Gå til innhold

Forslag for å få noe mer ut av 97 model?


trondbue

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter her og slitter med en gammel 97 model (noe er nyere). Pcen er:

 

Pentium 200mhz

Aopen AP53

96 MB EDO SIMM ram

6,4 GB fijutsi 5400rpm

Videologic Neon 250 pci 32 MB

Sony 8x cdrom

AT kabinett med 200 watt PSU

 

Er det i det hele tatt noen mulighet for å få noen mer ut av denne pcen? Et av problemene er det at jeg kan ikke få noe mer ut av hovedkortet i vertfall. Prossesoren er en standar Pentium uten MMX so også kanskje bremser litt av og til. Jeg kunne godt hatt et nytt hovedkort men det er jo umulig og finne. En begrensning er jo kabinettet som er AT. Hvis jeg skal ha ATX kabinett må det ikke være mer en 20 cm brett og ca 45 cm dypt. Ha selvfølgelig ikke tenkt å bruke mye penger på dette siden det er min nummer 2 pc så det blir nok noe brukt noe. Håper noen har forslag til noe jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er min nummer 2 data så jeg skal ikke bruke mye på den. Så lite som mulig. Den blir i grunnen brukt til alt den duger til. Nå kan jeg spille NFS porche på den hvis det ikke hadde vært for skjermen som bare vil ha 60hz. Jeg bruker i vertfall ikke mer en 1000 på den.

 

 

auda, får nok ikke oppgradert den for under 1000kr,

gammle deler koster mye penger, og hvis du skal ha nye

deler koster HK gjerne 1,200kr(og mer), CPU 800kr , ram 600kr og 3dkort 2000kr..

Lenke til kommentar
Du kan jo alltids oppgradere BIOS'en, så er i det minste den tingen gjort ..

 

http://club.aopen.com.tw/downloads/default...l&Go.x=3&Go.y=9 (Her finner du nye BIOS til hovedkortet.)

 

Ang. skjermkort, dette er nok kraftigere:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=25997&t=292&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=3&s=pl

 

det skjermkortet i den pcen er som og sette porche hjul på en lada.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om noen stor oppgradering. Skal ikke ha nytt skjermkort det er godt nok. Kunne kanskje tenkt meg å gå opp et par hundre mhz så den gikk som cs server. Alt blir nok brukt ja. Bruker den hjemme som fil server. Bruker den når vi arangerer dataparty til og dele ut iper og alt annet den kan klare. Har den nyeste biosen.

Lenke til kommentar

Den der er ikke verd å bruke en hundrings på å oppgradere...

 

Du får heller bruke den til alt den allerede kan brukes til:

* Om du har nettverk i huset: Firewall

* Mp3-spiller til stereoen i stua (i nettverk med hoved-PC'n som du har Mp3 på)

* Hjemmeside-maskin (dersom du har internett med fast oppkobling)

* mail-server

* 10Mbit Switch (om du har liggende noen gamle nettverkskort å hvie i)

* printer-server

 

Det var det jeg kom på i farta..

Lenke til kommentar

Ta en kikk på Komplett.no og PS Data for å se på demovarer. Særlig på Komplett finner du masse billige ting, som f.eks et veldig brukbart hovedkort til rundt 500. CPU'er som ikke er superkjappe er billige nå, er bare snakk om noen hundre kroner. Hvis du har flaks får du brukt rammen du har fra før. Da er det ikke snakk om så store utgifter, siden flesteparten av hovedkortene har integrert lydkort. "Nytt" skjemkort trenger du vel heller ikke å bruke mer enn 5-600 kroner på. Alt i alt så får du en MYE bedre data, til ikke SÅ mye penger heller.

 

mvh

Kim André

Lenke til kommentar
Den der er ikke verd å bruke en hundrings på å oppgradere...

 

Du får heller bruke den til alt den allerede kan brukes til:

* Om du har nettverk i huset: Firewall

* Mp3-spiller til stereoen i stua (i nettverk med hoved-PC'n som du har Mp3 på)

* Hjemmeside-maskin (dersom du har internett med fast oppkobling)

* mail-server

* 10Mbit Switch (om du har liggende noen gamle nettverkskort å hvie i)

* printer-server

 

Det var det jeg kom på i farta..

 

Hehe, har du bruksanvisning på de tinga der

Lenke til kommentar

Jeg digger disse gamle maskinene :p

 

[bodhi@openspace] ~> ./sysinfo264.pl

Hostname: openspace.local - OS: FreeBSD 4.6.2-RELEASE/i386 - CPU: Cyrix 6x86 (486-class CPU) 166Mhz - Processes: 35 - Uptime: 141 Days, 10 Hours, 30 Minutes - Load Average: 0.00 - Memory Usage: 19.38mb/45.14mb (42.93%) - Disk Usage: 7.71gb/13.69gb (56.32%) - Network Traffic (ep0): In/Out 1275.9mb/741.9mb - Network Traffic (ed1): In/Out 4061.4mb/1525.3mb

 

Brukes som router for ADSL linjen min :p

har ftp og web server paa den som kan kj0res, men jeg router heller de med natd til maskiner bak routeren pga sikkerhet =)

Lenke til kommentar

Glem å oppgradere maskinen, den har møtt veggen:

 

- Pentium 200MHz: Det er jo maks for ditt hovedkort. Hadde du hatt en gammel 133MHz eller lign., kunne du alltids fått tak i en brukt 200MHz. Men det har du jo...

- Hovedkort. Kjenner ikke denne typen, men enten så støtter de Pentium "classic" eller så støttes Pentium MMX. Du kan ev. se om du får tak i et brukt hovedkort med en MMX prosessor, da får du den vel opp i maks 266MHz (husker ikke helt). men det hjelper jo lite likevel.

- Minne. EDO ram er jo håpløst gammelt, de må dessuten brukes parvis. Er du heldig, kan du bytte ut to av 16MB brikkene dine med to 32MB, så har du 128MB.

- Harddisk: Du kan neppe sette i en 120GB disk. Slike gamle bioser har en lei tendens til å ha begrensninger til hvor stor harddisk som støttes. Men du kan sikkert sette i en nyere 20GB disk uten problemer. Tviler dog på at ATA 100 støttes, slik at du ikke får utnyttet potensialet i en raskere disk.

- Graffikkort. Kjenner ikke til dette, men det må da finnes noen gamle, brukte PCI kort som er raskere enn dette. AGP port har du helt sikkert ikke, så bare glem Radeon 9700 Pro.

- CDROM. Det går sikkert bra å sette i en raskere. 8X er langsomt hvis du skal kopiere over musikk etc. Men om det er verdt det: neppe.

- Kabinett: Dagens standard er ATX, det betyr bl.a. at power on er styrt elektronisk. På gamle AT kabinetter, så er PSU styrt av en mekanisk av/på bryter. Dessuten er plassering av kontakter på baksiden anderledes. Det vet jeg godt, for jeg har montert et micro-ATX kort i et gammelt AT kabinett med ny PSU. Det ble mye Dremel arbeid det...

 

Jeg foreslår at du glemmer en slik oppgradering. Bruk heller til noe morsomt som andre her har foreslått.

Lenke til kommentar

Skal du ha nytt hovedkort må du ha et Socket 7 (eller alle helst et Super Socket 7) hovedkort. Var ingen i prisguiden til hardware.no, men fant noen på qxl.no.

Får du tak i et Super Socket 7 hovedkort, har du muligheten til å oppgradere prosessoren til en amd k6-2/2+/iii/iii+ prosessor som er de raskeste prosessorene til socket 7 (450-550mhz).

Da må du også oppgradere rammen til SDram, og er du heldig får du hovedkort med en agp-port til litt eldre skjermkort.

 

(Nå trenger du bare kabinett, ny skjerm, harddisk, tastatur og mus, så har du en ekstra pc).

 

Vil vel heller anbefale å bruke pcen til noe annet som er foreslått over. :wink:

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenke meg å finne et brukt socket 7 hovedkort som støtter litt mer. Har sett blant annet Aopen AP5T som støtter opp imot 400 Mhz. Dette har også sdram støtte. Det er vel helst noe slikt jeg tenker på. Det skal ikke bli noen super pc men den skulle gjerne vært litt bedre. Vet at de er prossesoren som bremser en del men det er maks på dette hovedkortet. Ser selvfølgelig etter noen brukt. Det er ikke aktuelt og kjøpe ny HD, Skjermkort. Har tenkt og bestille nytt nettverkskort til den i dag. Takker for svar.

Lenke til kommentar

Du kan oppgradere til 233mmx max.

Kortet ditt støtter nesten 100% sikkert dette med en bios oppdatering.

 

Men det er rimelig bortkasta da en 233mmx prosessor koster mye.

 

EDO minnet ditt for du så å si ikke bruk for.

Husk at nyere Super 7 hovedkort har somregel SD ram slot'er.

Noen har begge deler men som regul kun 2 minne slot'er av hver type.

 

Den rimeligste oppgraderingen for deg er en Duron prosessor med et KT133A SDram basert hovedkort.

F.eks

 

http://www.databutikken.com/no/datasheet.p...p?artId=GIG7ZXE Gigabyte Hovedkort til en pris av 536,-

http://www.databutikken.com/no/datasheet.p...?artId=256SD133 Standard RAM 256MB pris 282,-

http://www.databutikken.com/no/datasheet.p...p?artId=DUR1200 AMD 1200mhz Duron prosessor pris 258,-

http://www.databutikken.com/no/datasheet.p...rtId=CODP56I11A En enkel prosessor kjøler til 85,-

 

Total prisen din for dette er da 1161,-

Resten av Hardware du har fortsetter du å bruke. Et nytt Super 7 kort vil koste ihvertfall opp mot 700kr og en gammel prosessor gjerne det samme. Ytelse forskjellen er som natt og dag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...