Kvalheimaren Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 31 er eit primtal, 331 er eit primtal, 3331 er eit primtal og 33331 er eit primtal. Er alle tal som er bygde opp på denne måten, med ei rad tretal og eit eittal til slutt, primtal? Kvifor? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Det stemmer ikke. 333333331 = 17*19607843 Lenke til kommentar
Kvalheimaren Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Det stemmer ikke. 333333331 = 17*19607843 Kan du forklare meg korleis du klarte å finne ut det? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Han fant enkelt og greit ett av disse tallene som ikke var primtall. Enten ved å programmere det eller ved at han faktisk visste det. Hvem vet. Hvertfall er dette ett kontrapositivt bevis som sier at du antar en uriktig ting: "Alle tall oppbygd på en viss måte, x-antall 3 ere og ett 1-tall til slutt" er primtall" Deretter finner du noe som er oppbygd på denne måten som faktisk ikke er ett primtall. Da har du bevist at ikke alle tall som er oppbygd på denne måten er ett primtall. Ganske greie bevis egentlig. Lenke til kommentar
Kvalheimaren Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Han fant enkelt og greit ett av disse tallene som ikke var primtall. Enten ved å programmere det eller ved at han faktisk visste det. Hvem vet. Hvertfall er dette ett kontrapositivt bevis som sier at du antar en uriktig ting: "Alle tall oppbygd på en viss måte, x-antall 3 ere og ett 1-tall til slutt" er primtall" Deretter finner du noe som er oppbygd på denne måten som faktisk ikke er ett primtall. Da har du bevist at ikke alle tall som er oppbygd på denne måten er ett primtall. Ganske greie bevis egentlig. eg lurte bare på om der finst ein formel som kan rekne det ut Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Er nok ikke det. Primtall og alt rundt primtall er ett stoooort forskningsfelt. Er mange algoritmer ute og går, men etter hva jeg vet ingen som virker på alle primtall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå