darksoul1900 Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Hva gir best nedkjøling av radiatoren? Har radiatoren montert i topplokket.. Viftene oppå og blåse ned eller viftene under og trekke gjennom radiatoren? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 jeg tror viftene skal stå øverst og blåse nedover, jeg tror, er ikke sikker Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Burde man ikke blåse den varme lufta vekk fra kjølesystemet? (Ut av kabinett?) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Ut-luften fra en vifte er mer retningsbestemt enn inn-luften. Se den dårlige figuren: -8== / Der lufta går fra venstre mot høyre gjennom vifte-bladene (åttetallet) Derfor vil det nok være best å ha vifta til å blåse inn i radiatoren og ikke dra lufta ut av radiatoren. Trykkforskjellene er minimale så trykk og dra effekten som oppstår når man har en vann-pumpe og skal pumpe eller suge vann mange meter oppover vil ikke ha noen merkbar innvirkning på luft. Det beste er nok å blåse inn i kabinettet. Det er siden CPU'en (og evt GPU'en er det du ønsker å kjøle mest.) Inn luft er kjøligere enn ut-luft fra kabinettet, så derfor lønner det seg at radiatoren får luft inn i kabinettet. Ellers så er det best å blåse lufta i samme retning som lufta stiger. Altså nedenfra og opp. Dvs. at hvis du vil at den skal blåse inn i kabinettet så ville det egentlig vært best om vifte og radiator var plassert på undersiden av PC'n (med god plass rundt) Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Sett viftene under radiatoren. og la den blåse oppover altså ut av kabinettet. Da lønner det seg også å ha noen som blåser inn i under kant av viftene, så du ikke får alt for mye undertrykk, så viftene sliter med å blåse lufta. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Burde man ikke blåse den varme lufta vekk fra kjølesystemet? (Ut av kabinett?) sikker?? kansje jeg tar feil, men jeg trodde det var sånn at man monterte vifte i toppen av kabinettet sånn at de blåste ned i radiatoren. eks: microplex selger jo sånn grill til å ha på viftene sine for de som har en sånn spesiell radiator. hvorfor skulle de gjøre det hvis ikke viftene satt i toppen og hvis de står i toppen må de jo nesten blåse ned i radiatoren Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Hm... jeg skal ha to 80mm til å blåse inn, to 80mm ut og to 120mm som blåser ut. Slik at det blir et visst undertrykk. Lar du lufta fra radiatoren blåse inn, så blir jo den lufta ganske varm(fordi den varmes opp av radiatoren) slik at kabinettet ditt blir veldig "hot". Så la den blåse ut. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Burde man ikke blåse den varme lufta vekk fra kjølesystemet? (Ut av kabinett?) sikker?? kansje jeg tar feil, men jeg trodde det var sånn at man monterte vifte i toppen av kabinettet sånn at de blåste ned i radiatoren. eks: microplex selger jo sånn grill til å ha på viftene sine for de som har en sånn spesiell radiator. hvorfor skulle de gjøre det hvis ikke viftene satt i toppen og hvis de står i toppen må de jo nesten blåse ned i radiatoren De kan jo suge lufta opp fra radiatoren? Jeg syns bare det virker logisk å trekke lufta inn fra bunnen av kabinettet (siden kald luft legger seg lengst nede) og ut i toppen, pluss at varm luft stiger. F.eks: På mitt rom er temperaturen helt nede på gulvet nå 20C. Én meter opp er den 24,5C. (Kabinettet mitt er 74cm høyt.) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Du må også passe på at ikke viftene i PC'n blåser mot hverandre. F.eks er det lite vits i å ha en PSU som blåser ut luft samtidig som en radiator prøver å blåse ut luft. Da vil disse konkurrere om å blåse ut lufta, og det vil bli veldig varmt om man ikke har skikkelig med vifter til å blåse inn i kabinettet en annen plass. Om man heller lar radiatoren blåse inn luft og PSU'en blåser lufta ut, så er det en god løsning. Da får man god gjennomlufting. Radiatoren får "kjølig" romtemperert luft å kjøle vannet med. Gjør man det omvendt (radiatoren blåser ut) så vil vannet kjøles med den allerede varme kabinett-lufta. Siden det er viktigere at vannet holdes kaldt enn at kabinett-lufta holdes kald så er det best å la radiatoren få den kaldeste lufta. Lenke til kommentar
Rampage^ Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Vil ikke det beste være å montere radiatoren nede i front? Med viften i forkant, som blåser luften inn i kabinettet? Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 min mening er: blåse luft inn, får så å ha en fan duct som leder den varme luften ut igjen. Lenke til kommentar
Marius Horten Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 har gjort det litt lettere jeg har radiatoren i et eget rom... Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 har gjort det litt lettere jeghar radiatoren i et eget rom... jeg tror da vi snakker om en løsning inni pc jeg... Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Jeg får best temp når jeg lar viften stå under radiatoren og blåse opp og ut. forsøkte å sette den oppå og la den suge liksom, men ikke så effektivt. Har en innovatek single radiator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå