bør jeg gå for 1.3 eller kanskje 1.5Ghz isteden?

Og siden jeg ønsker å kjøre 3 soner, så trenger jeg 3 PCI(E) spor for de tre andre nettverkskortene, er dette mulig på VIA-kort? Man kan jo bruke riserkort, men hvordan blir ytelsen om man kobler til 3 nettverkskort på en port, og er det i det hele tatt mulig på VIA sine kort?

Hvilke andre alternativer passer eventuellt for ett slikt system?

Det kommer til å stå i ett 2U-kabinett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke gå for et vanlig M-ATX-kort med en AMD Athlon 64 X2? Med den billigste prosessoren og hovedkortet kommer du under tusenlappen, 3 pci-spor har du også.

Når det gjelder hastighet kan ikke se hvorfor CC anbefaler 1GHz for 5-10 brukere. Jeg har kjørt router for rundt 15 personer med en 500 MHz pentium 3 (ubuntu), og kan ikke se noen grunn til at CC ikke skulle klare det samme.

Men uansett, går du får AMD-plattform har du jo kraft i massevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...