Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken flere væsker trenger bilen?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ikke så mye peiling på væsker osv (er ny innen for bil)

siden jeg har kjøpt bilen (2 mnd siden,tror jeg)

så har jeg bare fått skiftet olje på bilen og tilsetet Spylevæske

Er det flere væsker o.l som jeg skal se etter eller er det bare det??

Litt dumt Spørsmål ,men lurer for det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølevæske. Den går gjennom motoren og radiatoren og sørger for å kjøle motoren.

Bremsevæske. Den går i rør fra motorommet til hvert hjul.

Girolje. I girkassa.

Blinklysolje. I blinklysreleet (det som lager klikkelyden).

Det er greit å sjekke nivåene. Hvis du må etterfylle, så tyder det på en mar alvorlig feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

i tilleg har du vel en clutchvæskebeholder bakstøtdempertårnet ved bremsevæskebeholderen.

Skal du fylle blinklysolje må du nok mlete i sikringsboksen etter relèet. Slår du på blinklys kan du høre deg fram. Husk å fylle på luft i luftfilteret, den store sorte boksen ved batteriet.

Kjølevæske: du fyller radiator HELT full, så fyller du ekspansjonstanken fil at du er mellom max/min merket på den

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

tårnet er de sorte rundingene med 3 skruer rundt seg på hver side av bilen. det som ligner mest på ett tårn med andre ord

EDIT: ser panserholder pinnen er festet i tårnet jeg sikter til.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

den store boksen som er større enn batteriet, det går en tykk sort slange fra den til motoren, luftfilteret sitter inni denne, du deler den frahverandre med metallklipsene rundt den. Finner du ikke clutchværskebeholderen? den er ikke ulik bremsevæskebeholderen men noe mindre. ser du panserpinnen jeg sikter til?

Lenke til kommentar

Da tar jeg å blander kjølevæske/fontvæske med vann

og heller det på radiator og ekspansjonstank

Også hvorfor har du plast rundt motor delene dine ??

Edit: Jeg trenger vel ikke å fylle på noe som helst ennå

før lampa på dashbordet lyser ??

Endret av Sultana007
Lenke til kommentar

Når lampa for bremser lyser,kan det være for sent,Da kan det allerede ha komt luft i bremsesystemet...Når oljelampa lyser,er sjansen for at du allerede har ødelagt motoren stor...Vil råde deg til å få tak i instruksjonsbok visst du ikke allerede har,og lese den!

Lenke til kommentar

Du må etterfylle når nivået er under minimum. Når lampen lyser så må du stoppe bilen med en gang og etterfylle. Da har du så lite at motoren sannsynligvis vil ta skade av videre bruk.

Frostvæske kommer i to forskjellige typer:

Den blå eller grønne er "vanlig" frostveske eller ethylen glykol. Det er denne du skal ha. Denne finner du i to varianter. Ferdigblandet (holder ca -35 grader) eller konsentrert (holder ca -65 grader). Hvis du drar på en bensinstasjon med kompetent betjening så kan de måle frysepunktet på frostvæsken din.

Den røde "BASF"-frostvæsken eller propylen glykol (hvis jeg husker rett) er for nyere motorer med aliminiumsblokk. Det er ikke skadelig for deg å bruke denne, men den er dyrere og den vil ikke være bedre i din motor.

Det er også viktig å huske på at jo lavere frysepunkt kjølevæsken har jo dårligere leder den varme fra motoren. Derfor så anbefaler jeg at du bruker frostvæske som fryser på tempraturer varmere enn -40 grader. (Ren konsentrert kjølevæske bør du ikke bruke).

Luftfilteret er i den store, sorte boksen ved batteriet. I fra bildet så er det bare en stor, sort boks der. Du blåser bare inn luft fra en vanlig luftpumpe som du også bruker på dekkene. Det kan også være en ide å smøre vacuum olje (tror du skal ha type 2) når du setter på lokket igjen slik at luften forsegles inni filteret.

Blinklysreleet trenger du nok ikke etterfylle blinklysolje på før det begynner å blinke tregere. Hvis det blinker veldig fort av og til så kan det være at du har for mye blinklysolje og må tappe litt ut.

Det kan også være en god ide å etterfylle drivstoff etterhvert som du bruker bilen. Drivstoffpåfyllingen finner du på siden bak på bilen. Denne er som oftest skjult bak et lokk som enten kan låses eller kun åpnes innenfra. Drivstoff får du på de fleste bensinstasjonene. Sannsynligvis så skal du ha enten diesel eller blyfri 95 oktan.

Til drivstoffet så finnes det endel tilsetningsstoffer som kan være greie å bruke for å få en mer optimal ytelse. Hvis du opplever rykking når du kjører så kan det være at du har kondens (vann) i drivstoffet. Da kan du tilsette kondensfjerner. Kondensfjerneren har ingen prevantiv effekt så dette bruker du kun hvis du har problemer. Du får også kjøpt en mengde tilsetninger som fjerner avleiringer i forgasser- eller innsprøytingssystemet. Hør på den lokale benisnstasjonen.

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...