agvg Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Også har vi de billige PC-ene som kommer, der har man faktisk ikke anledning til og bruke MS pga prisen, og jeg tror MS kvir seg for og senke prisen på lisensene nå som de har greid og holde de såpass høye at de tjener virkelig grovt. Regner med de kanskje prøver seg med en totalt lobotomert billigutgave som vil væretotalt ubrukelig, dog kanskje "bra nok" til og torpedere folk oppfattning av disse billigboksene og få de til og forstå at man må kjøpe en "ordentlig" PC. Håper produsentene har vett til og holde MS ute av spillet. Hvis disse billige maskinene blir populære kan de fåLinux ut til massene og gjøre det kult og bruke, ergo er de svært viktige. Endret 10. februar 2008 av agvg Lenke til kommentar
randknu Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Dette leste jeg nettopp en artikkel på her på hardware.no... Microsoft jobber visst med saken for å få XP til å virke på disse. En av de største utfordringene til microsoft skal visstnok være at man ikke har mer enn 2Gb total lagringsplass... Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Windows funker på Acer Eee og de jobber med å få Windows til å funke på OLPC, også er det bare å se om de gir det ut gratis til fattige barn som "veldedighet", mens sannheten er at de i fremtiden kan være en stor inntektskilde om økonomien får en vekst i de landene. Tviler på at MS vil ha problemer med lagringsplass om de legger nok ressurser i det og fjerner alt ekstrapiss. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Godt poeng med XP, men husk at XP er rimelig aldrende allerede. Det er et særdeles dårlig tegn for MS at det nå er maskiner på markedet som er meget attraktive, og som antagelig aldri vil støtte dagens MS OS. Jeg tror svært få vil ende opp med å betale en XP lisens for eeepc, uavhengig av OS de bruker. Mange vil få sitt første møte med GNU/Linux, og oppleve at det er et reelt alternativ. Jeg finner det ganske underholdende å se hvor mye enkelte strever for å få en meget suboptimal XP installasjon på sin eeepc. Det faktum at MS ikke er i stand til å pensjonere et sju år gammelt OS er et meget dårlig tegn. Deres praksis med å la folk reaktivere lisensene betyr jo at ingen med XP trenger betale MS noe mer. Et par år til med wine utvikling så skal du ikke se bort fra at XP sin API er omtrent like godt støttet som av MS selv. Jeg tror MS allerede stanger hodet i veggen. Mens GNU/Linux ser ut til å skyte fart på alle områder, kjemper MS med å dekke hullene så godt de kan. Windows CE er et godt eksempel, hvor jeg tviler på at MS klarer å dekke inn utviklingskostnadene. GNU/Linux er allerede omtrent dobbelt så store, og flere av de store aktørene i mobilsegmentet satser nå tungt på GNU/Linux. Selv MS sin store fanebærer HTC har stilt seg bak Google sitt Android-prosjekt. Jeg tror ikke MS har en sjanse til å gå forbi GNU/Linux i embedded markedet, aktørene virker bevisste på å unngå lock-in. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Linux får stadig fotfeste i flere og flere markeder, og er godt egnet til ulike gjenstander, blant annet fordi det er modulært. Jeg opplever at ganske mange er nysgjerrige på Linux, og vil gjerne prøve det. Svært få av disse vet at det er mulig å prøve Linux-distribusjoner på PC uten å legge det inn. For at Linux skal få stor utbredelse, så tror jeg at flere må selge ferdig-PCer med Linux innlagt. Folk flest vil ha et brukervennlig system ferdig oppsatt klart til bruk. Om de får dette, og i tillegg får vite om fordeler som stabilitet, sikkerhet, svært få virus osv. så tror jeg at mange vil ta steget over til Open Source. Jeg har også møtt en del som "vet mye om Linux" uten verken ha prøvd eller sett det. Det er mange myter om at Linux er "gammeldags" og "kun for nerder". (vi vet at dette ikke stemmer) Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det er jo en ond sirkel med linux, og korleis linux skal komme seg ut av det er eit veldig godt spørsmål. Det er ALVORLIG mange personer, som spiller veldig mykje, og liker å spele mange forskjellige spel, og da er kun Windows det alternativet som en veit fungerer skikkelig. Skal en rimelig fersk person, som eg er, måtte herje i console og prøve ut alt mulig med f.eks wine for å spille litt. Da blir det meir "console herjing" en speling. Men det er få utviklera som porter spillet over til OpenGL, nettopp av den grunn at det er linux brukerane er eit minimalt marked i forhold til Windows. Med linux på preinstallerte PC-er, som har begynt å komme meir og meir, ser en kanskje eit lys i tunellen. Eg har lest, (finner ikkje kilde) at det ikkje er så vanskelig, og tar ikkje så lang tid å porte eit spel over til OpenGL, spes etter at OpenGL fikk seg en kraftig overhaling. Eg har prøvd dei 3 siste versjonane av Ubuntu, og brukte det eitpar veker kver gang, men etter ei stund så har eg alltid bestemt meg for å vente til neste utgave, og håpe Wine har blitt forbedra. Er på mailinglista til wineHq, og venter spent på oppdateringer og gjennombrudd. Lenke til kommentar
Mr_Bilbo Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Som helt fersk linux (ubuntu 7.10) bruker må jeg si at jeg tror det blir lenge til linux kommer til å få skikkelig fotfeste hos "vanlige" brukere. Mye av dette tror jeg er fordi det fort blir litt for mye knoting med konsollen for å få ting til å virke. I mitt tilfelle er det å få montert USB-enheter, noe som visstnok skal skje automatisk, og i min søken både her på forumet og ellers på nettet ser jeg at veldig mange sliter med lignende problemer, ikke nødvendigvis med hardisker, men med trådløse nettverkskort, mus, kameraer, osv. Selv setter jeg veldig stor pris på all den flotte hjelpen man får både her på forumet og andre fora. Imidlertid tar alt dette en god del tid, man må poste innlegg, vente, prøve selv (riktignok beste måten å lære på). Som mangeårig windows bruker vet jeg inderlig vel at ting ikke er rosenrødt der i gården heller, forskjellen til både Windows og OS x er likevel den at de tjener penger på programvaren sin og kan på den måten stille med store support-avdelinger som kan nås ikke bare via mail, men også via telefon 24/7 når det trengs. Og akkurat det at support er enkelt tilgjengelig er viktig for mange, særlig for dem som enkelt og greit forventer at maskinen skal virke uten å måtte ty til konsollen og lange kryptiske kommandoer. Personlig synes jeg det er noe av sjarmen, særlig når man etter mye om og men får ting til å virke, men den "vanlige" brukeren som bare skal surfe litt på nettet og skrive ut litt bilder osv, chatte på msn og alt det der tror jeg fortsatt vil holde seg til windows (alterntivt OS X). Ja, jeg vet at Linux har et stort marked når det gjelder servere og mer proffe systemer, men for den vanlige brukeren tror jeg de fleste kommer til å fortsette med Windows. Greit nok er Linux gratis, men 1000 kroner +/- for et lisensiert OS tror jeg ikke er det avgjørende når folk kjøper ny PC, med på kjøpet får de jo en viss trygghet i form av lett tilgjengelig support den dagen ting slutter å virke... Vi må også huske på at det ikke er alt som er dårlig med Microsoft heller, de lager svært mange gode programmer, som f.eks office. Prøvde selv open-office for for Mac engang, men etter også ha prøvd MS office for Mac var jeg ikke i tvil, det ble betal-varianten....(og jeg tror det blir lenge til MS slipper en gratis versjon til Linux) Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Sett deg heller inn i dette scenarioet : Du kjøper en maskin i butikken, med ferdig installert os. (Med en av de mest brukte distroene) Noe de fleste gjør. Tror du da du trenger å bruke terminal til noe? Har aldri fått så lite support spørsmål som etter at jeg fikk faren min til å gå fra windows til gnu/linux. Ingen fler idiotiske feilmeldinger, som gir 0 mening. Har et par ganger på jobben fått en feilmelding hvor det står "something bad has happened" Hvordan skal man løse et problem utifra noe sånt? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) At høyere IT-skoler egentlig ikke er noe annet enn en Microsoft-skole vil selvfølgelig resultere i at alle brukerne der ikke kan bruke noe annet enn microsoft programmer og tjenester. På høgskolen her brukes Linux i mye av undervisningen. I de fag Linux ikke er valgt av faglærer så er det stort sett "bruk hva dere vil" holdning...som også inkluderer Linux. Endret 12. februar 2008 av invictus Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) I mitt tilfelle er det å få montert USB-enheter, noe som visstnok skal skje automatisk, og i min søken både her på forumet og ellers på nettet ser jeg at veldig mange sliter med lignende problemer, ikke nødvendigvis med hardisker, men med trådløse nettverkskort, mus, kameraer, osv. Vi må også huske på at det ikke er alt som er dårlig med Microsoft heller, de lager svært mange gode programmer, som f.eks office. Prøvde selv open-office for for Mac engang, men etter også ha prøvd MS office for Mac var jeg ikke i tvil, det ble betal-varianten....(og jeg tror det blir lenge til MS slipper en gratis versjon til Linux) I de fleste tilfeller har jeg aldri hatt problemer med trådløse nettverkskort, kan egentlig ikke huske jeg har hatt problemer med det... i alle fall ikke USB-enheter, men skjermkort har vært en liten synder på et par PC-er. SATA-disker har vært et lite problem også, ellers har alt funket fint. Det blir feil å sammenligne hw som produsentene ikke lager støtte for i Linux når du snakker om brukervennligheten til Linux. Om du kjøper en PC med Linux installert eller en som støtter Linux blir det først sammenlignbart... selv om hw-kompabilitet er et problem! Det har riktignok blitt bedre i det siste virker det som. MS lager gode programmer og andre ting ja, men som låser deg til deres OS, og der de integrerer det meste i sitt OS som gir de enormt store konkurransefordeler. Jeg har ingenting i mot programmene til MS, men MS selv. MS trenger heller ikke å gi ut Office gratis til Linux. De kan selge den som en lukket Officepakke, men veldig mange bruker Linux på grunn av sine ideologiske tanker om hvordan ting burde være i IT-markedet, ønsker ikke å ha noe med MS å gjøre, dessuten kommer de fleste distroer ferdig installert med en Officepakke (gratis), så tviler på at MS har store beløpene å tjene på å lage en Officeversjon til Linux. Jeg tror nok Linux kommer til å vinne mange brukere på grunn av MS sine holdninger når det gjelder måten de driver konkurranse og holder på markedsandelene. Endret 16. februar 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå