SkyFly Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hei! Etter å ha lest endel nye artikler på nettet, så må jeg stille spørsmålet: Blir Linux mer og mer fremtiden? Det kommer på mobiltelefoner nå, og det er spådd at operativsystemet vil slå både Symbian og Windows Mobile grunnet brukerkontroll og pris. Tror dere at vi vil se noe av det samme på PC-fronten? Jeg snakker ikke om at Linux skal knuse både Mac og Windows, men få et betraktelig større markedsandel? Eller hvordan ser dere på dette? Lenke til kommentar
p10 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 For at Linux skal spre seg til massene er det viktig at man får muligheten til å velge Linux som forhåndsinstallert OS på nye PCer. Dette er jo allerede et faktum med bl.a. Ubuntu og Dell. Det neste som da blir viktig er at folk opplever at Linux faktisk er et reelt alternativ til Windows, dvs at de må oppleve at Linux er stabilt, brukervennlig og at det ikke blir en begrensning for hvordan de bruker PCen sin. Linux må med andre ord gjøre alt som Windows kan gjøre, hvis ikke vil det oppfattes som en begrensning. Et lite hinder på denne veien kan være at man kan oppleve at Linuxmaskinene faktisk er dyrere i innkjøp enn tilsvarende Windowsmaskiner! Dette fordi Windowsmaskinene ofte inneholder mye demo-programvare... Denne programvaren betaler bedriftene for å få putte inn i maskinene, med det resultatet at de faktisk sponser prisen på Win OSet pluss en del av prisen på selve maskinen... resultatet er som sagt at Windows blir billigere enn Linux! En av fordelene til Linux per idag er den rasende utviklingen... Linux tilbyr som kjent et massivt utvalg av distroer. For å tilby en distro som folk vil ha, er det viktig at man ligger helt i framkant av utviklingen hele tiden. Dette er noe som kommer brukerne tilgode i form av en utviklingshastighet Microsoft ikke klarer å holde. Det store utvalget av distroer betyr også at man kan finne løsninger som er skreddersydd for enhvert behov. Linux kommer nok utvilsomt til å vokse seg større i årene som kommer. Spesielt vil nok den økende bruken i både offentlig og privat sektor sørge for dette... hvor det hele kommer til å ende er vanskelig å spå, men at jeg kommer til å fortsette å bruke Linux er det ingen tvil om! Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg tipper vi vil se en økning, men ikke drastisk. Selv om det er litt å gå på på enkelte områder, begynner brukervennligheten (som i nybegynnervennlighet) å bli betraktelig bedre. Likevel vil ikke noe av dette hjelpe om man ikke får distribuert det slik at det når fram til de vanlige brukerne. Det hjelper lite hvor brukervennlig Linux er og blir, hvis man selv må laste ned ISO-fil og installere operativsystemet selv. Å få leverandører til å støtte Linux og distribuere det, vil også sette press på maskinvareleverandører til å lage driver, eller enda bedre: Å åpne seg. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Selvsagt vil Linux øke sterkt, kan ikke se noe som skulle hindre dette. Linux begynner og bli en aktør i markedet utover "nerdene", ser at fler og flere maskinvare og softwareprodusenter mener noe om Linux, det er ikke usynlig som det var før. Dessuten må nok de store tunge Linux-aktørene involvere seg mer i endel av de programmene som betyr mye for folk flest, f.eks aMSN, fotobehandling og multimedia. Det er fortsatt endel av programmene innen disse områdene som er reine hobbyprosjekter hvor både tid og penger er mangelvare til og lage skikkelig bra produkter. Og det er fortsatt mange programmer som er for lite "pene" samt hvor utviklingen styres av utviklerens behov uten at man helt greier og forstå hvordan andre mer uvitende oppfatter produktet. Men ting skjer fort så dette vil raskt gå seg til. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Det kommer på mobiltelefoner "nå". Tror dere at vi vil se noe av det samme på PC-fronten? Jeg snakker ikke om at Linux skal knuse både Mac og Windows, men få et betraktelig større markedsandel? Eller hvordan ser dere på dette? På smartmobilmarkedet er Symbian størst og Linux etter i verdensammenheng. I Asia er det stort sett Linux og Symbian på de fleste mobiler, det så ganske jevn ut mellom symbian og linux for en tid tilbake siden, windows mobile var uten betydning. I USA derimot er det nesten motsatt, der har MS store markedsandeler. Det har vært Linux på mobiltelefoner en stund, men de har vært få og ikke lett tilgjengelig her i Norge. Selv har jeg Linux på mobilen min, Motorola rasr2 v8. smartphones, verdenbasis: Symbian OS from Symbian Ltd. (72.4% Market Share) Linux operating system (13.3% Market Share) Windows Mobile from Microsoft (6.1% Market Share) også, veldig grovt: "Palm turn to Linux before the end of the year to improve the performance and stability of its handhelds and smartphones. Ben Ames, IDG News Service Tuesday, April 10, 2007 2:00 PM PDT" "Nokia is to buy Trolltech, the company whose Linux-based Qt application-development framework is at the core of many PC and mobile applications including Google Earth and Skype." (nokia har også utvilket et eget grensesnitt for linux til sin n-tablet serie) "LiMO was founded in January 2007 by Motorola, NEC, NTT DoCoMo, Panasonic Mobile Communications, Samsung Electronics, and Vodafone in order to lower mobile development costs and increase Linux market share in mobile devices via standardization." "With such partners as T-Mobile, HTC, Qualcomm, and Motorola aligned behind its efforts, Google's step into mobile Linux software could provide a more stable, viable option than existing mobile Linux efforts, said observers. None of the other handheld Linux standards groups -- including LiMo Foundation, backed by industry giants Motorola, NEC, NTT DoCoMo, Panasonic, Samsung, and Vodafone -- had been able to foster development comparable to Microsoft's Windows Mobile OS or RIM's BlackBerry platform in the enterprise, said Greengart." EDIT: Flere har slengt seg på dette prosjektet nylig. mye nytt for linux på mindre enheter som mobiler finner du her http://linuxdevices.com/ Det er mye som skjer på PC-fronten også. Russland skal gå over til Linux på alle skolene. Kenya har inngått avtale med Mandriva. Franske poletiet skal gå over til Linux. I Tyskland er det to større prosjekter jeg har hørt om. En del skoler i Europa benytter seg av Linux. Sørover i Asia er det også flere som benytter seg av Linux. Sør og Nord-Korea skal sammarbeide med å lage en egen distrobusjon. andelene mellom Linux og MAC er ikke så veldig store 2007 WinXP W2000 Win98 Vista W2003 Linux Mac December 73.4% 4.7% 1.3% 6.5% 1.9% 3.5% 4.0% November 72.8% 5.1% 1.0% 6.3% 2.0% 3.3% 3.9% October 73.9% 4.9% 0.9% 5.6% 1.9% 3.3% 3.9% September 74.3% 5.4% 0.9% 4.5% 2.0% 3.4% 3.9% EDIT: Januar 2008: 2008 WinXP W2000 Win98 Vista W2003 Linux Mac January 73.6% 4.0% 0.4% 7.3% 1.9% 3.6% 4.4% En del større selskaper gir også stor hjelp til å gjøre Linux bedre og mer tilgjengelig som IBM og Google. Og HW produsenter som DELL, Lenovo og flere andre leverer Linux pre-installert på PC-er. WallMart har også solgt PC-er med Linux installert som har gitt større etterspursell enn antatt. Sony var tidlig ute og skrøyt av at det ville være mulig å installere Linux på PS3. Det at Steve B. hele tiden går ut i media og sier at Linux benytter seg av MS patenter og påstår at de kan ta seg betalt av Linuxbrukere og samtidig nekte og fortelle seg hva det dreier seg om til tross for at Linus T. har sagt at om det er tilfellet skal de fjerne de patentene det dreier seg om eller finne en work-around får sikkert mange til å se hvor sleipe taktikkene dems er til tider. Og det er sikkert mange som ser seg lei på at MS hele tiden prøver å kjøpe opp eller tvinge vekk potensiell konkurranse... eller større konkurrenter som Yahoo for den saks skyld. Så det ser ut til at det kommer til å skje ting på Linuxfronten også. Jeg håper selv ikke at Linux skal knuse Windows eller MAC og bruker både Linux og Vista hjemme, men få nok markedsandeler til at utviklere begynner å utvikle spill og programmer til Linux og at MS ikke tørr og sitte å ruge på sin propriære teknologi som gjør at mange brukere ikke har så mye annet valg enn å bruke Windows. Det har vært mange gode prosjekter som MS har plandet seg opp i og laget egne løsninger på, implementert dem i sitt eget OS og ikke levert til andre konkurrenter. Når det skjer er det få som ser etter alternativer da de har det de trenger og MS vil få markedsandeler på en litt tvilsom måte etter min mening. Endret 16. februar 2008 av tamarin Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Og så håper jeg at GPL-programmene greier og holde stand på Linux-platformen så jeg slipper lisenskoder, aktiviseringer og alt slags dritt som gjør windows til ett mareritt ved innstallasjon. Lenke til kommentar
randknu Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg vil fremheve skolelinux som et kjempebra tiltak for å fremme linux og utdanne de yngste til å bruke det. At høyere IT-skoler egentlig ikke er noe annet enn en Microsoft-skole vil selvfølgelig resultere i at alle brukerne der ikke kan bruke noe annet enn microsoft programmer og tjenester. Jeg vokste opp med maskiner med windows 3.1 på og alle som hadde datamskin hadde enten pc med microsoft windows, eller amiga. Vel Commodore gikk det ikke bra med så da hadde vi jo bare microsoft igjen da. Jeg ble tilbudt å ta "datakurset" eller "datakortet" eller hva det nå var gjennom aetat. Jada, lære å bruke word, excel og manøvrere i windows. Veldig intressangt. Jeg tror ikke det... Hadde kuset derimot vert om linux, kommandoer og navigasjon i linux, introduksjon til de forskjellige programmene som finnes hadde jeg hoppet på med en gang. 1 uke gammel linux-bruker Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 At høyere IT-skoler egentlig ikke er noe annet enn en Microsoft-skole vil selvfølgelig resultere i at alle brukerne der ikke kan bruke noe annet enn microsoft programmer og tjenester. Det er veldig synd, men det fins noen hederlige unntak. F.eks har jo Blindern (UiO) lang tradisjon med å bruke Linux, og tidligere UNIX i diverse former (Solaris, IRIX, Digital Unix...) Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Noen som vet hva slags bånd NITH har til GNU/Linux ?? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Det er veldig synd, men det fins noen hederlige unntak. F.eks har jo Blindern (UiO) lang tradisjon med å bruke Linux, og tidligere UNIX i diverse former (Solaris, IRIX, Digital Unix...) Neppe noe problem, de som er opptatt av faget vil ikke la seg begrense av slikt. Dessuten har jo Linux ett meget godt tak på denne delen av brukerne. Der linux sliter er som nevnt i multimedia og til en viss grad i design, f.eks VLC er en utmerket spiller men noen estetisk designpris har den neppe fått. Slikt betyr mye mer enn man liker og tro. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Da burde du sjekke ut utviklingsversjonen av vlc. Totalt forandret utseende. De har gått over til qt også. Synes ikke at det mangler noe særlig på multimedia-delen, utenom lyd og video redigering. Selv om det finnes en del bra lydprogramvare for linux. For.eks audacity, rosegarden, hydrogen, adour e.t.c. Kanskje ikke helt på høyde med det man får fra de store programvarehusene. Men er fortsatt ganske imponerende hva de har klart å få til uten en diger pengepung. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Men er fortsatt ganske imponerende hva de har klart å få til uten en diger pengepung. Jeg håper Redhat & Co kommer til og støtte slike prosjekter, hvis ikke vil de hel kommersielle leverandørene kunne få ett for lett spill når de kommer. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Gi meg navnet på en smartphone som kjører et åpent linuxbasert OS? Uansett, ja. Linux vil bli en stor del av framtiden. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Linux øker for tiden i offentlig sektor, skoler(ikke bare de offentlige) og lignende. Tror vi kommer til å se ennda mer økning på Linux her, vil ikke overaske meg om det "sprer" herfra. Linux har klart mer enn gode nok programmer for skolearbeid. (MS Office var egentlig god nok i -97, alt de har kommet med etterpå er nytteløs dilldall som gjør programmet tregere.) På en del ting(særlig mer tekniske) så er sikkert Linux foran andre operativsystem, men forsatt så lagger de bak på andre ting. Dette gjelder først og fremst GUI. Ta GIMP, slik jeg har forstått det så har dette programmet mange av funksjonene til Photoshop. Jeg prøvde det selv og GUI'et var helt forjævlig, helt uaktuelt å bruke. (I hvertfall i jobbsammenheng.) Nå skal det være sagt at jeg har i løpet av 3 år sett store fremskritt på GUI i Linux så dette blir nok bare bedre og bedre. (Har vel også med holdningsendring, utviklerene har skjønt at det er ikke alle som er like glad i terminal.) data_jepp: Trolltech Qtopia. Ikke en konsumermobil da. En viktig ting å huske er jo at Linux allerede i dag har en jævlig svær fot i server-sektoren, kanskje den største? (Noen som har tall på dette.) Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Dette gjelder først og fremst GUI. Ta GIMP, slik jeg har forstått det så har dette programmet mange av funksjonene til Photoshop. Jeg prøvde det selv og GUI'et var helt forjævlig, helt uaktuelt å bruke. (I hvertfall i jobbsammenheng.) Hvordan er UI'en til GIMP "forjævlig"? Bare fordi du er vant til noe annet? I så fall er det et dårlig argument. GIMP er et bra program innen sin sjanger (skjermbasert grafikk), mangler dog en del funksjoner innen fargestyring. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Gi meg navnet på en smartphone som kjører et åpent linuxbasert OS? Uansett, ja. Linux vil bli en stor del av framtiden. Neo 1973 fra OpenMoko samt etterfølgeren dens, Neo FreeRunner Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Ta GIMP, slik jeg har forstått det så har dette programmet mange av funksjonene til Photoshop. Jeg prøvde det selv og GUI'et var helt forjævlig, helt uaktuelt å bruke. (I hvertfall i jobbsammenheng.) Nøyaktig samme inntrykk fikk jeg av Photoshop da jeg begynte å bruke det i jobben. Satt iherdig i flere timer pr. dag i 1 - 2 uker før det begynte å sitte i fingrene. Tenkte hvor håpløst ikke-Windows dette programmet var! Nøyaktig like lenge tok det også å sette seg inn i GIMP. Jeg kaller aldri et program for «håpløst» eller vanskelig hvis jeg kun har sittet og testet det i et par-tre dager. Spesielt ikke et program som er såpass omfattende som GIMP. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Har aldri verken GIMP eller photoshop før, og når vi måtte bruke GIMP via skolen så var det veldig vanskelig å få gjort ting. Problemet etter mi meining er at toolbox-ene er hvert sitt vindu, som gjør det veldig rotete om du har flere programmer oppe. Ja, jeg gikk over til photoshop og ting gikk mye bedre, og var lettere å få til det jeg ønska. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Det blir ikke så rotete hvis man har flere virtuelle skrivebord eller flere skjermer. Det begynner virkelig på tide for windows å få ordentlig støtte for dette og ikke dårlige tredjeparts hack. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Tja, jeg synes og har alltid synes at gimp var lettere å bruke en photoshop (siden versjon 1.noe-lavt-noe på GIMP), men så har jeg temmelig høyoppløst skjerm også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå