TerrorMan Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg har kjørt 2gb Kingston HyperX minne i et års tid nå, i mitt Vista 64-bit system, og det har fungert strålende. Men her om dagen fant jeg ut at jeg skulle oppgradere med 2 gb til. Men når jeg satt inn disse brikkene ble systemet tregere, ustabilt og hakkete. Brikkene jeg hadde fra før var PC6000, og de nye er PC6400. Men etter det jeg har forstått oppimellom tida, så har aldri dette vært noe problem. Kjører et Asus P5NSLI hovedkort, som støtter opptil 16gb ram. Minnebrikkene: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=70701 (de gamle) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322261 (de nye) Ser det er 1,9v og 2,0v på dem, har det noe å si? Jeg har prøvd å sette de inn forskjellige måter, de nye i portene A og A, og de gamle i B og B. Også prøvd de nye i A og B, og de gamle i A og B, osv. Men det funker like dårlig. Nå kjører jeg de nye brikkene i A og A, det funker fint, så det er ikke noe i veien med brikkene i seg selv. Noen som har noen lure forslag? på forhånd takk! Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (Aktiviser memoryremapping i bios) Øk spenningen til NB! Må bruke 2v for at alle brikkene skal få tilstrekkelig med spenning. Sjekk at timings og hastighet er rett. PC6000 brikkene bør klare PC6400 hastighet på 2v. Brikkene skal settes inn i par, går klart fram av manualen hvordan. Det er gjerne fargekoder. Like brikker i slotter med samme farge. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) I tillegg til det heisann80 sier. Så må du ha nyeste bios(fordi det er fix for mange typer minne 4gb) Nb sett 1.45v Dram:2.0v MEM (DDR), Mhz: 750mzh(er 375mzh cpu-z) Dette er fordi de gamle har lavere hastighet. Går det greit kan du prøve 800mzh. tCL 4(CAS Latency 4) tRCD 4 tRP 4 tRAS 12 Husk sett Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Når det er gjort skal ikke win bootes,men memtest86+ 1.70 http://www.ultimatebootcd.com/ Eller. Memtest86+ 1.70 Ved feil prøv og øke til 2.1v Eller gå ned på mzh. Forsatt feil test 1 og 1. Råd er alltid og kjøpe helt like brikker når man skal ha 4gb. Endret 3. februar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
TerrorMan Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Takker for svar! Systemet ble mer stabilt når jeg satt volten til 2,0. Litt rar ting, men nettverkskortet (innebygd i hovedkort) vil ikke fungere ordentlig når jeg har i alle rambrikkene. Når jeg putter i tp-kabelen så begynner maskinen og hakke osv (de nevnte feilene som var i starten). Så fort jeg tar ut tp-kabelen så går alt fint. Den vil liksom ikke få fatt i ip-adressen, samt at det hakker noe grusomt. Jeg deaktiverte kortet, og da gikk alt på skinner virket det som. Så noe rart er det! Nå sitter jeg med kun 2 av minnebrikkene inne, for å komme meg på nett Er jo ikke umulig at det hjelper å oppdatere bios. Men prøver med et PCI-nettverkskort i morgen til å begynne med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå