Olanru Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hei! Vet dere om noen artister som lager /spiller musikk fra middelalderen? Musikk som feks spilles i tavernaer i filmer fra ja, Pirates Of The Caribbean osv, ringenes herre etc. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Burzum sin black ambient-musikk kan være ganske middelaldersk. Sjekk ut albumene Dauði Baldrs og Hliðskjálf. Endret 3. februar 2008 av Olum Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Personlig synes jeg at låta "Trollskogen" eller "Trollskog" (usikker på navn) gir en følelse av middelalder. Dette er kanskje fordi låta minner meg om "King's Quest: Mask of Eternity" der slik musikk ble spilt. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Sjekk ut Basil Poledouris's soundtrack til Conan the Barbarian. Spesielt Theology/Civilization sangen, slags trubadur på et torg musikk. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Pazuzu har en del som i hvertfall vekker ridderstemningen i meg. Mye grenser til det latterlige, men det er i hvertfall gjennomført. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Personlig synes jeg at låta "Trollskogen" eller "Trollskog" (usikker på navn) gir en følelse av middelalder. Dette er kanskje fordi låta minner meg om "King's Quest: Mask of Eternity" der slik musikk ble spilt. vilken artist er det? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 middelalder-inspirert metal er ikke middelaldermusikk. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Personlig synes jeg at låta "Trollskogen" eller "Trollskog" (usikker på navn) gir en følelse av middelalder. Dette er kanskje fordi låta minner meg om "King's Quest: Mask of Eternity" der slik musikk ble spilt. vilken artist er det? Er Ulver. Glemte helt å nevne det. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Hmm... kanskje Blackmore's Night kunne ha vært noe av det du leiter etter? (Dama til Richie Blackmoore fra Deep Purple) Sånn som f.eks denne: Se filmen hos Youtube Er foressten dem som har originalen til "Wish You Were Here" som Rednex laga et cover av i sin tid. Endret 7. februar 2008 av Gurglemuffin Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Er foressten dem som har originalen til "Wish You Were Here" som Rednex laga et cover av i sin tid. Nej. Blackmore's Night-versjonen er en cover, da den ble gitt ut i 1997 og Rednex-versjonen ble gitt ut i 1995. Lenke til kommentar
ayufan Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Loreena Mckennitt muligens. http://www.stage6.com/Goldis-Germanbox/vid...#39;-Fire-Dance Lenke til kommentar
Funky-mama Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Det britiske bandet Amazing Blondel spilte en del middelalderinspirert musikk, og brukte hovedsakelig middelalderinstrumenter, som for eksempel lutt. Lenke til kommentar
DeathBabe Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Dark Medievil Times med Satyricon, kanskje? Lenke til kommentar
Beges Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Kalenda Maya spiller europeisk og norsk middelaldermusikk med originale instrumenter Bør sjekke ut. Lenke til kommentar
Piano_jente92 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hildegard von Bingen- en av de aller første komponistene, 1000-1100-tallet. Også har vi selvfølgelig Trio Mideæval Lenke til kommentar
trudest Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Era Det finnes lite orginal middelaldermusikk. Det finnes ingen komponister man kjenner noe særlig biografisk bakgrunn for før Palestrina. Men i middelalderen var det, iallefall i den kirkelige musikken, veldig mye gragoriansk sang. Gjerne responserial. Det ble ikke brukt flerstemmeteknikk før i renessansen. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det ble ikke brukt flerstemmeteknikk før i renessansen. Kilder? Lenke til kommentar
trudest Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det ble ikke brukt flerstemmeteknikk før i renessansen. Kilder? Det er ikke kjent noe flerstemmig teknikk før i renessansen. Det er mulig det har forekommet, men dette er hverken nedskrevet eller bevist slik ejg har forstått det. Men det er få ting man med sikkerthet man kan si ang. middelaldermusikk. Det var mye gregoriansk sang, og som kjent, er gregoriansk sang enstemmig. Du kan slå opp i ekko1, musikkorienteringsboka. Eventuelt hvilket som helt leksikon. Det er førsteklassepensum. Lenke til kommentar
trudest Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det ble ikke brukt flerstemmeteknikk før i renessansen. Kilder? Det er ikke kjent noe flerstemmig teknikk før i renessansen. Det er mulig det har forekommet, men dette er hverken nedskrevet eller bevist slik ejg har forstått det. Men det er få ting man med sikkerthet man kan si ang. middelaldermusikk. Det var mye gregoriansk sang, og som kjent, er gregoriansk sang enstemmig. Du kan slå opp i ekko1, musikkorienteringsboka. Eventuelt hvilket som helt leksikon. Det er førsteklassepensum. Beklager, jeg sjekket med min "mentor" og det ble faktisk brukt flerstemmighet på slutten av 1200-tallet som det er visst om. Men dette er jo da middelalderen synger på siste verset, så jeg vil ikke kalle det "typisk" for middelalderen med flerstemmig korteknikk. Beklager feilinformasjon:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå