Espen_jobb Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Har kjøpt en HP Compac 6715b med Vista Business installert. Ønsker å opprette en ny partisjon der jeg kan installere XP. Får det ikke til! Har forsøkt med GParted, som er blitt sterkt anbefalt, men får det ikke til å fungere. Disken er 160 GB, og etter førstegangskonfigurering/Vista installasjon er den oppdelt i en C:disk på 144 GB med Vista montert, en E:disk på 1,82 GB med OS_TOOLS (antar det er recovery partisjon...) og en u-spesifisert partisjon på 7.82 GB uten drive-bokstav. Vet at jeg via Vista Computer Management/Disk Management kan "shrinke" C-partisjonen, men det meste jeg kan shrinke er fra 144 GB til 100 GB, og jeg antar at jeg ikke har behov for mer enn 20-30 GB til Vista... Står også noe om at snapshots/pagefiles påvirker hvor mye jeg kan shrinke, men usikker på hvordan/hvor jeg går frem for å justere dette best mulig.... Vet heller ikke om jeg i Disk Management kan opprette en ny partisjon? Kan jeg benytte den uidentifiserte partisjonen på 7.82 GB til å installere XP på? Må jeg evt. gjøre den 'aktiv' først? Og så evt 'expande' denne partisjonen dersom jeg vil ha den større? Booter jeg så maskinen fra XP CDen og monterer denne på denne partisjonen? Hvorledes vil da maskinen oppføre seg ved neste oppstart! Hvis dette ikke skulle fungere, hva er da beste metode og (gratis)verktøy for å få installert også XP på maskinen? Hvor stor bør partisjonen for Vista være? Hvor stor bør partisjonen for XP være? (ble kanskje litt rotete ettersom jeg redigerte.... men budskapet er vel klart?) Endret 3. februar 2008 av Espen_jobb Lenke til kommentar
Espen_jobb Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 ...ikke mulig å gjøre stort med den uspesifiserte partisjonen på 7.82 GB.... Lenke til kommentar
baiaz Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 ...ikke mulig å gjøre stort med den uspesifiserte partisjonen på 7.82 GB.... Kanskje du kan bruke Partition Magic? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå