olefiver Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Merkelig nok vil nesten alle tråder av denne typen ("linux og fremtiden") eller av samme karakter ("linux vs noe_annet"), falle ned på et slags minste-felles-multiplum nivå. Der debatantene tar for seg meget konkrete program eller fuksjoner som skiller linux fra resten eller noe_annet. Her besøker vi en gammel kjenning: GIMP vs Photoshop. Teit diskusjon når alle vet at det er Imagemagick ruler --- On topic Jeg mener at flere prosjekter, f.eks. Neo Freerunner og KDE4, viser at Linux ikke vare blir fremtiden, men er fremtiden. Jeg forventer ikke at Linux skal "vinne", men heller lede utviklingen "over hele fjøla" videre. Mye arti over horisonten IMHO. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Og for å ikke snakke om utviklings-hastighet. Hvor lenge har ikke vista brukerne nå ventet på O store service pack 1 og enda er den ikke her. Dette er jo nesten bare snakk om en samling av sikkerhetsoppdateringer som allerede har kommet. Hvor lenge skal egentlig "barnesykdommene" vare.... Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg vil ha Neo FreeRunner, skam feit specs det var på den Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Veit Har lyst på en sånn selv Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg vil ha Neo FreeRunner, skam feit specs det var på den Batteritiden på under en dag er specs du har lyst på? Håper de får fiksa det det ihvertfall. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Det er planlagt å fikse. Men en 500MHz prosessor trekker jo litt strøm Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 olefiver: Hvilke programmer som er tilgjengelig og om folk er villig til å skifta pga. dem er faktisk rimelig viktig. Nå er Photoshop et elendig eksempel siden de utgjør en minoritet ang. hva folk bruker PC-ene sine til. Folk bruker jo allerede Firefox og OpenOffice på Windows-bokser(til en hvis grad) så i hverdagslige ting så tror jeg Linux har en veldig god sjangse. rocknrolf77: Hvis det er noe som hjelper Linux så må det være Vista. Jeg kjører XP på workstation selv, men kommer aldri til å bruke Vista. Har såvidt prøvd det, og det er noe av det værste jeg har vært borti. Til og med fattern som egentlig er helfrelset MS-fan hater det. Hvordan er UI'en til GIMP "forjævlig"? Bare fordi du er vant til noe annet? I så fall er det et dårlig argument. GIMP er et bra program innen sin sjanger (skjermbasert grafikk), mangler dog en del funksjoner innen fargestyring. Først og fremst at alt ikke er inni er inni et vindu, men at mye forskjellig er delt inn i forskjellig vinduer som alltid ender i kaos. Selv med Fluxbox så blir det uoversiktelig. Når det gjelder meny-forskjellene så er selvfølgelig ikke det en grunn til å kalle programmet håpløst i seg selv men det er en grunn til at folk ikke går over. Dette har noe så for de som vurderer GIMP som alternativ i jobb-sammenheng. Dette er folk som har brukt flere år på å lære seg til en workflow og har investert mye tid i denne. Fordelene med GIMP er ikke nok for dem til å skifte så lenge de må omtrent kaste denne workflow/GUI-lærdommen på søppelhaugen(satt på spissen. (I tillegg så er dette en bransje der Mac har en stor dominans så Anti-microsoft-argumentet faller ut siden mange av dem ikke bruker Windows uansett. Ikke at det virker som anti-microsoft holdninger er så vanlige i bedrifter.) For å si det sånn: Hvorfor tror dere Firefox er stor mens Opera er liten? Jo, GUI! Firefox er IE-kopi, brukere kjenner seg med en gang igjen. Opera er ikke en kopi og er for forskjellig. (Og Opera er egentlig ikke så veldig forskjellig, så det viser hvor små forskjeller skal være for at det skremmer folk vekk.) Et eksempel på et Photoshop-alternativ med god GUI er Paint.NET. Port til Linux kalt Monopaint er på vei hvis jeg ikke tar feil. dessverre har denne mindre funksjonalitet enn GIMP og er antagligvis ganske treg. Det blir ikke så rotete hvis man har flere virtuelle skrivebord eller flere skjermer. Det begynner virkelig på tide for windows å få ordentlig støtte for dette og ikke dårlige tredjeparts hack. Har hatt det siden XP, og er offisiell(PowerToys-addon). Ikke at den er knallbra, men det finnes. Uansett, beste task/window-manager for Windows er uansett Windows sitt svar på blackbox: bbLean og den har fin-fin virtual desktop. (Regner med at også *box også har det.) Uansett, burde vært veldig veldig unødvendig å ty til Virtual Desktop fordi et program har idiotisk GUI. Greit nok at Photoshop ikke har et veldig enkelt-å-lære GUI, men det er en grunn til at de nr1 på området sitt. Fks. Paint Shop Pro har rimelig bedritten GUI også. (Og jeg begynte å bruke Paint Shop Pro lenge før jeg brukte Photoshop så det er ikke bare vane.) Hvis noen av ideene som er her kommer med så tror jeg GIMP kan ikke bare bli bra, men til og med bedre enn Photoshop's GUI. Hvis de hadde tatt Opera's dokument modell(Tabs, men likevel vinduer så en kan flutte rundt hvis en vil) så sparker den ræven til Photoshop. (Photoshop sin o'store feil er at den ikke har tabs, jeg blir like irritert på Adobe hver gang det kommer en ny versjon.) Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 "For å si det sånn: Hvorfor tror dere Firefox er stor mens Opera er liten? Jo, GUI! Firefox er IE-kopi, brukere kjenner seg med en gang igjen. Opera er ikke en kopi og er for forskjellig. (Og Opera er egentlig ikke så veldig forskjellig, så det viser hvor små forskjeller skal være for at det skremmer folk vekk.)" Du tuller? IE er vel mer en kopi av Firefox. Opera og Firefox er nesten helt like. Ie har kopiert mer fra Firefox/Opera. Hva har egentlig FF kopiert? Adresse linja? Ellers finner jeg ingen like ting som FF kan ha kopiert. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Firefox var lik nok IE(før IE7) til at folk som brukte IE ikke hadde noe som helst problemer med å kjenne seg igjen. Eldre versjoner av Opera var faktisk rimelig forskjellig og lignet nesten på Netscape. Blir meningsløst å se på ting hvordan ting er i dag siden forandringer tar tid. Burde understreket at jeg mente i fortid, beklager. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Som også mange andre i tråden har nevnt, tror jeg utviklingen er primært bestem av følgende: - Microsofts ulykke i Vista og Windows 7. - At PC-produsentene er tjent på å ha Linux preinstallert på sine PC-er. - At folk får alternativet i butikken de kjøpte seg PC-en. Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 På en del ting(særlig mer tekniske) så er sikkert Linux foran andre operativsystem, men forsatt så lagger de bak på andre ting. Dette gjelder først og fremst GUI. Ta GIMP, slik jeg har forstått det så har dette programmet mange av funksjonene til Photoshop. Jeg prøvde det selv og GUI'et var helt forjævlig, helt uaktuelt å bruke. (I hvertfall i jobbsammenheng.) Nå skal det være sagt at jeg har i løpet av 3 år sett store fremskritt på GUI i Linux så dette blir nok bare bedre og bedre.Jupp, det blir bedre og bedre uten å ofre valgfriheten: http://en.wikipedia.org/wiki/Gimpshop Er GNU/Linux fremtiden? Nei, men det er ihvertfall en stor del av den. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Prøvd GIMPshop, funka på verken XP eller Ubuntu. Vi snakker mye om hva som OSS er bra på i forhold til Windows programmer, men hva med det som det ikke finnes noe Windows som ligner, eller OSS er mye bedre? Dette er jo like interessangt, jeg bruker for tiden Pidgin(GAIM) og må si at det er en beste IM-klienten jeg har vært borti noen gang. Den har tabs, litt kjekke funksjoner men er ikke stor og feit. Endret 6. februar 2008 av TLZ Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hvor mye markedsandeler tror dere Linux kommer til å havne på, og hvorfor kommer ikke Linux, OSX, BSD, Solaris, osv. kunne bli OS'et de fleste bruker i fremtiden? Hvilke grunner er det til å kjøpe en lisens for Windows om man kan få alternativer relativt billigere eller gratis om softwareutviklere begynner å utvikle for disse plattformene for alvor? Hvorfor prøver MS og ødelegge så mye som mulig for Linux om Linux ikke er en stor trussel for MS? Sakte men sikkert tror jeg nok flere og flere får øynene opp for andre alternativer, og sakte men sikkert også sannsynligvis software og hardwareprodusenter. Det er mange jeg kjenner som har lyst til å installere Linux, men redd for at spill ikke kommer til å fungere og de fleste som bruker Windows av de jeg kjenner missliker MS, om disse får et alternativ som gjør at de ikke må ofre noe blir nok ikke valget vanskelig. Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Prøvd GIMPshop, funka på verken XP eller Ubuntu.Lastet nettopp ned og installerte på min kubuntu 7.10, gikk rett inn den. Men jeg startet den fra kommandolinja siden den lå jamsies med gimp som lå inne (forskjellig versjon, bare skriv gimp og tab to ganger, så ser du hva du har inne). Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) olefiver: Hvilke programmer som er tilgjengelig og om folk er villig til å skifta pga. dem er faktisk rimelig viktig. Nå er Photoshop et elendig eksempel siden de utgjør en minoritet ang. hva folk bruker PC-ene sine til. Folk bruker jo allerede Firefox og OpenOffice på Windows-bokser(til en hvis grad) så i hverdagslige ting så tror jeg Linux har en veldig god sjangse. Vel, ikke det poenget jeg var ute etter. Poenget er at mens denne tråden (og andre med den) startet på generelt grunnlag, viser den en tendens til å koke bort i kål over diskusjon rundt spesifike programmer/løsninger, kontra å fortsette diskusjonen på generelt grunnlag. Det er ikke noe direkte galt i det heller. Jeg ville bare bemerke en generell trend. BTW Om du syns UIen til GIMP er "forjævlig", betyr ikke at den faktisk er "forjævlig". Ingen av argumentene du serverer er, for meg, noe annet enn dine meninger. Dog må sies at jeg ikke jobber med, hverken hobby eller jobb, grafisk design eller annet som fordrer stor bruk av hverken GIMP eller Photoshop. Men jeg vil nå tro at hvis det hadde vært et stort (nok) behov/ønske/krav for å endre GIMPs GUI, hadde GIMPshop eller annet prosjekt vært det dominante. Men det er det ikke. All glory to the consept of forking. There is no fork == it (mostly) works as is For dere som snakket om Opera og hvorfor Opera ikke er store som IE eller Firefox. I giveth you, en god artikkel: Opera: the huge missed opportunity? Endret 6. februar 2008 av olefiver Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Operas «tryne» for så være. Jeg kjører på en liten/gammel laptop og må forholde meg til en noe minimalistisk løsning hva programmer og ressursbruk angår. Opera er kanskje litt anderledes enn Firefox og IE, men vi er da unge og lærevillige, er vi ikke? Følgende er viktig for min egen del: 1) Opera har god støtte for RSS-feeder (Nedlasting av podcasts). 2) Opera støtter nedlasting av torrent-filer. 3) Opera er kjappere og mindre ressurskrevende enn Firefox. 4) Norskutviklet :-) (ikke så viktig egentlig). Internett Explorer var aldri noe alternativ da jeg kjørte Windows. Brukte Firefox da. Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 For dere som snakket om Opera og hvorfor Opera ikke er store som IE eller Firefox. I giveth you, en god artikkel:Opera: the huge missed opportunity? Leste den artikkelen for noen dager siden, den summerer opp mitt forhold til Opera. Jeg har prøvd hver major version siden 3.0, men jeg greier fremdeles ikke å bruke den, ting er for anderledes (noe som kommer av at jeg er vant med Netscape/Mozilla). Det gjør den ikke til en dårlig nettleser, langt ifra. Jeg anbefaler fremdeles Opera til alle som trenger en lett nettleser (ingen andre nettlesere greier å kjøre bra på en P2 med 64MB RAM). Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 En god artikel om Opera, den koker stor sett ned til at Opera er liten pga brukergrensesnittet. Men en ting som ikke var nevt er at Opera fulgte web standardene "slavisk" en god stund, dette resulterte i at mange sider ikke fungerte i Opera. Dette var jo ikke Opera sin feil, men dårlig skrevet eller html/web kode som ikke fulgte standardene. Hvem kommer brukerene til å legge skylden på, nettleseren eller nettsiden ? Opera er min hoved nettleser, og en av de tingene jeg liker best er muligheten til å skreddersy utseende slik jeg vil ha det. Men det kan enda bli enda litt mer fleksibelt. Her syntes jeg Firefox henger litt etter. Men som artikelen påpeker utseenede er viktig, og vi brukere liker ikke endringer. Etter at Opera endret standard utseende sist, så var noe det første jeg gjorde ved nyinstalleringer å endre utseende tilbake til det jeg var vant med. Nå har jeg blitt mer vant med "det nye", og det er det jeg bruker mest (jobb og linux boksen), mens i windows installasjonen så har jeg "det klassiske" oppsettet. Tok også veldig lang tid før jeg fikk en kompis til å ta i bruk Opera. Det jeg måtte gjøre til slutt var å endre Opera ikonet til IE sitt, og jeg endret utseende til å være så likt det jeg visse han likte (så lite som mulig i toppen). Over til emnet, for at Linux skal bli mer utbredt blandt hjemme brukere så tror jeg at flere PC-er må komme med Linux forhåndsinstallert. "Vanlige" programmer må blir mer multiplatform vennlige da folk flest er vanedyr, eller at det må bli mye enklere å utveksle filer i mellom like programmer, åpne standarder og formater er nok nøkkelen her. Mere media oppmerksomhet slik at den vanlige mann i gata blir klar over at det finnes alternativer til Windows. Det vil også være en fordel at flere hardware produsenter begynner å støtte Linux (og andre OS), slik at utvalget av hardware som fungere uten noen form for kromspring blir like stor for Linux som andre OS (hovedsakelig Windows). Dette punktet vil nok til en viss grad løses med Linux ferdig installert på PC-er i salg. Det er ikke noe galt med innovasjonen eller funksjonaliteten i Linux, men det er ikke alltid det "beste" produktet vinner frem. Men det ser ut til at Linux sakte, men sikkert, får flere og flere brukere og større og større markedsandeler. Så tiden vil vise om Linux er produktet som vil klare å gjøre noe med MS sin OS dominans på desktop markedet. Noe jeg håper det skal klare, for vi vil alle nyte godt av at MS blir vippet av pinnen og det blir mer rettferdig konkuranse og en naturlig oppdeling av markedet. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Noen som vet hva slags bånd NITH har til GNU/Linux ?? Hva legger du i det? Alle serverene vi jobber mot i programmeringsfagene er Linux-servere, om det var noe slikt du lurte på. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Tenkte på fagene innen bla webprogrammering og spillprogrammering Planlegger å gå på NITH når fagbrevet er tatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå