Gå til innhold

Vanskelige spørsmål

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Søtpotet er søt, men den er en grønnsak...

Sjekker google............... finner ingenting etter 15 minutter leting.

Ring en doktor, holdt jeg på å si. Nei, kanskje en biolog. De kan slikt....Eller slå opp i Leksikonet til mor og far. Der står det.

Tomat (Lycopersicon esculentum) er ikke en frukt, men en grønnsak. Mer på www.frukt.no

Lenke til kommentar
Hvem i huleste er det som tar drikkevann fra mjøsa? USJ jeg har pissa i den sjøen

Har du noen gang tenkt over hva som skjer med kloakken? Den renses og føres tilbake til elva. Og så tappes det drikkevann fra den samme elva. Mange steder er det så stor mangel på ferskvann at man ikke kan føre rensa kloakk tilbake til havet før det brukes som drikkevann igjen. Japan er et slikt eksempel. Det er gjort målinger som fastslår at vannet i enkelte elver der blir renset og brukt som drikkevann igjen hele 16 ganger før det slippes ut i havet.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen mellom frukt og grønnsaker, om vi ser på frukt som i nammenam, og ikke frøbærer?

Og om jeg heller en bøtte vann i Mjøsa, stiger vannet da?

1. Dersom du skal ta "nammenam faktoren" i betraktning i stedet for frøbærer faktoren så er det vel så enkelt at frukt inneholder mer fruktose enn grønnsaker og dermed smaker bedre :)

2. Ja.

Lenke til kommentar

Svaret her er entydig nei. Det lille vannet du heller i vil utgjøre en så liten del av den totale mengen av vannet som til en hver tid faktisk renner gjennom mjøsa. Det betyr at innen du har fått helt oppi hele bøtta ville mesteparten av vannet du allerede hadde helt oppi forflyttet seg langt nedover elva. Og Mjøsa renner som kjent ut i Vorma som renner ut i Øyeren som igjen renner ut i Oslofjorden. Og Oslofjorden renner ut i hele det store verdenshavet. Derretter kommer vannet tilbake til vannbøtta ved hjelp av kondensering og regn.

For å oppsummere: Den lille bøtta di med vann utgjør en så liten brøkdel av den totale vannmengen på jorda at vi kan kalle den en uendelig liten brøkdel, altså null. Og dersom du heller null liter vann i Mjøsa, hvor mye vil vannet stige? Null cm.

Lenke til kommentar
Tror ikke dine 0,5 liter piss har så mye å si blant Mjøsas tusenvis av milliarder kubikkmeter vann. ;)

Tipper heller ikke at båttrafikken har så mye å si.

Regner med at vannutttaket ligger dypt, og der er vannet antaglig rent.

Ikke bare det men det går jo gjennom spesielle prosseser før det blir rent drikke vann da :roll:
Lenke til kommentar

Ok, Mjøsa var et dårlig eksempel. :) Tenkte mer på om jeg heller vann i et GEDIGENT/ basseng, la oss si på størrelse med Mjøsa, som det ikke renner noe inn i, eller ut av, som altså ikke mister eller får noen som helst form av forsyninger inn i seg, vil vannet da stige?

Lenke til kommentar

For å oppsummere: Den lille bøtta di med vann utgjør en så liten brøkdel av den totale vannmengen på jorda at vi kan kalle den en uendelig liten brøkdel, altså null. Og dersom du heller null liter vann i Mjøsa, hvor mye vil vannet stige? Null cm.

Selvfølgeliog vil en evt. stigning ikke være målbart på noen som helst måte. Så i praksis vil jo ikke vannet stige. Selv om bøttas innhold utgjør tilnærmet 0 av den totale mengden vann så er den faktisk ikke lik 0. Dvs. dersom du tar flere bøtter og summerer opp vil du få en økende positiv mengde vann.

Eksempelsvis vil én enkelt regndråpe utgjøre mye mindre enn bøtta med vann, men siden hver regndråpe ikke utgjør en nullmengde med vann, vil et tungt regnskyll ha påvirkning på vannstanden.

Så vannstanden vil påvirkes av bøtta med vann men påvirkningen er tilnærmet lik null.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...