Gå til innhold

Asus hk og AMD cpu nekter å samarbeide

sofah

Anbefalte innlegg

Har et Asus A7V266-C og en AMD Athlon Xp 1600+ som ikke liker hverandre, uansett hva man prøver på, vil den ikke kjøre på 1400mhz.

Har prøvd følgende;

* Sette CPU Speed til 1400mhz i BIOS, som resulterer i at pc'en kutter all strøm ved win-login.

* Sette FSB til 133mhz i BIOS, og multiplyer til 10.5, som resulterer i at pc ikke booter i hele tatt.

* Sette FSB til 133mhz via jumpere på hk, som resulterer i at pc ikke booter i hele tatt.

* Har også knota frem og tilbake med vcore, samtidig som jeg setter FSB jumpere manuelt, lite resultat.

Løsninger? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lillebroren til ditt hovedkort, ASUS A7N266-VM (noe loddemoddet). Jeg antar at du kan velge å sette opp CPU manuelt eller automatisk.

Sitter på jobben, så jeg får ikke sjekket dette nå. Det finnes en minne/CPU ratio. Den bør settes til 1. FSB/PCI settes til 133/33. Multiplieren skal jo være 10.5 som du selv sier.

Dobbeltsjekk hva minnesettingene er også (133), sammen med nevnte minne/CPU ratio eller hva det nå heter.

Første gangen jeg skrudde sammen en PC med dette hovedkortet så fikk jeg ingenting til. Det viste seg at det var denne ratioen som jeg hadde stilt feil. Senere har jeg skrudd sammen to andre PCer med dette kortet.

Som et siste forsøk så kan du jo prøve å resette til default verdier, kanskje den kommer opp da.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg fått sjekket opp hjemme. Her er mine settinger for en XP2200+:

CPU Speed: Manual

CPU Frequency Multiplier: 13.5x

CPU/PCI Frequency: 133/33

CPU/Memory Frequency ratio: 1:1

Det er spesielt den siste du må huske på å sette korrekt. Jeg har også tidligere prøvd med en lignende prosessor som du hadde før: AMD Athlon 850MHz. Da må man endre CPU/Memory frequency ratio.

Lenke til kommentar

Testa med 10 og 10.5 på multiplyer, 133/33fsb og 133:133 på memory, no luck. Den kutter fremdeles strømmen ved win-login.

Derimot, satte jeg 12.5 i multiplyer, og 100/33fsb, DA boota den, men viser fremdeles 1050mhz. (Ved flere benchmark programmer i windows)

Lenke til kommentar

Neppe.. Har sjekka innimellom, BIOS sier 50 grader, de gangene jeg har sjekka, og tviler på at cpu blir kritisk varm AKKURAT hva winlogin, hver eeeeeneste gang? Virker litt suspekt iaffal. I og med at den vil starte med en gang etterpå iaffal.

Btw, så er XP1600 en 1.4 ;)

Og kjøleren er bytta ut as well ;)

Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg spør men du har montert kjøleribba riktig vei da?? Bare det at en på jobben hadde samme problem med en xp 1800 og ba meg ta en kikk på det. Ble veldig frustret og irritabel da jeg ikke fant ut hva som gjorde det, helt til jeg tok av kjøleribben :D ... Merkelig nok tok ikke CPU skade av det...

Edit : Skriveleif

Lenke til kommentar

Som sagt, tviler på at det er et varmeproblem, i og med at når jeg setter instillingene med jumpere, så nekter den og boote, og når jeg gjør det via BIOS, kutter den power ved windowslogin, uansett instillinger, så lenge FSB er satt i 133mhz. Sjekker rimelig rett etterpå, og temp ligger på ca 50grader. Rekker jo ikke å bli varm på de 10-20sekundene det tar å komme seg dit..

Forøvrig var jeg ikke klar over at det gikk an å montere ei ribbe så veldig feil? Enlighten me ;)

Lenke til kommentar

Åjoda det kan den. Pc'n til han på jobben funka bra den til den kom inn i windows, levde riktignok 1 minutt eller 2 før den kræsja da men.

Du vet den utfresinga i kjøleribba? Han hadde snudd den motsatt vei slik at fresinga ikke gikk overens med forhøyningen i sokkelen, han unnskyldte seg med at den ble enklere å feste sånn :lol: Kjøleren lå i "tilt" over CPU, var bare litt av ribben som var i kontakt.

Lenke til kommentar

:D Unnskyld meg dere... første post og regner med min info kanskje ikke er så aktuell:

1. Bios versjon ??

Jeg husker veldig godt endel AMD hovedkort som ikke ville kjøre

XP CPU på riktig hastighet med mindre man hadde riktig bios ver

sjon, Du må da sette inn din gamle Duron først og så flashe nye bios...

2.

Duron hadde tendens til at du måtte manuelt sette switcher på 100

FSB for å virke.. derfor:

Dersom du ikke kan sette 133:133 i bios kan det være noen

gammeldagse jumper/switcher på hovedkortet ????? Se etter en

blå bank

Lenke til kommentar

Jepp, har nyeste bios version

Er usikker på om 133:133 kan settes via jumpere, men det kan settes i BIOS, fører bare til shutdown. SÅ lenge FSB står i 133 blir det shutdown.

Og ribba står vel forholdsvis rett. Har ikke dobbeltsjekka, meeeen jeg går ut i fra, rett og slett at den står riktig :)

Skal forøvrig nevnes at Duron'en aldri har stått på dette hk'et, det er ubrukt. Den sto på en lillebror av typen a7v133-vm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...