Gå til innhold

Viser skjermen min korrekte farger? De med kalibrert skjerm, hjelp meg!

andrvas

Anbefalte innlegg

Har gått til anskaffelse av digitalt speilrefleks (Nikon D80), og da må man selvsagt bruke litt tid på bilderedigering også. Problemet er at når jeg redigerer bildet "slik jeg vil ha det" på standardskjermen min (Samsung 913N, 2,5 år gammel LCD med TN-panel) så blir jeg skikkelig skuffet når jeg skriver ut bildet etterpå, siden bildene ofte blir blasse, farger stemmer ikke osv (skriveren er en ny HP Photosmart C8100, som kostet litt, regner med den skriver ut de "korrekte" fargene?). Koblet således til min snart 10 år gamle CRT-skjerm, hvor fargene stemte overens med skriveren, altså at bildet som jeg skrev ut var identisk med det som ble vist på CRT-skjermen, mens LCD-skjermen er helt på bærtur (spesielt rødfargen). Samtidig er bildet på LCD-skjermen bedre når jeg ser film, ihvertfall fra mitt subjektive synspunkt.

Har lagt ved noen bilder, de som vet de har kalibrert skjerm kan gjerne gi tilbakemelding på hvilken av skjermene mine bildet viser (mest) korrekte farger i forhold til originalbildet.

Merk: Bildet jeg har tatt av skjermene mine er 100% .jpg rett ut av kamera, kun croppet og justering av bildestørrelse. CRT-skjermen viser bildet som mer overeksponert enn LCD-skjermen, men jeg tror dette er fordi CRT-skjermen har en del større lysstyrke. Fargene stemmer ihvertfall, om enn ikke 100%, så viser de ihvertfall grovforskjellene.

EDIT: Har prøvd å korrigere LCDen opp mot CRT, dersom jeg stiller Red til 25, Green til 40 og Blue til 50 så får jeg nesten identiske farger på bildene (nå matcher utskriften fargene til LCDen) men i resten av Windows blir fargene ekle, spesielt grå blir en slags grønnblå.

post-65834-1202061849_thumb.jpg

post-65834-1202062246_thumb.jpg

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...