Gå til innhold

Eg meiner førarkort-lappen bør bli utsatt for gutar til ein er 25


Anbefalte innlegg

BTW: Schnell, jeg mener heller at myndighetsalderen bør økes. Tanken på at 18-åringer stemmer er litt creepy... :no:

 

Tja, det finnes da sikkert flere oppegående 18-åringer der ute. Alder har ikke nødvendigvis noe å si for hvorvidt man har peiling på politikk. En kamerat av meg som nå er 27 fortalte meg i fjor at han kunne tenke seg å stemme FrP ved neste stortingsvalg. Ikke fordi han hadde den fjerneste anelse om hvilken politikk de sto for (utover at de ville ha billigere bensin og tobakk), men fordi han likte Carl I. Hagens personlighet (han hadde tydeligvis heller ikke fått med seg at Hagen var gått av som partileder).

Tja. Det kan jo være slik at på seg selv kjenner man andre.

Jeg er 24 år og kan absolutt ikke tenke meg å stemme ved noe valg. Jeg kan ikke nok om politikk i det hele tatt til å ta det ansvaret. Da satser jeg heller på at de som stemmer har solide og dokumenterbare grunner for hva og hvorfor de stemmer og hva deres stemme evn. kan føre til. (noe som tydeligvis sjelden er korrekt)

Jeg har ikke merket *noen som helst* endring i min livskvalitet, økonomi og hverdag som har endret seg uansett hvem som har sittet med makta i Norge. Likevel skal man debattere og stemme i hytt og gevær "bare fordi man kan". :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sant nok,hvertfall FRP er litt meir skeptisk til at SV og raudt hadde fått mange stemmar då.

Jeg er mer redd for FrP enn RV eller Rødt, siden FrP har politikk som i alle fall høres fornuftig ut om man ikke tenker over hva de egentlig mener. Mange av FrPs velgere er jo dem som vil få det dårligst som følge av FrPs mange reformer. At FrP skulle være redd SV og Rødt ved lavere stemmegrense er tull. De vant jo skolevalget sist.

0709Skolevalg_316512a.gif

 

Tja, det er ikke akkurat så ofte en støter på slike ting, men dersom all privar bilkjøring ble forbudt, hadde det blitt nye arbeidsplasser der offentlig ansatte kunne hatt slike jobber ,å frakte ting for folk. De folkene som fikk slike jobber, burde hatt over 200 kjøretimer og over 25 år.

Ikke så ofte man er avhengig av bil? Si det til folk i håndtverksbransjen."-Det er sjeldent du trenger tunge ting du ikke kan ta med på bussen.."

Høres ut som en veldig effektiv løsning, ikke minst samfunnsøkonomisk. Hvorfor tenke samfunnsøkonomisk når vi har oljen? Nei si det, RV eller Rødt er jo ikke kjent for det.

 

Kva har dette med kapital å gjere?eg ynskjer og ikkje ha privat bilkøyring av to grunner:

A:det ville vore MYKJE mindre ulukkjer

B: Det vile forureina mykje mindre!

Ville det forurenset mye mindre å ha en idiot som kjørte rundt på vegne av staten? Som måtte kjøre fra A til B for å hente deg, så kjøre deg til A igjen? En buss med 3-4 passasjerer forurenser mer enn 3-4 biler. i alle fall om man tar med nyere biler. Hydrogenbiler har jo i teorien null utslipp. (Slipper ut vann, men hydrogenet må framstilles med strøm)

Tid er penger, også i vårt samfunn. Buss eller kollektivtransport er ikke veldig aktuelt for en som tar 600+kr/timen. Hvor fordyrende hadde ikke det vært for byggeprosjekter/serviceyrker etc om alle skulle ha en egen sjåfør? Hjemmesykepleier med egen sjåfør? Eller skal vi stue dem som har behov for hjemmesykepleier inn på et hjem enn så lenge?

 

Som eg sa, det burde dei dersom det var forbudt, ansatt offentelge firma til å kunne gjere.

Som sagt, det å kunne kjøre fra A til B uten statlige restriksjoner er velferd. En restriksjon som innebærer et forbud er velferdstap. Høres fornuftig ut.

 

verkeleg? helilt ærleg?? ingen bekjente?? eg kjenner i alle fall dritmange gutar ialderen 18-24 som har vore med i ulkkjer. Og dersom du ikkje kjenner noken burde du byrje å lese avisa og sjå TV så fr du hvertfall høyre og lese då kven som er mest involovert i ulykkjer.

Høres ut som om du kommer fra en liten bygd hvor det tilsynelatende er alt for lett å få lappen. Økte kontroller, samt bedre opplæring og holdningskapende kampanjer ville vært en langt bedre løsning enn å forby folk å kjøre bil.

 

Til slutt, er det kun menn du vil skal få lappen fra 25 år? Det er jo i hovedsak dem som kjører som idioter, mens kvinnene utgjør en større andel av skadde førere. Heldigvis står det ikke i Rødt sitt program at privatbilen burde forbys.

6 av 10 ulykker skjer i hjemmet (i følge Hafslund vel og merke). Kanskje vi burde forby hjem også, i alle fall for barn under 4. De ser ut til å være i en risikoalder. Jeg håper du synes dette var rimelig dumt, men slik ser nesten alle her inne ditt forslag om å heve aldersgrensen til 25.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Tja. Det kan jo være slik at på seg selv kjenner man andre.

Jeg er 24 år og kan absolutt ikke tenke meg å stemme ved noe valg. Jeg kan ikke nok om politikk i det hele tatt til å ta det ansvaret. Da satser jeg heller på at de som stemmer har solide og dokumenterbare grunner for hva og hvorfor de stemmer og hva deres stemme evn. kan føre til. (noe som tydeligvis sjelden er korrekt)

Jeg har ikke merket *noen som helst* endring i min livskvalitet, økonomi og hverdag som har endret seg uansett hvem som har sittet med makta i Norge. Likevel skal man debattere og stemme i hytt og gevær "bare fordi man kan". :dontgetit:

 

En lov du uansett har merket er røykeloven. (Tusen takk, Dagfinn! Nå lukter det ikke lenger innrøykt av meg når jeg har vært på byn!)

 

Ellers har AP gitt oss en "Gro-dag", samt KrF har jobbet for kontantstøtte. Man hører om ting hele tiden, men de store valgløftene (bløffene) skjer det som regel lite med. De som har stemt KrF har fått veldig mye for sin stemme når Bondevik regjerte, mens FrP som regel er å kaste bort stemmen. FrP overkjøres av prinsipp i de fleste saker. (Noe som kan være greit i mange av dem..)

Lenke til kommentar
Tja, det er ikke akkurat så ofte en støter på slike ting, men dersom all privar bilkjøring ble forbudt, hadde det blitt nye arbeidsplasser der offentlig ansatte kunne hatt slike jobber ,å frakte ting for folk. De folkene som fikk slike jobber, burde hatt over 200 kjøretimer og over 25 år.

Tenkte egentlig ikke jeg skulle kommentere på denne tråden, men jeg synes denne var litt morsom...

De folkene som fikk slike jobber, burde hatt over 200 kjøretimer og over 25 år

 

Med tanke på at all privat kjøring måtte forbys...

Tenker du egen skole for de som er 25 år som ønsker å ta den utdannelsen de så lenge har tenkt på???

 

Og hva med turismen? Greit at turister kjører i Norge da? Eller må de sette igjen bilen i Sverige eller Danmark og begi seg ut på det attraktive kollektivtilbudet vårt?

 

Eller hva med transportsjåfører som ikke har tatt den obligatoriske "høyskolen for sjåfører" i Norge? Og som i tillegg er f.eks. 22 år. Skal de få beskjed om at vi ikke tar inn varer i dette landet av slik jyplinger...eller stiller Norge med en slags Los... En som kommer å kjører traileren og henviser stakkaren til passsjersetet.

"Jaja gutten min... har jobbet som TrailerLos i mange år, så farvannene rundt norde Hedemark skal vi nok få deg trygt gjennom" :D

Lenke til kommentar
Eller hva med transportsjåfører som ikke har tatt den obligatoriske "høyskolen for sjåfører" i Norge? Og som i tillegg er f.eks. 22 år. Skal de få beskjed om at vi ikke tar inn varer i dette landet av slik jyplinger...eller stiller Norge med en slags Los... En som kommer å kjører traileren og henviser stakkaren til passsjersetet.

"Jaja gutten min... har jobbet som TrailerLos i mange år, så farvannene rundt norde Hedemark skal vi nok få deg trygt gjennom" :D

 

 

Ah, godt å le av en som er morsom med vilje en gang i blant også..

 

 

Til han over med nynorsken; når den brukes til å ytre meninger som er så banale som Schnell kommer med, tror jeg noen ganger at det er mer enn skriftspråket som skiller meg fra dem som skriver nynorsk..

Lenke til kommentar

De fleste forbudsopphevinger har gitt gode samfunnsøkonomiske resultater de siste hundre årene. Hvorfor begynne å forby igjen? Selvsagt er mange restriksjoner på sin plass, men man må da være edruelig. Bil- og nynorskforbud er så håpløst at det ikke er vits å argumentere mot, det samme gjelder for Schnells banale forslag. To år med historie og samfunnsfag burde vært obligatorisk i alle videregående skoler - man hadde sluppet unna mange hodeløse høns i samfunnet på den måten.

 

For øvrig ser jeg mange gode poenger i Rødts politikk, i alle fall rent prinsipielt. Mye hadde vært vanskelig å gjennomføre, men absolutt potensielle samfunnsforbedringer, og de har i alle fall guts til å fronte en politikk hvis mange deler er vanskelig å forestille seg i dag. Om man ikke ønsker å sette seg inn i et partis politikk er det greit nok, men Rødt er samtidig det partiet som enklest svartmales her til lands, ettersom flere medlemmer der anser seg som kommunister :)

 

MEN: Schnell fronter ikke Rødt-politikk, han fronter sin egen imaginærpolitikk hvis all problematikk er detronisert unntatt miljøet og hans egne behov. Noe som for øvrig har mer til felles med svært liberale partier enn sosialistiske. Rødt er bare det partiet som passer best til den ene enkeltsaken hans.

 

- Så var det ikke Rødts politikk vi diskuterte her da. Følte bare for å presentere et motsyn i forhold til det som har blitt sagt hittil.

Lenke til kommentar

Eller hva med transportsjåfører som ikke har tatt den obligatoriske "høyskolen for sjåfører" i Norge? Og som i tillegg er f.eks. 22 år. Skal de få beskjed om at vi ikke tar inn varer i dette landet av slik jyplinger...eller stiller Norge med en slags Los... En som kommer å kjører traileren og henviser stakkaren til passsjersetet.

"Jaja gutten min... har jobbet som TrailerLos i mange år, så farvannene rundt norde Hedemark skal vi nok få deg trygt gjennom" :D

Ja faktisk, eg meiner billappen burde vere like vanskeleg å ta som pilotutdanning nesten.

 

og til det med turismen:Dei som vil farte rundt i Noreg, får vere med på ein offentleg tur med eitt busselskap feks.

Lenke til kommentar
og til det med turismen:Dei som vil farte rundt i Noreg, får vere med på ein offentleg tur med eitt busselskap feks.

Hva synes du om næringsliv da? Du sier du skal skape arbeidsplasser på dette. Det er da overtydelig at dine visjoner vil sinke næringslivet i de fleste byer rundt i landet tilstrekkelig til at minst fem ganger flere arbeidsplasser går tapt, og i tillegg føre til en sentralisering uten like (noe som for øvrig strider mot Rødt-politikk).

 

Tar du hensyn til dette? Jeg vil ha et svar! Et skikkelig klart svar!

Lenke til kommentar

Eller hva med transportsjåfører som ikke har tatt den obligatoriske "høyskolen for sjåfører" i Norge? Og som i tillegg er f.eks. 22 år. Skal de få beskjed om at vi ikke tar inn varer i dette landet av slik jyplinger...eller stiller Norge med en slags Los... En som kommer å kjører traileren og henviser stakkaren til passsjersetet.

"Jaja gutten min... har jobbet som TrailerLos i mange år, så farvannene rundt norde Hedemark skal vi nok få deg trygt gjennom" :D

Ja faktisk, eg meiner billappen burde vere like vanskeleg å ta som pilotutdanning nesten.

 

og til det med turismen:Dei som vil farte rundt i Noreg, får vere med på ein offentleg tur med eitt busselskap feks.

Du vet at mange som kjører forferdelig til vanlig kan kjøre veldig godt om de bare vil det, mens andre som kjører trygt klarer ikke å kjøre like godt hvis de prøver så godt de kan. Hva om jeg ønsker å dra til hytten min? Det er ingen buss som går dit og det er altfor langt unna sivilasjonen til at det vil komme en bussrute der. Jeg vil ikke en gang komme frem iløpet av en dag. Hvordan skal jeg klare å komme til hytten min om jeg ikke har lov til å kjøre bil?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Eller hva med transportsjåfører som ikke har tatt den obligatoriske "høyskolen for sjåfører" i Norge? Og som i tillegg er f.eks. 22 år. Skal de få beskjed om at vi ikke tar inn varer i dette landet av slik jyplinger...eller stiller Norge med en slags Los... En som kommer å kjører traileren og henviser stakkaren til passsjersetet.

