Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med minne

Anbefalte innlegg

Etter å ha fått blåskjerm et par ganger daglig siden jeg bygde meg ny PC på onsdag har jeg søkt å finne hva som forårsaker denne blåskjermen. Holder på nå å kjøre memtest (skal det forresten ta over 3 timer? - Har stått nå i 3 timer og er 67% ca) og det har oppstått mange feil, så konklusjonen er at det må være noe galt med minnet :)

Det er CRUCIAL DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P (BL2KIT12864AA804) som står på hovedkort: GIGABYTE Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775, ATX, DDR2/ DDR3, GbLAN, PCI-Ex16 (GA-P35C-DS3R)

Innstillingene i BIOS er jeg usikker på, men hvis jeg trenger å oppgi dem kan jeg gjøre det når testen er ferdig. Jeg har ikke overklokket noe på PCen. Kjører Vista 32-bit Ultimate. Minnet står forresten på 800 Mhz som jeg kan huske og jeg tror timingen var 5,5,5,18 - men er litt usikker på akkurat det. Jeg har innstallert drivere til hovedkortet og flashet biosen til nyeste versjon og satt biosinnstillingen: Optimize system (eller noe i den duren)

Takker på forhånd så meget for hjelp. Mer informasjon kan frembringes hvis det trengs, men jeg vet sannelig ikke hva som trengs for å fikse dette her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man overklokker er det ikke uvanlig at man trenger litt mer spenning åp NB og RAM for å takle å kjøre med flere brikker, men i og med at du ikke overklokker så er det i grunn ikke så mye som kan være galt.

Jeg ville sjekket at brikkene du bruker nå får riktig spenning. Har du kjøpt høy-ytelse brikker så erdet vanlig at de krever mer enn standard spenning, så det er en typisk ting som mange ikke tenker på.

Men har du fremdeles feil i memtest med riktig annbefalt spenning fra produsenten, spesiellt når du også har siste BIOS og ikke overklokker - så er det nok meget sansynlig harware feil ja. Da er det åp tide å teste en og en brikke, for det er jo neppe feil i alle sammen (og om det er det så peker det heller på at det er noe annet enn brikkene selv som faktisk er årsaken).

-Stigma

Lenke til kommentar

Da har jeg undersøkt litt på crucial sine hjemmesider. Har nå en volt på rammen på 1.95. På den korte infoen står det 2,2 V. Er det maks eller min eller anbefalt? I tillegg står det 4,4,4,12, mens jeg har 5,5,5,18. Kan dette føre til denne ustabiliteten. Jeg skrudde volten opp til 2,15 (turde ikke mere, vet egentlig ikke hva jeg gjør) og det ble litt færre feil, men fortsatt hundrevis av feil i rammen. Er forresten sykt mange feil i memtest. Hadde ca 100000 feil på 3 timer før i dag.

Lenke til kommentar

De andre tallene er timings for rammen. Ser dine er slakkere enn det de skal takle, og burde dermed ikke gi sånne feil. Uansett så kan du prøve å sette timingsene som de er beregnet for. Får du fortsatt feil, ville jeg prøvd en og en brikke. Sjelden begge er gåen, for å sjekke at de ikke er andre feil.

Uansett, om det kun er en som er gåen må begge leveres om det er et kit.

Lenke til kommentar
Da har jeg undersøkt litt på crucial sine hjemmesider. Har nå en volt på rammen på 1.95. På den korte infoen står det 2,2 V. Er det maks eller min eller anbefalt? I tillegg står det 4,4,4,12, mens jeg har 5,5,5,18. Kan dette føre til denne ustabiliteten. Jeg skrudde volten opp til 2,15 (turde ikke mere, vet egentlig ikke hva jeg gjør) og det ble litt færre feil, men fortsatt hundrevis av feil i rammen. Er forresten sykt mange feil i memtest. Hadde ca 100000 feil på 3 timer før i dag.

2.2 er nok annbefalt for at de skal kunne yte til det de er spesifisert til (dog du kan utvilsomt kjøre dem på lavere spenning om du ikke stresser dem like mye). For nå, sett spenningen til 2.2, så er du ihvertfal sikker på at det ikke er problemet. Det er meget mulig at problemene kommer fra for slav spenning ja.

4-4-4-12 er timings på RAMen. lavere tall er bedre, men tyner også brikkene mer. i og med at du bruker 5-5-5-18 så er dette altså ikke et problem. ja timings stå sånn intill du har funnet problemkilden, for de timingsene er meget safe konservative instillinger for din RAM.

Har du testet å kjøre en-og-en brikke? det er jo fullt mulig at du rett og seltt har vært uheldigmed at èn av brikkene er defekte. Utne å test dem separat så kan du jo ikke avkrefte at det er årsaken. Det er vel et par prosent av alle minnebrikker som har defekter, så det er ikke så helt skjeldent at man ser en defekt en i ny og ne.

-Stigma

Lenke til kommentar

CRUCIAL DDR2 BallistiX PC6400 Har gitt masse memtest errors på enkelte bios utgaver for ditt hovedkort.Den nyeste F10 har rettet opp dette i følge erfaringer fra brukere på Xtremesystems sitt forum.Har også vært en bios utgave med noe tull angående memory volt i følge samme forum.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=142340

Rundt omkring side 70-80 står det mye om memory problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...