MilleMarie Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hver gang jeg skal lagre noen bilder i GIF (for bruk på internett), så må jeg alltid lagre de som copy. Fungerer jo forsåvidt det også, men hvorfor blir det sånn. Hvordan kan jeg unngå dette? Har en del andre spørsmål også, som jeg ikke har funnet svaret på noen steder her. Men får ta de etter hvert. På forhånd takk for all hjelp. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Og programmet du bruker er...? Lenke til kommentar
berland Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hver gang jeg skal lagre noen bilder i GIF (for bruk på internett), så må jeg alltid lagre de som copy. Fungerer jo forsåvidt det også, men hvorfor blir det sånn. Hvordan kan jeg unngå dette? Spørsmål på siden: Hvorfor bruker du ikke heller PNG? Lenke til kommentar
MilleMarie Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Oi det glemte jeg å si, men det er Photoshop CS2 jeg bruker. Hvorfor skal jeg bruke PNG? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Det kan ha noko med at GIF-bilete må vere indekserte. Viss du absolutt vil unngå det, må du gå til Image --> Mode, og velge Indexed, men det ville ikkje eg gjort. Indekseringa vert uansett gjort når du lagrer, om du ikkje har gjort det på førehand, og det er jo ikkje noko problem akkurat. PNG bør du bruke fordi det skal vere betre enn GIF i dei fleste tilfelle. Eit siste lite tips: For bilete/grafikk/skjermskot som skal leggjast ut på nett er det veldig greit å bruke File --> Save for web, i staden for den vanlege Save as, når du skal lagre bileta. Du kan velge mellom PNG, GIF og JPG, justere innstillingar for komprimeringa, og du får sjå kor stor den ferdige fila vert. (Det einaste unnataket er om det er fotografi der ein vil bevare på EXIF. Save for web fjerner all EXIF-informasjon, so der bør ein heller bruke Save as.) Lenke til kommentar
MilleMarie Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Tusen takk! Det fungerte når jeg indekserte bildet som du sa Torbjørn T. Kanskje bruker jeg PNG hvis det er bedre. Nå forsøkte jeg begge deler, og da ser jeg at filstørrelsen blir vesentlig større med PNG når man bare lagrer bildet slik det er uten å komprimere først. Men det spiller kanskje ikke så stor rolle i dag når de fleste har bredbånd. Nå forsøkte jeg ikke Save for web, det er jo nesten et eget kurs bare å forstå det jo! Skal man lagre det som PNG, får man valget mellom PNG-8 eller PNG-24. Velger man det første får man jo en hel del nye valgmuligheter som jeg forstår mindre av... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå