Gå til innhold

Eg meiner førarkort-lappen bør bli utsatt for gutar til ein er 25


Anbefalte innlegg

Lærlinger har ofte med seg store mengder verktøy? Hvordan mener du at man skal ha med seg det på bussen eller annen kollektiv transport? :roll:

 

Tvert imot burde det være BILLIGERE. (men muligens vanskeligere ja!). Er det merkelig at folk nesten ikke kjører med kjørelærer når timene koster 500kr? Sett heller ned prisen til i alle fall halvparten, om ikke enda mer, og øk antallet påkrevde timer med kjørelærer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da bør det sates mer på kollektiv transport, og det er bra. Tenk på alle elevene som går på skole, de greier jo å komme seg fram og tilbake, hvorfor skulle det vert noe annerledes med arbeid?

Det er mange steder utenfor byen der elever får taxi til skolen fordi det ikke finnes noe annet kollektivtransport tilbud. Bor jeg der, og skal ha taxi til jobb, koster det skjorta. Så det er uaktuellt. Forskjellen er at skoleskyss er gratis, mens du selv må ordne skyssen til jobb selv. Er du lærling, har du ikke krav på skoleskyss.

Det er også umulig å lage et fullverdig kollektivtrafikk tilbud til folk utenfor byene, hvordan skal de da komme seg rundt?

 

Det synes jeg så absolutt. Det brude vert VANSKLIGERE og DYRERE å ta lappen.

Det er allerede dyrt å ta lappen. Og har du i det hele tatt tatt lappen selv, slik at du vet at det må være dyrere og vanskeligere?

Jeg syntes det var enkelt å ta lappen. og dyrt var det å. Men jeg lærte ikke at jeg var verdens beste sjåfør.

Du generaliserer også alle 18-åringer, og sier at alle bare raser rundt. Hvorfor kjenner jeg utrolig mange som ikke kjører som noen griser? Selv om de er 18?

Lenke til kommentar

Tallene fra grafen viser jo tydelig at kvinner er "dårligere" enn menn og kjøre. i alle fall 18-19åringene.

Schnell, du må jo være enig i at de ikke mener de er best å kjøre, likevel er det større sjanse for at de blir utsatt for en ulykke. Da skurrer det litt med at menn utsettes for ulykker fordi de tror de er verdens beste sjåfører, mens kvinner ikke tror det.

 

Selv har jeg hatt lappen siden jeg var 18, er snart gammel nok til å få lappen på din metode, har aldri vært utsatt for en bilulykke, og vet at jeg er en bedre sjåfør i dag enn jeg var for 5 år siden. Kjører jeg som en ku selv om jeg vet jeg er en bedre sjåfør? Nei, stilen mer mye den samme, men kjøreegenskapene er bedre.

 

Skulle tro du var aktiv politisk i rødt. For desentralisering, men mot bil. Flott kombinasjon.

Lenke til kommentar
Sangesland: hadde det vore opp til meg, så ja, ville eg forbudt all privat bilkøyring, men å utsettje lappen er vel eitt meir realistisk mål.

 

Det er jo nesten berre unge gutar som er i trafikkulykkjer, kvifor skulle det gå utover jenter ( som eg meiner lappen burde blitt utsatt til dei er 21 på), at gutar krasjar overalt.

 

1: Om du skulle forbydd privat bilkjøring, så ville det rammet distriktsnorge ekstra hardt, i og med at det gjerne er dårlig tilbud når det gjelder kollektivtrafikk der. Utsetting av sertifikatet er, som du sier, et mer realistisk mål.

 

2: Fordi det ville vært kjønnsdiskriminerende om aldersgrensen for å ta sertifikatet ble hevet kun for menn, og så vidt jeg vet er kjønnsdiskriminering ulovlig her til lands.

 

Uansett, det er et interessant forslag, men jeg tror egentlig det ville være mer realistisk å heve aldersgrensen fra 18 til 20 (eventuelt 21) enn fra 18 til 25.

