Opelduude Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Vi har en 2000 modell opel astra som det av og til tikker i, høres ut som en dieselmotor. Vi regner med at kanskje en av ventilløfterne har tatt kvelden, er det noe farlig og kjøre med det? Vi har prøvd med motorrens og mange oljeskift og da holder denne tikkingen oppe i noen uker så kommer den tilbake, kan det være noe annet som kan lage denne lyden? viser til denne topicen: http://www.bilforumet.no/teknisk/69627-ventill-fter.html Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Tikker det ved kald motor, og så gir det seg når den er varm? Jeg lokaliserte en defekt løfter på min bil ved å kjøre den noen minutter på tomgang for å forsikre skikkelig oljetrykk til løfterne. Tok så av ventildekselet og trykket på løfterne med en spisepinne. En av dem var enklere å trykke ned enn resten, denne var defekt. En defekt løfter vil slite på kammen. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Exiter skrev: Tikker det ved kald motor, og så gir det seg når den er varm? Jeg lokaliserte en defekt løfter på min bil ved å kjøre den noen minutter på tomgang for å forsikre skikkelig oljetrykk til løfterne. Tok så av ventildekselet og trykket på løfterne med en spisepinne. En av dem var enklere å trykke ned enn resten, denne var defekt. En defekt løfter vil slite på kammen. Hva gjør egentelig en ventilløfter da? var ute å starta bilen nå hørte ingen ting men dama i huset her hadde visst hørt noe. Før når det kom så hørte vi det etter at vi hadde starta den, etter at vi hadde tatt ut clutchen. Håper ikke det dritet kommer igjen for da kan det bli dyrt, siden ingen av oss er noen mekanikkere så blir det verksted. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Løfterne sitter mellom hver ventil og kamakslene, og skal holde klaringen til kamakselen på et minimum, slik at kamakselen bare gnir mot løfteren mens den trykker løfteren (og dermed også ventilen) ned. En defekt løfter vil føre til for stort mellomrom mellom løfteren og kamakselen, og tikkelyden du da hører er lyden av "tanna" på kamakselen som slår mot løfteren pga. for stor klaring. Stykkpris på ny løfter til Saaben min er 500,- (fra forhandler, uoriginalt ned til 200,-). Opel bruker å ha billigere deler. Kanskje under 400,- pr løfter fra forhandler, pluss tiden det tar verkstedet å bytte. Edit: Er lurest å holde seg på lavt turtall inntil du får fikset løfteren (hvis den er problemet), så holder du slitasjen på et minimum. Endret 3. februar 2008 av Exiter Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 hadde også litt motortikking på bilen min, tenkte at ventilløfterne hadde gått jeg også, men var så smart at jeg stakk ned på bensinstasjonen og fylte på olje, for slo meg at kanskje det var lite, forsvat da Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Det som ihvertfall er sikkert er at det blir en dyr operasjon på et verksted. Det er egentlig ikke så vanskelig, men det er en god del demontering og mange skruer, og på denne årstiden "må" du ha et oppvarmet sted å stå med det. Unngå kaldstarting mest mulig, i verste fall kan løfteren skjære seg og skade topplokket, og det er en skade i 15-20.000 kronersklassen. Jeg byttet to løftere på Carinaen min (2.0 diesel) og de kostet rundt 250 kroner hver. Men når man først har det frahverandre er det egentlig bare tull å ikke bytte registerreim og strammehjul, og eventuelt også vannpunpe, og hvis resten av løfterne er slarkete er det jo også dumt å ikke bytte dem. Og da raser tusenlappene fort, spesielt hvis man skal ha det på verksted. Jeg gjorde hele jobben selv og endte opp på ganske nøyaktig 2500,- for to ventilløftere, registerreim+strammehjul, nye servo- og generatorreimer, ny simmring til kamakselen og ny toppdekselpakning. Lenke til kommentar
Leomax Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg ville først prøvd biligste alternativ, skift motorolje og oljefilter. Bruk syntetisk olje og det skader ikke å bruke anerkjent olje produsent. Forsvinder tikkelyden er problemet løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå