Gå til innhold

Er DX9 kompatibilitet noe vits nå?

Simen1

Anbefalte innlegg

Er egenltig DirectX9-kompatibilitet noe som helst vits i å se etter noe man skal kjøpe skjermkort nå ?

Det er vek kun en 3DMark 03 og noen demoer fra ATI og Nvidia som støtter DirectX 9 per dags dato. Så vidt jeg har skjønnt suger alle dagens DX9-kompatible kort i ytelse på både 3Dmark 03 og sansynligvis også de første DX9-spillene som er ventet å komme før sommeren en gang. Er det da egentlig noen vits i å satse på et DX9-kompatibelt kort nå? (Rent bortsett fra at det kan brukes til DX8-spill og eldre)

Er DX9-kompatibilitet egentlig noe reellt salgsargument for disse kortene da?

(Tenker på både Radeon 9700/9500 serien og Geforce FX så ingen skal føle at jeg prøver å latteliggjøre noen av firmaene/produktene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du har nok misforstått, det er DX8-korta som suger i 3dmark03, de ligger 2-3000 under DX9-kortene. Det er bare ATi som har DX9 kompatible kort ute på markedet, og forskjellen mellom r300 og GF4 er mye større enn i 3dmark01.

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=88767

^^Benchmarkresultater.

Så ja, DX9 kompatibilitet er absolutt noe å se etter, fordi du da ser etter ATi-kort, og ikke GF-kort. Dette fordi ATi-korta er bedre enn GF-korta i alle prisklasser og områder for tiden.

EDIT: Dette ble litt ATi-biased...ikke meninga.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha kortet i 1-2 år eller lengre, så kan du ta det med i betraktningen. Men kortet vil uansett være tregt i de spillene som kommer da. I dag har det veldig lite å si. Selv om R9500 får det dobbelte av Ti4600 i 3dmark2003, så er det få spill der r9500 faktisk er raskere enn ti4200. Og sånn vil det nok være i 1-2 år fremover.

Lenke til kommentar
Nei du har nok misforstått, det er DX8-korta som suger i 3dmark03, de ligger 2-3000 under DX9-kortene. Det er bare ATi som har DX9 kompatible kort ute på markedet, og forskjellen mellom r300 og GF4 er mye større enn i 3dmark01.
Vel, at DX8-korta suger enda mer enn DX9 korta betyr jo ikke at DX9 korta gjør det bra.. Har sett at mange av testene i 3DMark 03 kjører på under 10 FPS uansett hvor bra skjermkortet er.

Poenget var om det i det hele tatt er noen vits i å velge et kort som gir 10 FPS fremfor et som gir 5 FPS. 10 er jo "dobbelt så bra" som 5, men ingen av disse er jo i nærheten av spillbar hastighet. Da er det vel kanskje like greit å vente til DX9-spill og raske nok DX9-skjermkort kommer ?

Lenke til kommentar

Vel 3dmark-03 gjenspeiler ikke hva dx9 kortene klarer å yte i dx9 spill,sånn jeg ser det så kan kort som støtter bare dx8 få problemer med ytelsen i dx9 spill siden de mangler en del funksjoner i harware,noe som kansje må kjøres i software på bekostning av ytelse.

På en annen side så er både R350 og Nv35 ute før vi ser spill som utnytter funksjonene i dx9.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha kortet i 1-2 år eller lengre, så kan du ta det med i betraktningen. Men kortet vil uansett være tregt i de spillene som kommer da. I dag har det veldig lite å si. Selv om R9500 får det dobbelte av Ti4600 i 3dmark2003, så er det få spill der r9500 faktisk er raskere enn ti4200. Og sånn vil det nok være i 1-2 år fremover.

1-2 år fremover... er du synsk? :lol:

DX9 er fremtiden! Jeg personlig driter i om det er ATI eller nVidia, men jeg ville kjøpt kort med støtte for DX9!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...