Lenke til kommentar

Det er ikke for enkelt å ta lappen nå, og i alle fall ikke for billig. Det er slutt på det med "jeg hadde 5 kjøretimer" også gikk alt kjempegreit. Alle kjøreskoler har et program eleven må gjennom, og hvor fort dette går kommer an på hvor flink eleven er, altså hvor mye vedkommende har øvelseskjørt hjemme. Ergo, det skal en god del erfaring til for å klare lappen. Og det er ufattelig mye dyrere etter at de nye reglene kom i bruk for noen år siden.

 

Også blir det fryktelig vanskelig for alle som bor litt rundt i distriktene å komme seg rundt, om de ikke får lov å kjøre bil før fylte 25. Det er mange mange plasser i Norge der kollektivtilbudet er så dårlig at man ikke kan ta bussen iht til arbeidstider, pris og slikt. Viss jeg skulle tatt bussen til jobben hadde det tatt tre ganger så lang tid med bil, siden bussen skal innom alle mulige plasser, i stedet for veien direkte. Fristende? neppe..

Lenke til kommentar
Runarbs: Dårleg eksempel. Eg meiner våpen burde vert ulovleg, me har slakteriar kva skal me med jakt-våpen som folk i tilleg kan bruka til verre ting (sjølv om jakt er ein ille ting i seg sjølve, more seg på eit anna livs bekostning).

 

Åja, hva med oss som lever av det da? Du kan i det minste sette deg inn i ting før du sprer rundt med eder og galle fra pubiskjeften din.

 

Jakt er et nødvendig gode. Ellers vil alle dyrene sulte ihel. ÅÅÅÅH SÅ HUMANT! I dit lille dystopia ville man ikke kunne gått i skogene. Stanken av råtne kadavre ville fått selv den gjerveste man til å spy ned lyngen. Hipp hurra!

Lenke til kommentar

Inntil nylig betalte unge menn mer i bilforsikring enn unge kvinner.

Så ble diskriminering forbudt.

Og nå skal vi altså begynne å diskriminere igjen? Nei takk!

 

Hvis grafen er troverdig, beviser den at kvinner kjører mye dårligere enn menn. Eneste unntaket er de første årene etter at de har tatt lappen.

 

Jeg er en mann som kjører som en kvinne. Jeg krever å bli behandlet som en kvinne! At jeg har penis er ikke min feil osv.

 

Lappen er allerede dyr. Det skal ikke være sånn at veien er forbeholdt de rike, og at kun de med en inntekt over gjennomsnittet skal ha råd til å ta utdanning (som jo lappen er).

At lappen i det hele tatt koster penger, er et resultat av at vi bor i et kapitalistisk samfunn. Bra, mener noen, ille mener andre.

Men å sette opp prisen for å holde de lavtlønte unna veibanen er FEIL!

Dessuten mistenker jeg så absolutt at rikmannsønner og pappagutter står for brorparten av ulykkene i statistikken. Så det er kanskje overklassen som burde nektes lappen?

 

Det som trengs er ikke å gjøre lappen hverken dyrere eller vanskeligere. De fleste kan kjøre sånn passe bra på de 3 kvarterene en oppkjøring tar. Det som trengs er holdninger og en bedre integrasjon mellom kjøreskole og foreldre.

 

Jeg har ingen tro på flere fotobokser. Problemet med dem er at de stjeler hele månedslønna di om du ligger noen km over. De rike har råd, prikker er blitt handelsvare, og de fattige må selge stereoen for å betale boten.

 

Jeg har mer tro på holdningskampanjer enn tvang. Videre synes jeg at lappen er mye viktigere enn nynorsk diktanalyse, og vurde være obligatorisk i skolene.

 

Sosialister snakker om å få et bedre kollektivtilbud. Realister ser at det kommer ikke til å skje, og i mellomtiden trenger alle å ha en egen bil. SÆRLIG de unge, som er blitt lærlinger eller går på VG/Universitet.

Endret av Gurin
Lenke til kommentar
alltid koseleg med gutar som er verdas beste sjåførar og som sett sitt og andres liv i fare :)

 

Mhm, for ein idiot eg er

*u-ironisere sitat*

 

Ditto....

 

dette var et idiotis utsagn. Men det er også idiotisk at man får tilgang til bil og alkohol samtidig.. :hrm:

 

2ball(s)

 

re: gurin@ meget bra innlegg :thumbs:

 

btw: må si meg spesielt enig i det med diktanalyse, jeg mener, finnes det noe mer bortkastet?? neppe...

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Rødt er imot all utbygging av nye veger, og ønsker helst at de stoppes i dag. Samtidig ønsker de fullt utbygget jernbane til Kautokeino. Dette er utsagn jeg ser på som like unyansert og håpøst, likevel fronter Rødt dette..

 

For dem som lurer på troverdigheten ved grafen. -Trafikksikkerhetshåndboken

 

Ser de bare ønsker høyhastighetsbane til Tromsø. Samtidig ønsker de bare stans av utbygging for de fleste nye prosjekter. Beklager at jeg er unøyaktig, men jeg bruker ikke mye tid til å lese over hva Rødt står for vanligvis. Totalpakken går ikke opp politisk for meg med Rødt sin politikk. Folk må gjerne opprette en egen tråd de kan "lære" fra seg sin økonomiske tankegang bak disse noe merkverdige planene.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Runarbs: Dårleg eksempel. Eg meiner våpen burde vert ulovleg, me har slakteriar kva skal me med jakt-våpen som folk i tilleg kan bruka til verre ting (sjølv om jakt er ein ille ting i seg sjølve, more seg på eit anna livs bekostning).

 

Åja, hva med oss som lever av det da? Du kan i det minste sette deg inn i ting før du sprer rundt med eder og galle fra pubiskjeften din.

 

Jakt er et nødvendig gode. Ellers vil alle dyrene sulte ihel. ÅÅÅÅH SÅ HUMANT! I dit lille dystopia ville man ikke kunne gått i skogene. Stanken av råtne kadavre ville fått selv den gjerveste man til å spy ned lyngen. Hipp hurra!

har du liksomeitt yrke som du lev av å gå på jakt??

 

og sove hest: hadde eg vore gamal nok(eg meiner sttemmealdersgrensa burde blitt satt ned) hadde eg stemt Raudt. er det eit problem eller??

Det er mange steder utenfor byen der elever får taxi til skolen fordi det ikke finnes noe annet kollektivtransport tilbud. Bor jeg der, og skal ha taxi til jobb, koster det skjorta. Så det er uaktuellt. Forskjellen er at skoleskyss er gratis, mens du selv må ordne skyssen til jobb selv. Er du lærling, har du ikke krav på skoleskyss.

Det er også umulig å lage et fullverdig kollektivtrafikk tilbud til folk utenfor byene, hvordan skal de da komme seg rundt?

Eg er klar over det ,eg bur på landet sjølve og hadde det vor opp til meg hadde privat bilkøyring blit forbudt,medan det vart satsa på offentleg transport. Altså at det kom oftare bussar osv.

 

Jeg syntes det var enkelt å ta lappen. og dyrt var det å. Men jeg lærte ikke at jeg var verdens beste sjåfør.

Du generaliserer også alle 18-åringer, og sier at alle bare raser rundt. Hvorfor kjenner jeg utrolig mange som ikke kjører som noen griser? Selv om de er 18?

alle mine vener som har lappen køyrer hverfall som noken satananr, så når du seier du kjenner utruleg mange som ikkje køyrer som griser så veit eg ikkje om eg trur deg. Uansett, mange køyrer idiotiskog det er det som er poenget mitt, då er det greitt for meg at det går på bekostning av dei som kan køyre, framfor at det går på bekostning av mennskjeliv.

Endret av Schnell
Lenke til kommentar
Jeg syntes det var enkelt å ta lappen. og dyrt var det å. Men jeg lærte ikke at jeg var verdens beste sjåfør.

Du generaliserer også alle 18-åringer, og sier at alle bare raser rundt. Hvorfor kjenner jeg utrolig mange som ikke kjører som noen griser? Selv om de er 18?

alle mine vener som har lappen køyrer hverfall som noken satananr, så når du seier du kjenner utruleg mange som ikkje køyrer som griser så veit eg ikkje om eg trur deg. Uansett, mange køyrer idiotiskog det er det som er poenget mitt, då er det greitt for meg at det går på bekostning av dei som kan køyre, framfor at det går på bekostning av mennskjeliv.

Så du tror ikke at V-by har venner som ikke kjører som sataner, bare fordi du ikke har det?

Lenke til kommentar
...

og sove hest: hadde eg vore gamal nok(eg meiner sttemmealdersgrensa burde blitt satt ned) hadde eg stemt Raudt. er det eit problem eller??

...

 

Du vil altså heve sertifikatsalderen til 25 for å redusere faren fra enkelte idiotkjørere. Og du vil senke stemmerettsalderen slik at du kan stemme.

 

Ikke for å være spydig, men jeg tror det første forslaget viser godt hvorfor også det andre forslaget ditt er dårlig.

Lenke til kommentar
og sove hest: hadde eg vore gamal nok(eg meiner sttemmealdersgrensa burde blitt satt ned) hadde eg stemt Raudt. er det eit problem eller??

 

Det er mange steder utenfor byen der elever får taxi til skolen fordi det ikke finnes noe annet kollektivtransport tilbud. Bor jeg der, og skal ha taxi til jobb, koster det skjorta. Så det er uaktuellt. Forskjellen er at skoleskyss er gratis, mens du selv må ordne skyssen til jobb selv. Er du lærling, har du ikke krav på skoleskyss.

Det er også umulig å lage et fullverdig kollektivtrafikk tilbud til folk utenfor byene, hvordan skal de da komme seg rundt?

Eg er klar over det ,eg bur på landet sjølve og hadde det vor opp til meg hadde privat bilkøyring blit forbudt,medan det vart satsa på offentleg transport. Altså at det kom oftare bussar osv.

 

Uansett, mange køyrer idiotiskog det er det som er poenget mitt, då er det greitt for meg at det går på bekostning av dei som kan køyre, framfor at det går på bekostning av mennskjeliv.

 

For å ta det første først; hadde 16åringer fått stemmerett ville FrP, SV, Rødt og andre ekstrempartier fått mange nye stemmer. Heldigvis er det fortsatt 18årsgrense på slikt, gudene vet hvordan samfunnet hadde turet fram ellers.

 

Så over til det du egentlig mener, du vil forby bilkjøring generelt. Veldig praktisk.

Se for deg at du har problemer med din TV / PC eller akvariet til din farmor. Tar du med deg en TV på bussen da? Eller ringer du en statlig ansatt bilmann som henter TVen for deg?

 

Ikke for å hakke på dine politiske meninger, men for meg virker det som om du passer godt inn i båsen "Rødt". Lite gjennomtenkte planer som passer best for hasjrøykende ungdommer uten særlig vilje til å tjene egen kapital, og dermed unngår de også de "ulemper" denne kapitalen eventuelt bringer.

 

For å ta noe annet;

Skal jeg ta bussen til hytten med ved i sekken?

Skal jeg ta med meg oppvaskemaskinen på bussen når jeg monterer et kjøkken?

Skal jeg ta med meg 35 kvadrat med fliser / parkett etc. om jeg skal lege gulv?

 

Jeg kjenner ingen som har kjørt ihjel seg selv, eller andre, i alderen 18-25 år. Jeg kjenner en som rygget på en annen bil, samt en som har krasjet i en stolpe på en parkeringsplass. Gud bedre. Ta lappen fra alle i samme alder..

 

 

Beklager sarkasme og ironi i dette innlegget.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Hva med å ha en "nulltolerande" overfor trafikkforseelser hos ungdom i alderen 18-24år?

 

Dvs om du blir tatt i å f.eks. kjøre for fort, unngå vikeplikt, bil+alkohol, unødig aggressiv kjøring osv før du er 24 år mister du automatisk lappen fram til du er 24 år, og blir nødt til å ta en ny oppkjøring. Jeg tror dette kunne hjulpet på litt av hvert av typiske "ungdomsrelaterte ulykker".

 

1: Om du *må* ha lappen og ikke har råd til å miste den (arbeid, student, lærling++) kjører du rett og slett pent og pyntelig. Her følger det da at "snille" jenter og gutter får beholde lappen. Kanskje du til og med sørger for å holde deg *rett under* fartsgrensa til tider (Scary, I know). Dette vil gi alle en mulighet til å få lappen, selv som 18-åringer, uten diskriminering av noe slag.

 

2: Om du grisekjører mister du automatisk lappen og kan derved ikke sette andres liv i fare mer. Dette setter alle som er nyutdannede "verdensmestere" i å kjøre bil på toget uten å belaste folk som faktisk er lovlydige og hyggelige traffikanter. Diverse indirekte økonomiske sanksjoner relatert til transport (tog, taxi, buss++) vil følgelig også inntreffe. Dette kan kanskje gi en aldri så liten "in-your-face" oppdragelse overfor vel "tøffe typer" når de ser at lovlydighet lønner seg.

 

 

BTW: Schnell, jeg mener heller at myndighetsalderen bør økes. Tanken på at 18-åringer stemmer er litt creepy... :no:

Har du også tenkt på hva som ville skje med f.eks. elgbestanden i Norge om man ikke tillot jakt? Ikke det? Tenkte meg det ja. Av erfaring vil jeg påstå at en elg som møter døden gjennom å f.eks. bli skadeskutt lider mindre enn en elg som pådrar seg enten 1:en verden av kjipe sykdommer som følge av alt for tett bestand eller 2: bli sakte revet i hjel av en ulveflokk. Hva var argumentet ditt igjen sa du? At verden *burde* være snillere? :hmm:

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

Om man kjører såpass som Schnell her mener mister du lappen, uansett om du er 18 eller 30. Jeg mener også at dersom du ble tatt for alvorlige fartsoverskridelser før man hadde hatt lappen i 1 år mistet man også lappen uten å få den igjen uten ny oppkjøring.

 

Problemet med slike systemer som foreslås av deg Belarnion er at overvåkningen er for liten per i dag. Sjansen for å bli tatt i dag er mikroskopisk. Selv med dobbelt så mange kontroller etc, ville den fortsatt være mikroskopisk, særlig i utkantstrøk.

 

Det dobbelte av en ekstremt liten prosent utgjør bare en ny ekstrem liten prosent. Omtrent som å spille lotto, spiller du på 50 kupponger har du 50 ganger sjansen til en som spiller på 1 kuppong, men sjansen er fortsatt svært liten. Sett at du ikke bor i Værdal..

Lenke til kommentar
Om man kjører såpass som Schnell her mener mister du lappen, uansett om du er 18 eller 30. Jeg mener også at dersom du ble tatt for alvorlige fartsoverskridelser før man hadde hatt lappen i 1 år mistet man også lappen uten å få den igjen uten ny oppkjøring.

 

Problemet med slike systemer som foreslås av deg Belarnion er at overvåkningen er for liten per i dag. Sjansen for å bli tatt i dag er mikroskopisk. Selv med dobbelt så mange kontroller etc, ville den fortsatt være mikroskopisk, særlig i utkantstrøk.

 

Det dobbelte av en ekstremt liten prosent utgjør bare en ny ekstrem liten prosent. Omtrent som å spille lotto, spiller du på 50 kupponger har du 50 ganger sjansen til en som spiller på 1 kuppong, men sjansen er fortsatt svært liten. Sett at du ikke bor i Værdal..

Det er et godt poeng.

Likevel virker det som om folk flest helst ser at det blir mindre overvåkning på veiene?

Folk ser ut til å hate UP, laserkontroller og fotobokser med stor lidenskap?! WTF liksom?

Jeg har blitt tatt (ikke stoppet) i for høy hastighet i laserkontroll én gang (82km/t i 80-sone), fyren gaula latterkvelt hastigheten til meg der jeg kom susende. På sykkelen min. :D

Jeg liker dissa laser-karene jeg. :love:

Lenke til kommentar
Det er ikke for enkelt å ta lappen nå, og i alle fall ikke for billig. Det er slutt på det med "jeg hadde 5 kjøretimer" også gikk alt kjempegreit.

Jeg hadde 4 kjøretimer, selvsagt + glatt-, lang-, by- og "kartkjøring" da :wee::p

 

Edit* Huff.. Inlegg nr. 313 :ph34r:

Endret av gilera
Lenke til kommentar
For å ta det første først; hadde 16åringer fått stemmerett ville FrP, SV, Rødt og andre ekstrempartier fått mange nye stemmer. Heldigvis er det fortsatt 18årsgrense på slikt, gudene vet hvordan samfunnet hadde turet fram ellers.
Sant nok,hvertfall FRP er litt meir skeptisk til at SV og raudt hadde fått mange stemmar då.

 

Så over til det du egentlig mener, du vil forby bilkjøring generelt. Veldig praktisk.

Se for deg at du har problemer med din TV / PC eller akvariet til din farmor. Tar du med deg en TV på bussen da? Eller ringer du en statlig ansatt bilmann som henter TVen for deg?

Tja, det er ikke akkurat så ofte en støter på slike ting, men dersom all privar bilkjøring ble forbudt, hadde det blitt nye arbeidsplasser der offentlig ansatte kunne hatt slike jobber ,å frakte ting for folk. De folkene som fikk slike jobber, burde hatt over 200 kjøretimer og over 25 år.

 

Ikke for å hakke på dine politiske meninger, men for meg virker det som om du passer godt inn i båsen "Rødt". Lite gjennomtenkte planer som passer best for hasjrøykende ungdommer uten særlig vilje til å tjene egen kapital, og dermed unngår de også de "ulemper" denne kapitalen eventuelt bringer.
Kva har dette med kapital å gjere?eg ynskjer og ikkje ha privat bilkøyring av to grunner:

A:det ville vore MYKJE mindre ulukkjer

B: Det vile forureina mykje mindre!

For å ta noe annet;

Skal jeg ta bussen til hytten med ved i sekken?

Skal jeg ta med meg oppvaskemaskinen på bussen når jeg monterer et kjøkken?

Skal jeg ta med meg 35 kvadrat med fliser / parkett etc. om jeg skal lege gulv?

Som eg sa, det burde dei dersom det var forbudt, ansatt offentelge firma til å kunne gjere.

 

 

Jeg kjenner ingen som har kjørt ihjel seg selv, eller andre, i alderen 18-25 år. Jeg kjenner en som rygget på en annen bil, samt en som har krasjet i en stolpe på en parkeringsplass. Gud bedre. Ta lappen fra alle i samme alder..
verkeleg? helilt ærleg?? ingen bekjente?? eg kjenner i alle fall dritmange gutar ialderen 18-24 som har vore med i ulkkjer. Og dersom du ikkje kjenner noken burde du byrje å lese avisa og sjå TV så fr du hvertfall høyre og lese då kven som er mest involovert i ulykkjer.
Lenke til kommentar
BTW: Schnell, jeg mener heller at myndighetsalderen bør økes. Tanken på at 18-åringer stemmer er litt creepy... :no:

 

Tja, det finnes da sikkert flere oppegående 18-åringer der ute. Alder har ikke nødvendigvis noe å si for hvorvidt man har peiling på politikk. En kamerat av meg som nå er 27 fortalte meg i fjor at han kunne tenke seg å stemme FrP ved neste stortingsvalg. Ikke fordi han hadde den fjerneste anelse om hvilken politikk de sto for (utover at de ville ha billigere bensin og tobakk), men fordi han likte Carl I. Hagens personlighet (han hadde tydeligvis heller ikke fått med seg at Hagen var gått av som partileder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...