Gå til innhold

Eg meiner førarkort-lappen bør bli utsatt for gutar til ein er 25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja når du nevner det, meiner eg at det burde vore ein øvre aldresgrense på kor lenge ein kan ha lappen og.

 

Og når du skriv at 65 år gamle kvinner er i minst like mange ulykkjer, er det ulykkjer med døden som følgje? Eg ser for meg gamle koner som køyrer midt i vegen i 10 km/t og eigentleg berre er ein fare for å skade bilen sin, og ikkje køyrer som villsvin og kan køyre ned kven som helst.

Lenke til kommentar

Det kommer til å bli like mange ulykker om aldersgransa blir satt opp til 25.

Det handler ikke om modenhet, men om erfaring. Moden blir man ikke før man er over 30 uansett.

18 er en grei aldersgrense synes nå jeg.

 

Hvis vi også skal tenke litt praktisk så begynner fleste som går yrkesfag å bli lærlinger når de er rundt 18-19år. Hvis aldersgrensa skulle blitt satt opp til 25år så hvordan i all verden skulle de komme seg til og fra på jobb? Ikke minst men de er på jobb? Med moped?

 

Kanskje vi skulle sette opp aldersgrensa på moped til 18, lett-MC til 20, mellomklasse MC til 25 og tung MC til 35 år?

Hva med f. eks yrkessjåfør? Lastebilsertifikatet til 25 det og?

 

Eller skulle vi bare øke prisen på bil sertifikatet til 40 000kr? Så ingen unge gidder/har råd til å ta det før de har jobb? Eller kun øke for GUTTENE og sette ned for jentene for de er jo mye flinkere til å kjøre og har myye mer erfaring/kontroll over bilen?

 

 

Nei. Dette er en av de dummeste trådene jeg har sett på lenge.

Endret av gilera
Lenke til kommentar

Poenget må vel være å ta dem som kjører svin, ikke straffe alle. Det er ikke gjort noen forsøk som tilsier at man får færre ulykker om man utsetter førerprøven til 25år. Det vi vet i dag er at menn i 40årene er de "beste" sjåførene, sett at man bare ser på ulykker.

Med en utsettelse av lappen i nesten 10 år, kan vi anta at denne bunnen i ulykker flyttes til 50årene. Og fra man er rundt 65 vil du ta lappen fra dem igjen?

 

Skal vegvesenet oppnå 0-visjonen må vi nok forby bilkjøring, men vi kan komme nært null ved andre hjelpemidler enn å utsette lappen til 25 år.

 

ATC (fotobokser etc), evnt fartsperre på biler. Fartsperre på biler sannsynligvis ha effekt om 50% av bilistene hadde hatt det. Dessverre er det noe bileier selv vil måtte koste på bilen sin. Samtidig må skiltplassering og fartsgrenser via GPS samsvare. Skal ikke greie ut som slikt her, men for at det skal være aktuelt må nok myndighetene få en avtale med forsikingsselskapene med rabatt på premien for dem som har installert en slik sperre.

Lenke til kommentar

De fleste eldre er dårlige sjåfører, det kan jeg si meg enig i. Farmor er også enig, dog farmor er ikke dårlig sjåfør :p

Hu har kjørt bil i 53 år nå, følger trafikkreglene til punkt og prikke (litt for nøye for min smak, blinke seg inn i en rundkjøring? Aldri hørt om før.) osv.

 

Farmor er den eneste sjåføren jeg stoler på i trafikken :p

Lenke til kommentar
Jeg har et lite forslag, hva med at man må være 25 for å kunne eie sin egen bil :D

Når ungdommer dreper folk/seg er det sjeldent i pappa sin merce, heller i et gammalt vrak.

 

Ja til halv pris på splitter nye biler for folk under 25 :D

 

Gamle vrak som nye sjåfører kjører rundt i øker dødstallene.

Lenke til kommentar
De fleste eldre er dårlige sjåfører

 

Uten å henge ut deg eller farmoren din. De fleste eldre er IKKE dårlige sjåfører, de er forsiktige sjåfører, noe som fører til feiltolking av reglene ved f.eks. fletting. Spesielt eldre damer (igjen, ikke meningen å henge ut noen her) har en tendens til å bremse ned i aksellerasjonsfelt, framfor å aksellerere og flette.

 

Unge, både kvinner og menn, er dårlige sjåfører. De er dårlige pga manglende erfaring, og dersom man tar fra dem muligheten til å få erfaring ser jeg ikke at de skal bli så mye bedre sjåfører når de får lappen som 25åring.

At særlig unge menn også har en tendens til å tro at de er veldig gode sjåfører er et problem. Det er også påvist at folk som driver med motorsport har større risiko for å være utsatt for ulykker enn dem som ikke har erfaring fra motorsportbanen.

Lenke til kommentar
Skadde førere pr kjørt kilometer.67406.gif

 

Om de kjører i 5 eller 50km/t må vel være irrelevant? De har en gitt andel av skadene, hvordan de kjører vet de bare selv.

 

Hmm, jeg synes vitterlig at grafen for kvinner er høyere 18-19... bør ikke kvinner også måtte vente til fylte 25 år da i alle fall? Sånn hvis man skal være på den helt sikre siden (som trådstarter åpenbart vil være)?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
hvert år dør jo mange folk av kniver, våpen, røyking, alkohol, fedme (sukker og fettholdig mat) mm.

burde vi ikke forby alt dette da?

 

ja helvete heller, forby likegodt elektrisitet også, folk dør jo av støt.

Han har da ikke sagt noe om å forby biler

jo det har han, se første siden!

og det finnes masse restriksjoner på både kniver, våpen, røyk og alkohol.

restriksjoner på kniver? hvem hva hvor?

roomien min knivstakk seg selv for 3dje gang på 1 år for 1 mnd siden.

er liksom ikke slik at hun må vise leg for å kjøpe kniver.

dummeste jeg har hørt

Lenke til kommentar
sovehest: Nei ikkje for å redusere dykkar velferd, for å redusere trafikkoffer. Typisk høgrefløy og kun tenkje på si eiga velferd.

 

Uten å la dette gli over i noen politisk debatt, men slike håpløse forslag uten rot i virkeligheten kommer ofte fra partier som Rødt og SV. Problemet med slike forslag er at det skremmer velgere bort fra f.eks. AP når AP i utgangspunktet samarbeider med SV.

En jeg diskuterte politikk med en gang som stemte RV (den gang det het RV) lirte ut av seg at høyresiden var mot alt, til og med røykeloven som venstresiden kom med..

 

Tilbake til topic; det kunne vært mer realistisk med en utsettelse til man var 20, eventuelt restriksjoner på kjøretøy fra 18 til 20. Noe alla motorsykkellappen.

Lenke til kommentar
I dag klipte eg i stykkjer moped og traktor-førarkorta mine!!! eg har funne ut eg ikkje er flink eller moden nok til å køyre, og det veit eg at eg ikkje er åleine om! Ser på statistikkar så er gutar mellom 18-24 dei som er involvert i flest bilulukker! og difor meiner eg at det ikje bør vere låv å ta førarkortet før ein er 25 år. det vil redde mange liv!

 

Siden du har (eller hadde) førerkort for moped og traktor, men ikke for bil, går jeg ut fra at du er under 18 år. Det er kanskje en del av forklaringen på at du fremsetter et så dårlig forslag.

 

Det tryggeste hadde jo vært å forby bilen først som sist. Veiene kan gjøres om til gangstier. Vips, så er bilulykkene borte. Det samme gjelder alkohol og tobakk, og alt annet som innebærer farer.

 

Problemet med dette er at det ikke står i et rimelig forhold til hva man oppnår.

 

Ditt forslag er likedan, men bare i mindre grad uforholdsmessig. Å forbeholde førerkortet (for menn) for dem over 25 år vil sikkert ha en positiv virkning på statistikken, men det vil selvsagt være å gå alt for langt.

 

Dessuten ville det ikke være spesielt effektivt, heller. Hvis hensikten er å få unge råkjørere til å holde seg borte fra veiene, kan man heller 1) skjerpe kravene til å få sertifikat, 2) ha hyppigere kontroller, evt. overvåkning, 3) ha strengere straffer, og da især mht. inndragning av førerkortet, 4) drive holdningsskapende arbeid.

 

Dette ville være tiltak som er egnet til å forhindre at de unge "racerkjørerne" utgjør fare for dem selv og andre. Og det vil også ha effekt mot andre som driver uforsvarlig kjøring, men som ikke rammes av forbudet ditt (menn over 25, samt alle kvinner). Samtidig kan alle vi som er temmelig lovlydige bilister, få kjøre bil før vi er 25 år gamle.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Tre poster over streken er slettet for personangrep og OT.

Undertegnede gikk systematisk til verks fra starten av tråden, og dermed forsvant ikke mindre enn ni innlegg til.

 

Som jeg sier til det kjedsommelige: Her i Politikk og samfunn diskuterer vi sak og ikke person. Trådstarters motiver for å opprette tråden er ikke vesentlige så lenge de ikke bryter noen retningslinjer. Dersom dere mistenker noen for å trolle skal det rapporteres, så vil en moderator se på saken. Slikt skal under ingen omstendighet kommenteres i tråden.

 

Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM, det skal heller ikke tas i tråden!

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Glimrende forslag, regner med at følgende vil bli like godt mottatt av trådstarter: Alle ikkevestlige innvandrere (menn) skal bli midlertidig kastrert frem til de når en alder der naturlig impotens inntreffer. Dette er fordi de er så overrepresentert i voldtektssaker. De skal heller ikke få lov til å kjøpe joggesko da disse gjerne kan brukes til å løpe fra politiet. Huhei!

Lenke til kommentar
I dag klipte eg i stykkjer moped og traktor-førarkorta mine!!! eg har funne ut eg ikkje er flink eller moden nok til å køyre, og det veit eg at eg ikkje er åleine om! Ser på statistikkar så er gutar mellom 18-24 dei som er involvert i flest bilulukker! og difor meiner eg at det ikje bør vere låv å ta førarkortet før ein er 25 år. det vil redde mange liv!

 

Luring.... Det kan ikke tenkes at en av grunnene til at 25-åringer har mindre ulykker kommer av at de har opparbeidet seg god kjøreerfaring fra de var 18 år, og dermed blitt bedre sjåfører?

Lenke til kommentar
Det kommer til å bli like mange ulykker om aldersgransa blir satt opp til 25.

Det handler ikke om modenhet, men om erfaring. Moden blir man ikke før man er over 30 uansett.

18 er en grei aldersgrense synes nå jeg.

dette stemmer ikke, 18-åring tror de er verdens beste sjåfører og raser av gårde som noen fartsbøller og er de som havner i flest ulykker. Når de er 25 har de blitt mer modne, og tror ikke de er verdens beste sjåfører.
Hvis vi også skal tenke litt praktisk så begynner fleste som går yrkesfag å bli lærlinger når de er rundt 18-19år. Hvis aldersgrensa skulle blitt satt opp til 25år så hvordan i all verden skulle de komme seg til og fra på jobb? Ikke minst men de er på jobb? Med moped?
Da bør det sates mer på kollektiv transport, og det er bra. Tenk på alle elevene som går på skole, de greier jo å komme seg fram og tilbake, hvorfor skulle det vert noe annerledes med arbeid?

 

Kanskje vi skulle sette opp aldersgrensa på moped til 18, lett-MC til 20, mellomklasse MC til 25 og tung MC til 35 år?

Hva med f. eks yrkessjåfør? Lastebilsertifikatet til 25 det og?

Det er jeg enig i. Kanskje litt vel overdrevent å vente til en er 35 men.. bedre enn å få det når en er 18.

 

Eller skulle vi bare øke prisen på bil sertifikatet til 40 000kr? Så ingen unge gidder/har råd til å ta det før de har jobb? Eller kun øke for GUTTENE og sette ned for jentene for de er jo mye flinkere til å kjøre og har myye mer erfaring/kontroll over bilen?

Det synes jeg så absolutt. Det brude vert VANSKLIGERE og DYRERE å ta lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...