Gå til innhold

Ventelo og hastighet på torrents

Anbefalte innlegg

Hadde frem til for et par måneder siden Nextgentel sin 20/1mbit linje. Byttet til tilsvarende linje hos ventelo pga bedre pris. Har nå den siste tiden fått omtrent halvparten av hastigheten jeg hadde med Nextgentel når det gjelder torrents. Bruker fortsatt samme program (uTorrent siste versjon), samme tracker osv, og jeg VET av erfaring at jeg burde hatt langt høyere hastighet. Før lå jeg alltid stabilt på 2mb i sekundet, men nå sliter den med å komme opp i 1mb. Kanskje litt borskjemt, men halv fart betyr jo doblet nedlastningstid, og det er jo ikke noe gøy når man laster ned store filer :)

Linjen skal jo være den samme, så lurer derfor på hvor problemet kan ligge? Kan det være noe jeg må stille inn på modemet? Eller i innstillinger på maskinen? Husker jeg knotet mye med porter og sånt for en stund tilbake (med NGT), men da var det fordi den nesten ikke fungerte i det hele tatt på torrents. Nå er den altså "bare" redusert.

Noen tips? Modemet jeg har fått fra Ventelo heter Inteno (står i hvert fall det på fronten). Kjører den inn igjennom en trådløs router fra Linksys og har kablet nettverk fra denne igjen til maskinen som jeg bruker uTorrent på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at Ventelo stiller hastigheten på din forbindelse høyere enn NextGenTel. Slikt kan gjøre pakketap mer fremtredende og faktisk føre til redusert overføringsytelse. Det enkleste alternativ for å avdekke dette er i teorien å be kundeservice eller en bekjent tekniker av deg hos Ventelo titte på kvalitetsparameterene for linjen din; linkspeed, støymargin og ES/SES/UAS. Ellers er trådløsruter en mulig feilkilde, dog ikke like sannsynlig dersom denne fungerte utmerket med NextGenTel.

Lenke til kommentar

Er denne TP-testen pålitelig? Har testet en del forskjellige test-sider på nettet, og resultatet har vært veldig varierende.

Faktisk kjenner jeg han som byttet om til Ventelo for meg, så skal få han til å ta en liten sjekk på linja mi.

Lenke til kommentar
tptest har mulighet for to teknisk forskjellige tester; TCP og UDP. Sannsynligvis har du bare testet TCP som også de fleste hastighetstester gjør, men kunne du utført en UDP-test og delt resultatet med oss?

Skjønner ikke helt hvordan jeg starter en slik test. Har du mulighet til å forklare?

Er inne på fanen der hvor det står UDP Test, men skjønner ikke helt hvilke verdier jeg skal putte inn, eller hvilken server jeg skal teste mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...