Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatt 17 år gammel

Stvg9124

Anbefalte innlegg

Hei! Har eg par spørsmål om skatt..

Jeg skal bli pilot, og skal jobbe på elkjøp i ca 2 år for å spare opp penger til dette. Regner med å spare ca 10 i mnd, og jobbe ræva av meg.

Jeg jobber per dags dato på XXL Sport & Villmark, hvor jeg har frikort. Frikortet overstiges før sommeren, og da lurer jeg på hva som er lurt å gjøre ang skattekort/frikort osv?

Jeg blir 17, 24 februar. Hva må jeg betale i skatt sånn ca? Er så utrolig surt å betale 36% når jeg prøver å spare til utdanning.. Ikke rart håndtverkere jobber svart!

Bør jeg:

1. Fortsette som nå, og få meg skattekort etter at frikortet er "oversteget"?

2. Få meg skattekort med en gang?

3. Noe helt annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Posta i feil ja, oups!

Regner med å tjene ca 140-150 i året.

Skal bli pilot, håper på å fly passasjerfly etter hvert. Vil gå på Phoenix East Aviation i Florida. Pilotutdanning dekkes ikke av lånekassen, og forsvaret tar totalt 18 år inkl utdanning og 12 års bindingstid. Helt sykt..

Tabellkort?? Fortell!

Endret av RSMarius
Lenke til kommentar

Heisann!

Det du gjør da, er enkelt og greit at du bestiller deg din egen skattekort fra Skatteetaten. Se her.

Klikk deg inn på ''Tabelltrekk for skattekort 2008'' for å beregne sånn ca. hvor mye du blir trekt for i skatt. Så kan du bestille deg et skattekort ved å klikke deg inn på ''Bestill nytt skattekort/forskuddsskatt''.

Det er bedre at du betaler skatt med et skattekort, enn å betale skatt med frikortet da trekkgrunnlaget er veldig høyt på frikortet (hele 50%). Du vil ikke bli trekt mer enn 30% vil jeg tro. Om du betaler litt ekstra gjør ingenting, da vil du få penger til gode når skatteåret er over (til sommeren), og heller unngå baksmell.

Bruk tabelltrekk nr. 7100 om du lurer på det. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Bruk tabelltrekk nr. 7100 om du lurer på det. :)

Man kan vel ikke akkurat velge selv hvilken tabell man vil ha, den genereres etter at man har lagt inn opplysninger om inntekt og fradrag.

Vel - som du skriver selv - "den genereres etter at man har lagt inn opplysninger om inntekt og fradrag", og her kan man jo være kreativ om man av en eller annen grunn vil trekke mer eller mindre i forskudsskatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...