Gå til innhold

Sennheiser HD595 eller AKG K271 Studio. Er det noe poeng for meg?

fiskum

Anbefalte innlegg

Hallo!

Leste nettopp dostojevski sin guide til kvalitets-headphones, og fikk veldig lyst på nye headphones, men ville høre om det egentlig er noe vits for mitt bruk først...

Jeg har Porta Pro og Creative Zen for tiden, men begynner å bli mektig lei av lyden. Savner et bredere og rikere lydbilde. Jeg er glad i mye bass, men liker å ha noe mer også :p Tenkte også å bruke headset'et til Pc-bruk, f.eks se på film, høre på musikk og noe spilling.

Så her er mine spørsmål, klarer Zen'en å drive en av disse headset'ene og vil jeg klare å utnytte potensialet til mitt bruk?

Hvis det er noe som er uklart bare spør. Kom også gjerne med andre forslag! Vil gjerne ha lukkede klokker, som dekker hele/nesten hele øret, og er behagelige å ha på.

Takker!

Endret av fiskum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

Leste nettopp dostojevski sin guide til kvalitets-headphones, og fikk veldig lyst på nye headphones, men ville høre om det egentlig er noe vits for mitt bruk først...

Jeg har Porta Pro og Creative Zen for tiden, men begynner å bli mektig lei av lyden. Savner et bredere og rikere lydbilde. Jeg er glad i mye bass, men liker å ha noe mer også :p Tenkte også å bruke headset'et til Pc-bruk, f.eks se på film, høre på musikk og noe spilling.

Så her er mine spørsmål, klarer Zen'en å drive en av disse headset'ene og vil jeg klare å utnytte potensialet til mitt bruk?

Hvis det er noe som er uklart bare spør. Kom også gjerne med andre forslag! Vil gjerne ha lukkede klokker, som dekker hele/nesten hele øret, og er behagelige å ha på.

Takker!

Jeg bestillte steelsound 5h v2 med usb lydkort, og regner med det kommer i posten imorgen.

Den skulle funke til spilling og være ganske behagelig og ha på siden den dekker hele øret.

Og det følger også med en mic som du kan skjule i headsettet.

Uansett hvis det er film og musikk du er ute etter hodetelefoner for ville jeg gått for de i 1000kr+ prisklassen.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal forsterke signalet, kan du glemme AKG K271. Den er for krevende uten forsterker. Du vil få lyd, men den blir hverken høy eller spesielt bra.

Du mener vel Sennheiser HD595, og ikke Denon?

Hvis det er Sennheiser, så får du utnyttet den godt selv uten forsterker.

Men jeg synes den er litt kjedelig. Det er greit med bass og fylde, men den greier ikke engasjere meg helt.

Det er selvfølgelig mye smak og behag.

En Beyerdynamic DT770, enten 32 eller 80 ohm, er virkelig moro. Definitivt mye bass, og faktisk ganske bra størrelse på lydbildet til å være en lukket hodetelefon.

Du burde også ta en titt på Ultrasone hodetelefoner. PROline 750 er helt rå, og lettdrevet nok. Koster litt pæng, dog. :-)

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt!

Noen som har prøvd Steelsound 5H og kan si litt om lyden? Var jo et rimelig valg, hvis lyden er bra ;)

Har sett på både Beyerdynamic og Ultrasone nå, og er jo ganske like i pris? Bare et par hundrelapper som skiller de...

Hva er råest av DT770-32 og Ultrasone sine PROline 2500?

Lenke til kommentar

5H er sikkert ikke direkte ille, men om du tenker deg litt om:

Steelsound lager hodetelefoner ment for spilling. Det betyr som regel at de ikke er særlig gode (merk at det gjelder for langt de fleste sett laget for spilling). Den originale 5H-modellen har fått mye kritikk for lydbildet, bl.a. mangel på bass.

De to andre hodetelefonene du nevner kommer fra svært kjente fabrikanter innen lydutstyr, og begge skal, i følge tester og omtaler, ha svært så god lyd.

Blir litt feil å sammenligne 5H og K271/HD595, siden de dekker svært ulike målgrupper.

(Derimot er jeg ganske sikker på at 5H ikke er bedre på noen områder enn de andre, med unntak av mikrofon. Selvsagt har det med pris å gjøre, men tenk litt på "gamingheadset" i forhold til "hi-fi-hodetelefoner". :) )

Lenke til kommentar
5H er sikkert ikke direkte ille, men om du tenker deg litt om:

Steelsound lager hodetelefoner ment for spilling. Det betyr som regel at de ikke er særlig gode (merk at det gjelder for langt de fleste sett laget for spilling). Den originale 5H-modellen har fått mye kritikk for lydbildet, bl.a. mangel på bass.

De to andre hodetelefonene du nevner kommer fra svært kjente fabrikanter innen lydutstyr, og begge skal, i følge tester og omtaler, ha svært så god lyd.

Blir litt feil å sammenligne 5H og K271/HD595, siden de dekker svært ulike målgrupper.

(Derimot er jeg ganske sikker på at 5H ikke er bedre på noen områder enn de andre, med unntak av mikrofon. Selvsagt har det med pris å gjøre, men tenk litt på "gamingheadset" i forhold til "hi-fi-hodetelefoner". :) )

Må si meg enig, Steelsound 5h er i utgangspunktet laget for cs gaming ikke for musikken sin del men mest for og høre hvor alle befinner seg på brettet. Hvis du ikke er ute etter og game cs men spille andre spill så er det egentlig og skylle pengene ned i do på steelsound, da er det heller bare og kjøpe seg hodetelefoner med skikkelig lyd og bass i.

Det er ikke det at lyden i steelsound suger men den er bare mindre god jeg gleder meg uansett som en unge til jeg får det. :)

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar så langt! Går virkelig an å grave seg ned i modeller, tester og meninger ;)

Skulle ha vært en butikk som førte alle modeller, så man fikk mulighet til å høre på de :p

Skal ta meg en runde på forskjellige butikker for å høre på de som finnes her i byen (Trondheim).

Har funnet ut at jeg skal legge meg på et litt rimeligere prisnivå ~1000kr.

Tar med glede imot flere forslag!

Lenke til kommentar

Nei, og nei :p Har kommet til det punktet at jeg skal kjøpe forsterker nå...går virkelig an å kjøpe seg ihjel her, og på et område jeg faktisk ikke trodde det gikk an ;) Sier vel mest om hvor mye peil jeg har...

Er CORDA 2MOVE fra Meier-audio nok til å drive "det meste" innenfor min priskategori ~2000? Eller trenger jeg noe med mer krutt i? Tenkte til AKG K271 Studio for eksempel, som skal være litt tungdrevet... Hvis noen andre har forslag å komme med, er DAC og USB å foretrekke, og prisnivået bør ligge rundt 1000-2000kr.

Planen var å kjøpe en forsterker først, for så å høre på diverse modeller....har lest litt rundt og funnet ut at en forsterker kan gjøre underverker på klokker som kanskje høres døde ut uten, så derfor planen min...

Takker så langt for svar!

Lenke til kommentar
Etter å ha brukt noen timer på http://www.head-fi.org, fant jeg ut at den forsterkeren var noe av det beste innenfor den bærbare kategorien, så jeg har bestilt meg en :p

Gleder meg til å begynne å høre på forskjellige hodetelefoner!

Takker så mye for hjelp...er vel opp til meg nå å finne det jeg liker! :)

Ikke for og gå imot topic men hva gjør forsterkerne? Vet du om noen sider på forumet man kan lese om dem, har lett men fant ikke? :)

Lenke til kommentar

Hodetelefonforsterkerne har noen oppgaver, som kan listes i to kategorier.

1.

- Gjør det mulig å bruke mer tungdrevne hodetelefoner på farten med lydkilder med lav utgangseffekt.

- Gir bedre lyd (og fra overnevnte også høyere).

2.

- Man kan alltid vite at man har det beste.

- Du har noe å bruke penger på.

- Placebo-effekten.

- "Må ha noe bedre"-effekten. Også omtalt som head-fi-syken, man kjøper svært ofte noe bedre og dyrere fordi man ikke blir fornøyd.

Er ikke så mye omtalt på forumet, av den enkle grunn at det som regel er reservert de med litt dyrere lydutstyr, ikke den jevne bruker med PortaPro og Apple-spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...