Gå til innhold

Dedikere ram som harddisk.

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Onkelen min (dataingeniør) snakket engang om at en kunne dedikere ram til å fungere som en slags harddisk eller noe, (akkurat som hardisken avogtil fungerer som ram) slik at pcen gikk ekstremt fort. Hvis en da har veldig mye ram.

Noen som vet noe? hvordan det gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han snakker sikkert om virtuell RAM, noe som brukes for å avlaste RAM'en, noe spesielt fort går det heller ikke. Har aldri hørt at det fungerer andre veien og ser heller ikke nytten av informasjonen forsvinner når dataen blir slått av ... Ram'en blir resatt hvergang maskinen blir restartet

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Han snakker sikkert om virtuell RAM

Nei det gjør jeg ikke, men hvilken måte er det å svare på? svar til meg, og ikke prøv å henge meg ut sammen med de andre datanørd vennene dine.

Jeg spurte om hvordan jeg slår det på, ikke om navnet på det jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Han snakker sikkert om virtuell RAM

Nei det gjør jeg ikke, men hvilken måte er det å svare på? svar til meg, og ikke prøv å henge meg ut sammen med de andre datanørd vennene dine.

Jeg spurte om hvordan jeg slår det på, ikke om navnet på det jeg snakker om.

Du fekk eit bra svar, og det einaste svaret som virkar logisk. Har du stått opp på feil side av senga eller? Ingen som prøver å henge deg ut her, tvert imot. Å dumme deg ut klarer du tydligvis godt nok sjølv.

Lenke til kommentar

Ja dette kalles ramdisk.

Bruke ramdisk noen ganger for mange år siden.

En win98 oppstartdisk lager en ramdisk på runt 2mb viss jeg ikke husker feil.

Brukte og kopiere bios fil over på den for det

var tryggere og kjøre fra ramdisk enn fra floppy.

http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=131

http://www.cenatek.com/product_ramdisk.cfm

http://www.mydigitallife.info/2007/05/27/f...nd-2003-server/

http://en.wikipedia.org/wiki/RAM_disk

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Du fekk eit bra svar, og det einaste svaret som virkar logisk. Har du stått opp på feil side av senga eller? Ingen som prøver å henge deg ut her, tvert imot. Å dumme deg ut klarer du tydligvis godt nok sjølv.

Hvorfor bryr du deg? dette er ikke en diskusjon om hvem som er hva.

Endret av member-63169
Lenke til kommentar

Det er RAMDisk ja. Bruker det selv. Har 8 GiB systemminne. Ikke går data tapt når jeg skrur av maskinen heller, pga måten den virker på. For det første så skrur jeg aldri av maskinen. For det andre så lagres det et image av RAMDisk-en på harddisketn, enten ved jevne mellomrom eller når man avslutter operativsystemet. Dette imaget lastes når man starter logger på Windows. Setter RAMDisk-en til 1 megabyte når jeg ikke bruker den og 4-6 gigabyte når jeg bruker. Dette forandres enkelt on the fly. Trenger bare en device driver for RAMDisk som man legger til under add hardware.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å bli hissig når folk faktisk prøver å hjelpe degf Fetus(selv om de bommet, men ingen kan kjenne til allt).

Det er noe slikt ja, slim som RAMdisk som folk allerede har nevnt, som gjør at RAM kan brukes som harddisk - og det er naturlig nok svinaktig raskt.

Det er dog mange problemer med slik virtuealisert harddiskplass:

- Pga RAM ikke kan holde på data etter strømmen er av slettes disken ved hver omstart, så du må først uansett laste inn alle dataene du skal jobbe med over fra den trege harddisken din uansett.

- Du må ha svinaktig mye RAM for å ha noe betydelig plass å jobbe med, plus nok system-minne, og da må du også kjøpe RAM med høy tetthet - som er veldig dyr. Selv med de teteste RAM-brikkene så snakker vi normalt sett bare 4x2 = 8gig for hovedkort med de normale 4 RAM-slotsene. Det er masse for å være systemminne, men lite om du bruker 4 som systemminne og bare får usle 4gig å jobbe med som "harddisk" - værken nok til et voksent operativsystem eller et eneste stort spill.

- Det er et OS som utvilsomt hadde tjent mest på å ha super-rask tilgang på filer, for operativsystemet hadde da blitt super-responsivt, men å installere et OS og lage et system som kommer seg rundt problemet med at disken er volatile (mao. mister info når strømmen går) gjør det hele ikke verdt bryen.

nei, det er nok best å vente litt til, intill SSDer blir rimelige nok, så har du alle fordelene uttn alt slitet og alle begrensningene.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

4 GiB-moduler (DDR2) er faktisk i salg i Norge nå. Hastigheten er lav (266 MHz 4-4-4-12) og prisen høy (2500 for to moduler hos Amentio), men det er faktisk mulig med 16 GiB med minne på vanlige desktopkort.

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Vel, greit. Si du kan avse 12gig til harddiskplass da. Er det verdt å tape masse minnebåndbredde pga. du må bruke dårlig RAM, for ikke å nevne at du må betale 5000 NOK for det?

For 5000 hadde jeg heller kjøpt meg en skikkelig SSD :) Det bllir litt useless uansett hvordan man ser på det.

-Stigma

Lenke til kommentar

haalo : Men mange hovedkort jeg har sett i det siste oppgir maks minnestøtte på 8GB. Om dette bare er garantert støtte eller om dette kan utvides med fremtidige BIOS-oppdateringer vet jeg ikke, men det er hvertfall ikke garantert at du kan sette fire 4GiB-moduler i et vanlig hovedkort.

Til OS er ikke RAM optimalt nei, men til temp/scrape er en RAMdrive veldig bra. Eksempler er bilde-/lyd-/videoredigering hvor du f.eks kan behandle filer med i lossless formater uten å være begrenset av I/O til vanlige disker. Og ved å f.eks flytte Operas cache4-mappe til en RAMdrive og øke cachemengde til 128-256MB blir nettleseren enda raskere.

Novelty-bruksområder? Jepp, men om du bruker en tusenlapp på 8GiB RAM kan du like greit sette av en GiB eller to til de få tilfellene hvor dette er praktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...