Gå til innhold

Superlyd fra dårlige billigkort med ASIO?


Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Skal bygge HTPC og vil ha skikkelig god 2-kanals lyd ut.

Jeg vurderer å anskaffe et lydkort med digital utgang som kan sende en ASIO-strøm til en ekstern DAC (Digital Audio Converter), som så sender lydsignalet videre til forsterkeren min.

 

Jeg har lest at ASIO er "bit-perfekt", dvs at Windows ikke kødder med lyden, og at signalet som ender opp hos DACen er 100% likt det som opprinnelig var på CDene mine.

 

Stemmer dette? Isåfall kan jeg jo bruke billige tullekort med digital utgang, som dette:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=34924

til å gi meg skikkelig Hi-fi lyd, bare jeg har en god DAC-enhet?

 

Noen som kjenner til dette?

 

Hva må jeg forresten gjøre for å få windows Vista til å velge ASIO-lyd?

 

mvh Thorstein K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er TOSlink og SPDIF det samme, forresten?

 

T

Nei. Toslink er et fysisk transportmedium for datakommunikasjon, mens S/PDIF er kun en kommunikasjonsprotokoll. Forskjellen blir som fiberopptikk og TCP/IP når man snakker internett.

Jeg har skrevet litt om forskjellen på disse, samt Coax og en del andre begrep, i dette innlegget. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

For å spørre på en annen måte:

 

Jeg vurderer en ekstern DAC, enten Zhaolu D3

http://www.diykits.com.hk/

eller en Beresford TC-7510

http://www.homehifi.co.uk/TC-7510/about.html

 

Disse DACene har digital optisk inngang (se bilder i den andre linken). Beresforden kan du få kjøpt i pakke med TOSLINK-kabel.

 

Så spørsmålet mitt er om jeg kan koble SPDIF ut fra et lydkort direkte i disse DACene? Er TOSLINK og SPDIF like såfremt TOSLINKEN ikke går via koaksialkabel?

 

EDIT: AHA! Nå forstår jeg det. Dette bør vel bety at enhver TOSLINK-inngang (på en DAC, f.eks.) skal kunne passe sammen med det som kommer ut av en SPDIF-utgang på et lydkort???

T

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar
Så spørsmålet mitt er om jeg kan koble SPDIF ut fra et lydkort direkte i disse DACene? Er TOSLINK og SPDIF like såfremt TOSLINKEN ikke går via koaksialkabel?

 

EDIT: AHA! Nå forstår jeg det. Dette bør vel bety at enhver TOSLINK-inngang (på en DAC, f.eks.) skal kunne passe sammen med det som kommer ut av en SPDIF-utgang på et lydkort???

T

Toslink, Coax og S/PDIF er ikke relatert på noen som helst måte utover at Toslink og Coax som oftest bruker S/PDIF som kommunikasjonsprotokoll for å sikre komptabilitet mellom HiFi-utstyr.

Toslink er optisk-digital og bruker optisk fiber i kablene, Coax er elektrisk-digital og bruker kobbertråd/ledning, mens S/PDIF er bare et sett med regler for datakommunikasjon som Sony og Phillips har bestemt.

For å si det slik, man er ikke sikret at det funkerer å koble en fiberkabel til et trådløst nettverkskort bare fordi begge kan bruke TCP/IP. :)

Man må sikre seg om at det er samme medium i begge ender, da Toslink både ut på lydkortet og inn på DACen, samt at begge disse enhetene bruker S/PDIF-protokollen, noe de mest sannsynligvis gjør.

 

Så lenge Toslink-inngangen på DACen støtter S/PDIF-protokollen skal det bare være å plugge i. Hele cluet med å bruke en digital utgang, da Toslink, Coax, m.m., er at man unngår at lyden tukles med. Ved å utsette analogiseringen av datapakkene som sendes over den digitale tilkoblingen helt til slutt minimerer man risikoen for at (det analoge) signalet forringes av indusert støy o.l. Og eksterne, høykvalitets-DACer gir som regel bedre lyd enn de fleste konsumerlydkort til under 2000,-.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

S/PDIF er en protokoll (Sony/Philips Digital InterFace). Det er nøyaktig det samme signalet som overføres om det er optisk (Toslink), eller elektrisk (coax).

 

Begge de DAC-ene du linker til har både toslink og coax inngang, så da kommer det bare an på hvilken utgang lydkortet har.

Endret av k-orm
Lenke til kommentar
S/PDIF er en protokoll (Sony/Philips Digital InterFace). Det er nøyaktig det samme signalet som overføres om det er optisk (Toslink), eller elektrisk (coax).

Men det som er viktig å skille mellom, som jeg prøvde i innlegget over, er at man ikke kan bruke en Coax-kabel for å koble sammen to Toslink-enheter bare fordi Coax også i de fleste tilfeller benytter S/PDIF. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode og svært informative svar!

 

Skal sjekke om disse DACene støtter SPDIF via en TOSLINK-kabel da.

 

Men om jeg forstår dere rett, kan til og med integrerte lydkort (dersom de har mulighet for TOSLINK m/SPDIF-protokoll) gi veldig god lyd ut? Forutsetningen er vel at jeg bruker ASIO.

 

Noen som vet hvordan jeg slår på ASIO i Windows Vista?

 

 

T

 

 

PS: Post nummer 500! Det tok meg bare sju år.....

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar

Har sett på Benchmarken selv, men synes den blir litt dyr.

 

Alternativt finnes jo f.eks. Citypulse DA2.03eII, samme firma i Hong Kong som selger Zhaolu DACene. http://www.diykits.com.hk/

Litt vanskelig å finne tester dog, men de få jeg har funnet ser bra ut. DACen har USB inn (som Benchmark), men koster under halvparten.

 

Men noen som kan svare på hvordan jeg skrur på ASIO i Windows Vista?

 

 

T

Lenke til kommentar
Skal sjekke om disse DACene støtter SPDIF via en TOSLINK-kabel da.
Siden SPDIF er standar i forbrukerelektronikk, så gjør de det. (Kan absolutt ikke se noen grunn til at de ikke skulle det)

 

Noen som vet hvordan jeg slår på ASIO i Windows Vista?
Installére ASIO driverne til lydkortet ? Ganske sikker på at det er alt som skal til. (Er i hvert fall det man gjør i XP).

 

Men det som er viktig å skille mellom, som jeg prøvde i innlegget over, er at man ikke kan bruke en Coax-kabel for å koble sammen to Toslink-enheter bare fordi Coax også i de fleste tilfeller benytter S/PDIF.
Ja det er sant. Man må ha boks(er) i tilleg for å konvertere fra tosling til coax, og det er noe man vil unngå.

Bruk enten toslink eller coax ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...