Gå til innhold

Lydkort med XLR (med fantommating), 6,3mm jack og MIDI. Ander alternativer enn M-Audio Fast Track Pro og FireWire 410 til en fornuftig pris?

Innos

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt et lydkort som jeg kan ta opp både vokal, gitar/bass og digitale trommer med, med relativt godt resultat. Det bør koste så lite som mulig, da det ikke skal brukes til noe seriøse greier foreløpig, og jeg, som alle andre, liker å ha mest mulig penger. =p

Skal foreløpig bare brukes med stereoanlegg, og til å ta opp småting til gitar med. Har derimot planer om å skaffe meg et digitalt trommesett, og da hadde det vært greit med MIDI (for bruk med f.eks DKFH osv), og når vi først er i gang ser jeg ingen grunn til å utelate mulighetene for å ta opp vokal også.

Eneste alternativet som dukker opp i prisguiden til en fornuftig pris er M-Audio Fast Track Pro og M-Audio FireWire 410 (har bare ubalansert 6,3mm). Heller litt mot Fast Track pga. balansert 6,3mm inngang, 

en vet ikke hvor mye det har å si.

Kan få svært god pris på Fast Track P fra eBay (nytt, for ca 1000 kr ferdig levert), og vurderer sterkt å slå til.

Er derimot usikker på ang. strømforsyning. Slik jeg har forstått det følger ikke dette med Fast Track Pro, og man trenger det til mikrofon preampene. Det blir jo også kjøpt fra USA, og da har vi jo dette med forskjellig strømnett osv. Dette er vel derimot ikke noe problem når det er snakk om eksterne strømforsyninger?

Trenger hjelp til å velge mellom Fast Track Pro og FireWire 410, og evt. andre alternativer. Om jeg har missforstått noe blir jeg også takknemlig om dere sier ifra, f.eks om jeg ikke trenger strømforsyning til fantommating e.l. =)

Takk på forhånd for alle tips osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle gjerne hatt et lydkort som jeg kan ta opp både vokal, gitar/bass og digitale trommer med, med relativt godt resultat. Det bør koste så lite som mulig, da det ikke skal brukes til noe seriøse greier foreløpig, og jeg, som alle andre, liker å ha mest mulig penger. =p

Skal foreløpig bare brukes med stereoanlegg, og til å ta opp småting til gitar med. Har derimot planer om å skaffe meg et digitalt trommesett, og da hadde det vært greit med MIDI (for bruk med f.eks DKFH osv), og når vi først er i gang ser jeg ingen grunn til å utelate mulighetene for å ta opp vokal også.

Eneste alternativet som dukker opp i prisguiden til en fornuftig pris er M-Audio Fast Track Pro og M-Audio FireWire 410 (har bare ubalansert 6,3mm). Heller litt mot Fast Track pga. balansert 6,3mm inngang, 

en vet ikke hvor mye det har å si.

Kan få svært god pris på Fast Track P fra eBay (nytt, for ca 1000 kr ferdig levert), og vurderer sterkt å slå til.

Er derimot usikker på ang. strømforsyning. Slik jeg har forstått det følger ikke dette med Fast Track Pro, og man trenger det til mikrofon preampene. Det blir jo også kjøpt fra USA, og da har vi jo dette med forskjellig strømnett osv. Dette er vel derimot ikke noe problem når det er snakk om eksterne strømforsyninger?

Trenger hjelp til å velge mellom Fast Track Pro og FireWire 410, og evt. andre alternativer. Om jeg har missforstått noe blir jeg også takknemlig om dere sier ifra, f.eks om jeg ikke trenger strømforsyning til fantommating e.l. =)

Takk på forhånd for alle tips osv.

Jeg bruker et Line 6 UX2 for gitar og microfon. Kjempefornøyd. Ca 2000 kr.

Lenke til kommentar

Roland UA-4FX virket veldig interessant, virker som om jeg kan få det til ca 1000 kr det også.

Hva er egentlig forskjellen på det og UA-25? Kan ikke se annet enn at det har flere innganger og er mer robust, men mindre "fancy".

Koster jo så og si det samme, men er villig til å betale litt for den solide konstruksjonen til UA-25, om det omtrent er det samme kortet. Effekter har jeg lite bruk for, da er flere innganger og bedre byggekvalitet å foretrekke.

Takk for hjelpen i hvert fall, mer gira på Roland UA-25/4FX enn M-Audio sine alternativer!

edit: Ser ut som jeg får UA-4FX for ca 1000 kr ferdlig levert, men UA-25 for ca 1500 kr ferdig levert. Større prisforskjell enn her i Norge, vet ikke om det er verdt det da.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

kan anbefale deg UA 4FX sterkt. har brukl dette lydkortet i et år og har ikke følt at jeg mangler noe i det hele tatt. inngang xlr for mikker og inngang for gitarer.

vel effektene er fine hvis du vil spare litt cpu og du vet hvor mye fx du vil ha.

ganske så enkelt lydkort å bruke.

Edirol UA 4FX har alt du skulle trenge. men er du ute etter flere xlr innganger og gitar innganger, ja da kan du titte på noe annet. ellers så er UA 4FX helt konge :)

Lenke til kommentar

UA-4FX har egentlig alt jeg trenger, men prisforskjellen var såpass liten at UA-25 kan være interessant, om det overhodet er bedre. =p

Er jo ikke umulig at det skal brukes "out and about", og da er det greit med solid konstruksjon også, UA-4FX så litt "billig" ut.

Bare lurte på om noen visste noe om forskjellen på disse to, er i bunn og grunn disse det står om. Takk for tipset DilliMusic!

Lenke til kommentar
Funker vel ikke like sømløst som å ha det integrert på lydkortet?

Krever vel også mindre arbeid, og får lavere latency?

Latency regnes som tiden det tar fra PC-en spiller av lyden til den kommer til utgangen. Jeg kjører f.eks normalt på 192 samples og 44.1kHz (Lydkortets ASIO settings). Dette gir 192/44100 som er 4,35 ms latency. Altså, ikke midirealtert i det hele tatt. Eneste mulige problem med midi, om det er integrert i lydkort eller egen midi interface er vel sync problemer. Jeg har noen færre eksterne lydkilder nå for tiden (kjører mest VSTi's) men har tidligere hatt 4 synther/moduler som ble trigget av USB midi interface, alt dette uten innvirkning på latency.

Og forresten, det er vel enklere med en midikabel som kobler både inn og ut i samme USB plugg i stedet for en midi inn og en midi ut.

Men, selv om jeg mener at du ville komme godt ut av det med løsningen jeg skisserer, så er det nok bekvemt å ha ett kort som gjør alt.

Årsaken til at jeg bruker UX2'en er at det leveres med masse god programvare, som gitareffekter, amp modeller etc etc. Totalt sett syntes jeg det var en grei pris når man ser på hvilke muligheter kortet har. Men at det finnes like gode og bedre løsninger er sikkert. Roland/Edirol har alltid hatt kvalitetsprodukter, så du vil nok ikke angre uansett valg.

Lenke til kommentar

Får tenke litt på det. Er effektene i UX2 jeg er interessert i mtp. det kortet, og det virker egentlig mer tilrettelagt gitar, som er det viktigste bruksområdet.

Tror jeg brukte dette med latency og "synk" om hverandre, var det jeg tenkte på. At når jeg slår så tar det tid (om ikke veldig lang) før jeg hører den. Kan bli et problem da jeg mest sannsynlig skal bruke DKFH sammen med digital trommesett, og skal spille en del blastbeats etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...