"Jaja gutten min... har jobbet som TrailerLos i mange år, så farvannene rundt norde Hedemark skal vi nok få deg trygt gjennom" :D

Ja faktisk, eg meiner billappen burde vere like vanskeleg å ta som pilotutdanning nesten.

 

og til det med turismen:Dei som vil farte rundt i Noreg, får vere med på ein offentleg tur med eitt busselskap feks.

Mener du at vi skal bruke 2-3 år og 60-100 000kr bare for å få en liten lapp i lomma? Da kjører heller jeg ulovlig.. Sikkert billigere å betale bøter i stedet for lappen :wee:

Lenke til kommentar

jeg skjønner hva du mener, men det er ikke alle ungdommer som kjører så ille. Jeg er ikke noen engel selv, jeg tråkker gjerne litt ekstra på gassen på en lang og fin strekning uten trafikk, men om man ikke klarer å dy seg når det er dårlige veier og masse trafikk, ja da har man rett og slett ikke god nok selvkontroll. Det er jo en selv som velger hvordan en skal kjøre! Hvis du føler at du slett ikke er en god sjåfør, kjør litt roligere ? Ta deg en kjøretime eller 2 ? Min kjørelærer hadde en så grundig og bra opplæring med meg, at jeg føler meg veldig trygg og ansvarsfull i trafikken.

 

Men når du kommer med utsagn om at jenter kjører så mye bedre enn gutter, uten et eneste godt argument for HVORFOR, eller uten noen som helst form for statistikk som viser at det du sier er fakta, blir det bare dumt. Ikke lang ut med dine personlige meninger som om det skulle være fasiten!

 

Men ellers, så er forslaget om å ikke kunne kjøpe bil selv før man er 25 kanskje ikke så fryktelig dumt. Men da ender det vel opp med at ungdommer omgår det ved å bare gi penger til foreldrene, som kjøper en sliten kassebil til de. Verre blir det ikke å skaffe seg en bil da. Men for all del, godt forslag, bedre enn å utsette mulighet for å ta lappen til en er 25

Lenke til kommentar

Statistikken sier jo at det kvinner ikke kan regnes som "bedre" sjåfører enn menn, i alle fall ikke de 2 første årene man har lappen.

 

Skjønner ikke hvorfor jeg bruker tid på denne tråden, det er jo tydelig at Schnell ikke vil forstå konsekvensene av et slikt forslag. Enten spiller han dum eller er han dum.

Lenke til kommentar

Det beste vi kan gjøre for å få ned ulykkesstatistikken for unge sjåfører er å senke avgiftene på nye biler. Årsaken til det er at de unge og mest uerfarne sjåførene naturlig nok ikke har råd til å kjøpe en ny bil - derfor kjører de rundt i biler som hadde gjort seg bedre på dynga enn ute i trafikken. Slike biler utgjør en fare i seg selv.

 

Det hadde forsåvidt vært greit med strengere krav til å "ta lappen", ganske enkelt fordi det egentlig er alt for lett i mine øyne. Det er tross alt snakk om ett potensielt drapsvåpen her, derfor mener jeg at det skulle vært vanskeligere å få sitte bak rattet.

 

Nå tror ikke jeg at det er den vanlige yngre sjåføren som står bak disse ulykkene. Jeg tror faktisk at den vanlige unge gutten og jenta kjører forsiktig, nettopp fordi de er klar over at de nettopp har fått lappen. De er også overlykkelige de fleste av dem for at de endelig får lov til å kjøre bil. Jeg tror, uten at jeg har noen grunnlag i statistikker, at det er idiotene som står for denne statistikken. Vanligvis så er det høy fart eller annen grisekjøring som fører til disse ulykkene, ikke erfaringen i seg selv.

 

Jeg har kjørt veldig forsiktig helt siden jeg var så heldig å stå på førerprøven. I dag er jeg 27 år og kjører fortsatt forsiktig. Hovedårsaken er at jeg ikke har "råd" til å miste lappen. For meg er førerkortet ett gode jeg ikke ønsker å gi slipp på, derfor velger jeg å holde meg til fartsgrenser eller kjøre under fartsgrensa når jeg føler at det ikke er forsvarlig å kjøre så fort man har lov til. Man skal kjøre etter forholdene, ikke sant?

 

Jeg synes også det hadde vært helt greit om man mistet lappen lettere, men jeg tror ikke det hadde løst så mye. Veldig mange av idiotene som er en del av statistikken ville ikke brydd seg om at de mistet lappen, de ville kjørt uansett, tror jeg.

 

De gangene jeg blir forbikjørt på landeveien så er det vanligvis av en sjåfør som i alle fall ser ut som han/hun er veldig ung - altså i det nedre sjiktet. Gjerne foran bakketopper, i svinger eller med knappe marginer til trafikk som kommer i mot. De gangene man leser i avisene om unge sjåfører som er involvert i ulykker så er det nesten bestandig grunn til å tro at de har kjørt fort eller hasardiøst på andre måter. Verden er full av idioter og vi kommer alltid til å ha trafikkulykker dessverre.

Lenke til kommentar
har du liksomeitt yrke som du lev av å gå på jakt??

 

Familien min lever av jakt. Uten jakt hadde vi ikke hatt mat på bordet. Det finnes flere som er avhengige av Norges viltbestand enn du tror. Yrke? Tja, nei. Skogsdrivere? Godseigere? Viltforvaltere? Hvorfor skal vi beære oss med titler, alt vi gjør er å passe på hjorten.

 

Kunne du tenke deg å svare på delen ang. for mye dyr -> sult -> skog dandert med råtne kadavre?

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
har du liksomeitt yrke som du lev av å gå på jakt??

 

Familien min lever av jakt. Uten jakt hadde vi ikke hatt mat på bordet. Det finnes flere som er avhengige av Norges viltbestand enn du tror. Yrke? Tja, nei. Skogsdrivere? Godseigere? Viltforvaltere? Hvorfor skal vi beære oss med titler, alt vi gjør er å passe på hjorten.

 

Kunne du tenke deg å svare på delen ang. for mye dyr -> sult -> skog dandert med råtne kadavre?

 

Dette er selvsagt bare vås. Naturen har en finurlig måte å ordne seg selv på, uten at menneskene griper inn. Om det så skulle være råtne kadavre i skogen så gir det næring til både trær, åtselsetere osv. Det er en del av det naturlige kretsløpet vet du. Kanskje folk hadde tatt deg litt mer seriøst hvis du ikke fremsto som om du ikke hadde peiling på natur?

Lenke til kommentar
har du liksomeitt yrke som du lev av å gå på jakt??

 

Familien min lever av jakt. Uten jakt hadde vi ikke hatt mat på bordet. Det finnes flere som er avhengige av Norges viltbestand enn du tror. Yrke? Tja, nei. Skogsdrivere? Godseigere? Viltforvaltere? Hvorfor skal vi beære oss med titler, alt vi gjør er å passe på hjorten.

 

Kunne du tenke deg å svare på delen ang. for mye dyr -> sult -> skog dandert med råtne kadavre?

 

Dette er selvsagt bare vås. Naturen har en finurlig måte å ordne seg selv på, uten at menneskene griper inn. Om det så skulle være råtne kadavre i skogen så gir det næring til både trær, åtselsetere osv. Det er en del av det naturlige kretsløpet vet du. Kanskje folk hadde tatt deg litt mer seriøst hvis du ikke fremsto som om du ikke hadde peiling på natur?

Jeg tror nok han har en del peil på natur.

En sunn natur inneholder ikke en haug råtne kadavre i skogen. Om vi slutter å jakte vil vi i Norge mest sannsynligvis få det. Vi vil få en stor, underernært, lett sykdomsangripelig og svak bestand av de fleste av våre store hjortedyr men også av en del av småviltet vårt.

 

Grunnen for dette er at vi i Norge har bestemt oss for at vi ikke har plass til store rovdyr. (Vi har grepet inn). Husk også at mennesket historisk sett (fra tidenes morgen) har vært rovdyr selv. Så vi har alltid på sett og vis grepet inn. Jakt ligger i blodet vårt. En suksessfull jeger i steinalderen (dvs en jeger som overlevde vinteren) var en jeger som likte å jakte, som likte å felle dyr, som fikk kick av å se spydet bore gjennom dyrets hud og kjøtt. Disse genene har mange mennesker fremdeles... Tenk så fælt. Noen synes jakt er gøy. Uff... :p

Mengden store rovdyr som sannsynligvis ville vært nødvendig for å holde viltbestandene i sjakk ville vært såpass stor at menneskeliv og husdyrliv kunne gått tapt i større omfang enn i dag.

Det hele er altså en trade-off mellom "trygg natur" uten mange store rovdyr, men med jakt (buhuuu...) og "utrygg natur" med en del store rovdyr, men uten jakt.

 

Jakt er ikke så fryktelig forferdelig som enkelte (byfolk?) skal ha det til. Jegere flest vil helst at byttet skal lide så lite som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...