Sigmund_Freud Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Fant ikke noe om dette i Les dette før du ber om hjelp-tråden. Jeg begynte nettopp med java på Blindern, og der bruker de en IO-pakke så de skal slippe å lære folk alt ordentlig med en gang. Siden pensum er basert på denne og en obligatorisk innlevering kan komme til å kreve bruk av denne tenkte jeg det var lurt å legge denne på pcen jeg som regel skriver java på, men der hadde jeg ikke skriverettigheter i den aktuelle mappen: usr > lib > jwm > java-6-sun-1.6.0.03 > jre > lib > ext Har misforstått hvilken mappe fila skal legge i, hvordan kan jeg eventuelt få skriverettigheter i den aktuelle mappa? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 I utgangspunktet har du bare skrivetilgang til ditt eget hjemmeområde, dvs /home/brukernavn Av sikkerhetsgrunner trenger du derfor root-tilgang for å legge inn filer på den plassen du ønsker. Ubuntu-måten å gjøre dette på er å bruke sudo. # sudo cp fra til Men er du sikker på at katalogen du har skrevet er riktig? Den tilhører jo JRE, som bare er runtime-versjonen av Java. Når du skal kompilere egne Java-programmer trenger du hele JDK. Prøv å skriv kommandoen 'javac' for å se om JDK er installert på maskinen din. Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Men er du sikker på at katalogen du har skrevet er riktig? Den tilhører jo JRE, som bare er runtime-versjonen av Java.Det er det jeg ikke er. Har både javac og java, men java ligger minst tre forskjellige steder (en fra IBM, den nyeste som jeg har installert og en jeg tror fulgte med Ubuntu). Kan det være usr > lib > java pakken skal legges på? Eneste som ligger der er noen SWT-greier som jeg antar har noe med Standard Widget Toolkit i java å gjøre. Hva med usr > lib > jvm > java-6-sun > ext? Er det en kommando for å finne hvor et program kjører fra, en slags "javac -locate"? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Legg de i en katalog på hjemmeområdet ditt, f.eks "javalibs", og legg de til ved å sette CLASSPATH-environmentvariablen til java. F.eks export CLASSPATH=$CLASSPATH:/home/dittbrukernavn/javalibs/jarfil1.jar:/home/dittbrukernavn/javalibs/jarfil2.jar er én måte å gjøre det på. Du kan (mener jeg å huske) også bruke en classpath-parameter til javac. Er ikke sikker på om du kan bruke wildcards i classpath (dvs, *.jar), men det er verdt et forsøk. Er det en kommando for å finne hvor et program kjører fra, en slags "javac -locate"? Prøv "which javac". Endret 3. februar 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Nå vet jeg ikke hvor du skal legge den, men den grafiske måte å legge noe i mappen du foreslo er å taste <Alt>+<F2> og deretter taste gksudo nautilus<enter> for så å navigere deg til mappen du vil legge noe i. Endret 3. februar 2008 av Kagee Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Prøv "which javac".Takker. Nå vet jeg ikke hvor du skal legge den, men den grafiske måte å legge noe i mappen du foreslo er å taste <Alt>+<F2> og deretter taste gksudo nautilus<enter> for så å navigere deg til mappen du vil legge noe i. Aha! Fikk easyIO-pakken til å fungere nå, brukte <alt>+<F2>-metoden og etter litt testing fant jeg riktig mappe: usr > lib > jvm > java-6-sun-1.6.0.03 > jre > lib > ext. Takker for alle svar og forslag. Endret 6. februar 2008 av Sigmund_Freud Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå