Gå til innhold

Eg meiner førarkort-lappen bør bli utsatt for gutar til ein er 25

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I dag klipte eg i stykkjer moped og traktor-førarkorta mine!!! eg har funne ut eg ikkje er flink eller moden nok til å køyre, og det veit eg at eg ikkje er åleine om! Ser på statistikkar så er gutar mellom 18-24 dei som er involvert i flest bilulukker! og difor meiner eg at det ikje bør vere låv å ta førarkortet før ein er 25 år. det vil redde mange liv!

velvel... du sier altså at du nettopp har klippet opp mellom 20 og 30.000 kroner?

Lenke til kommentar
I dag klipte eg i stykkjer moped og traktor-førarkorta mine!!! eg har funne ut eg ikkje er flink eller moden nok til å køyre, og det veit eg at eg ikkje er åleine om! Ser på statistikkar så er gutar mellom 18-24 dei som er involvert i flest bilulukker! og difor meiner eg at det ikje bør vere låv å ta førarkortet før ein er 25 år. det vil redde mange liv!

Ved nærmere ettertanke så er jeg fristet til å si at man bør lære å skrive korrekt norsk før man starter så kontroversielle debatter.

Lenke til kommentar

velvel... du sier altså at du nettopp har klippet opp mellom 20 og 30.000 kroner?

Teknisk sett har man jo fortsatt sertifikatet, man har bestått alt som trengs, man mangler bare beviset. Man får vel et nytt kort for en drøy pris?

Lenke til kommentar

Teknisk sett har man jo fortsatt sertifikatet, man har bestått alt som trengs, man mangler bare beviset. Man får vel et nytt kort for en drøy pris?

fortsatt, du klipper opp penger uten grunn... hvis du mener at du ikke vil kjøre bil eller moped lenger før du selv føler deg moden nok til det igjen ville det vel være mye enklere å bare selge bilen? eventuelt slutte å bruke den? det å faktisk måtte klippe opp beviset sitt er vel et tegn på veldig dårlig viljestyrke?

Lenke til kommentar

fortsatt, du klipper opp penger uten grunn... hvis du mener at du ikke vil kjøre bil eller moped lenger før du selv føler deg moden nok til det igjen ville det vel være mye enklere å bare selge bilen? eventuelt slutte å bruke den? det å faktisk måtte klippe opp beviset sitt er vel et tegn på veldig dårlig viljestyrke?

Enig der, jeg mente bare å si at han ikke klippet opp 20-30.000 kroner :)

Lenke til kommentar

Er vel ikke snakk om viljestyrke.. Det er vel heller snakk om symbolverdi. På samme måte som røykere og tjukke mennesker fjerner sine fristelser når dem prøver å slutte med sitt "behov"..

Jeg har en følelse at jeg kanskje ville sagt det samme som brorparten sier her om jeg var i alderen 18-24, men nå er jeg godt forbi den alderen og kan i dag se konsekvensene av mine handlinger på den tiden. På mange måter har jeg vært utrolig heldig som overlevde mine tidlige år bak rattet.

På den tiden mente jeg faktisk at jeg var forsiktig og aktsom, men i dag ser jeg at aktsom da ikke er det samme som aktsom idag, rett og slett fordi hjernen har blitt mer moden. Rent teknisk var jeg sikkert bedre da, jeg hadde sikkert klart å kjørt fortere enn jeg klarer idag, men sikkerhetsmessig så kan det ikke sammmenlignes..

Jeg har en generell følelse, uten å være for bastant, at kanskje alderen på de som svarer her er i risikogruppen? Jeg kan tillegge at jeg er 31 år..

Lenke til kommentar
Er vel ikke snakk om viljestyrke.. Det er vel heller snakk om symbolverdi. På samme måte som røykere og tjukke mennesker fjerner sine fristelser når dem prøver å slutte med sitt "behov"..

Bare en liten digresjon;

Budre han ikke heller ødelegge traktoren og mopeden da? Jeg tror jeg hadde ødelagt mopeden med traktoren, for så å ødelegge traktoren. Hadde spart mye arbeid der. Traktoren er det litt værre med, for andre ser sikkert nytten av den. Hvordan stiller så mannen seg til privat traktorisme egentlig? Skulle det også vært statsansatte? Eller kunne hvem som helst med en litt større hage kjørt rundt med traktor under påskudd at de var "bønder"?

Å klippe førerkort er som å klippe legitimasjon på at man er gammel nok til å kjøpe røyk. (Sett at man ønsker å slutte og ser veldig ung ut. Tilgangen til røyk vanskeliggjøres, og man må bestille ny legitimasjon for å få lov til å kjøpe røyk igjen)

Lenke til kommentar
Dette er selvsagt bare vås. Naturen har en finurlig måte å ordne seg selv på, uten at menneskene griper inn.

Mennesker griper inn. Skogene er begrenset. De er ikke unendelig store og folk går turer i de. Koselig at det råtner av død hjort da.

Hva er så denne finurlige måten? At elgene invaderer gatene, at vaskebjørner lever av søppel i gatene? Vi kan kalle hjorten for x, og areal for y. X øker proporsjonalt med Y. Øker X, men ikke Y er det noe som er galt. Eller kansje jeg skal si det enda enklere?

Du har 10km2, dette er (hypotetisk sett) idealplassen for 2 hjort. Det er akkurat nok gress til 2 hjort, pluttselig foretar den ene noe som naturlig som å hoppe på den andre, en kalv blir til og vi har 3 hjort, men fortsatt bare mat til to. Hva skjer?

Om det så skulle være råtne kadavre i skogen så gir det næring til både trær, åtselsetere osv. Det er en del av det naturlige kretsløpet vet du.

No shit? Dyr dør? Det ante jeg virkelig ikke. Du vet at hjorten hadde fiender en gang og? Bjørn og slike ting, du vet, bjørn, stort brunt dyr? I dag er den eneste fienden sult, sykdom og Ole Johny med en rife og intet jaktløyve.

Kanskje folk hadde tatt deg litt mer seriøst hvis du ikke fremsto som om du ikke hadde peiling på natur?

Hva ønsker du å si med det? Kalle meg en idiot? Umyndigjøre meg? Smart move, kansje jeg skal dra ned buksen så du kan sparke meg i ballene og? Jeg har ikke fremstilg meg selv som en med gudommelig peiling på natur. Jeg utaler meg slik som jeg ser det som er rundt meg, ikke det jeg har lest i en bok.

Trodde jeg diskuterte på diskusjon.no jeg, ett sted for saklige diskusjoner og meningsutvekslinger for å utvide sin egen forståelse. Hadde du kuttet ut den siste linjen der kunne jeg ha vurdert å flytte deg vekk ifra 'arrogante brukere', minnelisten, men det ser virkelig ut som at du har bestemt deg for å bli der. Noen mennesker forrandrer seg virkelig ikke, uansett hvor mange år du ser de skrive innlegg på et forum ><

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Dårlig forslag dette. Eneste mann oppnår er at forskyve problemet.

Grunnen til at en 25 åring er bedre til å kjøre bil enn en 18 åring ligger i erfaringen i bilkjøring en på 25 har i forhold til en på 18.

25 åring med 3000 timer bak ratter er selvsagt bedre enn en på 18 med 30 timer bak rattet for han får lappen, samme måte så er en 25 åring med 30 timer bak ratter en dårligere sjåfør enn en 19 åring med 500 timer.

(Tall er bare ment som et eksempel for å ilustrere et poeng)

Når folk blir moden eller ikke varier sterkt.

Lenke til kommentar

Ja, den delen er det ikke tvil om, man lærer best når man er ung.. Skal man da sette aldersgrense til 10 år for førerkort.. Man har satt netopp 18 år fordi man har ment at mennesket er moden i denne alderen.. Nå viser all forskning at man ikke er det, både empirisk og teoretisk.

Den foreløpige løsningen har vært å øke kostnaden ved å øke obligatorisk del av førerkortet. Nå vet vel de fleste at mer teori ikke er løsningen, ei heller har det hjulpet å sett opp kostnaden for førerkortet da dette har forsvunnet i folks økte kjøpekraft.

Selv ikke skyhøye premier fra forsikringsselskaper ser ut til å hjelpe, og da gjenstår kun en ting, sette opp aldersgrense, vell og merke om det ikke kommer teknologi som begrenser ungdoms kjøremønster.. Dette vil sikkert komme, men da ikke bare for ungdom men alle bilister..

Lenke til kommentar

Erfaring hjelper fint lite på de spesifikke ungdommene i 18-24 års alderen som kjører som villmenn. Disse er aldeles ikke fremmede for å ha holdninger som tilsier at biler er leketøy (noen kalte det "velferd" her et sted). Slike holdninger er overrepresenterte i nevnt aldersgruppe, og endrer seg ikke med erfaring på mange år. (Statistikkene tatt i betraktning når man vet at de fleste bilførere tar bilførersertifikat før fylte 20 år.)

Hadde erfaring spilt en så stor rolle hadde ikke menn helt opp i cirka midten av 20 års alderen stukket seg så tydelig frem på statistikkene. Å heve aldersgrensen til 25 år ville ha hjulpet særdeles på ulykkesstatistikkene, uten tvil.

Men så må man stille seg spørsmålet; Går ikke dette på friheten løs? Burde flertallet av "normale" bilførere bli straffet for mindretallets synder? Nei...

Det idéelle vil være å bygge ut kollektivtrafikken overalt hvor det finnes mennesker, dernest vil en heving av aldersgrense til 25 år i mindre grad kunne sees på som en straff. (Ihvertfall når det gjelder muligheter for transport, som nettopp er det en bil skal brukes til)

Ellers synes jeg at forslaget om å ikke kunne eie egen bil, før fylte 25 år, kan være en kurant løsning.

(Psykologisk evaluering, inkl. IQ-testing, personlighetstest og sjekk av skolekarakterer, for å danne et grunnlag for å kunne bedømme om en person er skikket mentalt sett til å føre en bil, kunne kanskje også fungert mtp. utstedelse av sertifikater. Man ville dermed fått en viss kvalitetssikring på en potensiell bilførers modenhet. Litt radikalt kanskje, men men...)

Lenke til kommentar

Ikke vær dum.

Å analysere nynorsk dikt og regne ut annengradslikninger har NULL med bilkjøring å gjøre. Det er et helt annet fag som du tar på en helt annen skole.

Hva er vitsen med å la folk ha lappen, men ikke eie egen bil? Hvems bil skal de kjøre da? Skal pappa kjøpe to, og gi en til sønnen? Hva med de som har flyttet hjemmefra?

Tror faktisk unge menn vil behandle andres biler MINDRE forsiktig enn om de selv var ansvalig for vedlikeholdet. Så det er tryggest å la dem eie bilen selv.

ALLE kan eie en bil. Selv fireåringer med Downs syndrom, multippel sklerose og psykiske problemer, kan eie en helt vanlig VolksWagen.

Men de får ikke styre bilen sin, selv om de eier den.

Eierskap og lappen har null sammenheng.

Endret av Gurin
Lenke til kommentar

Bullshit. Man lærer best mens man er ung.

Lenke til kommentar
Man lærer best mens man er ung.

Det er korrekt. Hvis du ikke lærer det før du når en viss alder, blir det veldig vanskelig å lære det i det hele tatt.

Problemet er holdninger, ikke kjøreferdigheter. Det er flere 20-åringer enn 50-åringer som tar donuts, f.eks. Teoretisk sett burde jo pensjonister være kjempeflinke til å lage donuts, siden de har så mye erfaring.

Hva med obligatoriske daglige kjøretimer hver dag, fra du begynner på kjøreskolen og i 10 år før de gir deg lappen?

Og hvis du en eneste gang i løpet av disse 3650 kjøretimene tabber deg ut, f.eks. kjører en desimeter over stopplinja, må du begynne på 10 nye år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...