Gjest medlem-140898 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Altså vi skal jobbe med kap Europa på vei mot enhet (1945-2000), og vi skal skrive en oppgave om dette. Vi kan velge hvordan vi skal jobbe med stoffet. Vurdering: Skrive en tekst der du viser hva du har lært. Oppgaven er vid slk at du kan trekke inn det du kan og synes er viktig. Vi lekker vekt på at oppgaven er skrevet med egne ord, det betyr at skal kunne forklare alle ordene du bruker. Oppgaven bær være på minst 2 A-4 sider. Stikkord til hjelp på veien: · Kunne forklare omformingen av de østeuropeiske landene, med fokus på Øst-Tyskland. Jernteppet, kommunisme, SED, planøkonomi, kollektivbruk, STASI, kolonimakt, Sovjetunionens fortjeneste og mål, økonomisk vekst i Øst-Europa, ungdom i øst. · Forstå hvorfor Berlinmuren ble bygd. Fri trafikk mellom soner, piggtrådsperring blir mur, by delt i to, familiesplittelse, flyktninger. · Kunne forklare den raske gjenreisningen og samarbeidet i Vest-Europa, med fokus på Vest-Tyskland. Demokrati og oppgjør med krigen, gjenoppbygging av industri (det vesttyske økonomiske underet), velferdsstat, samarbeid med andre vesteuropeiske land, markedsøkonomi. · Kunne gjengi sammenbruddet i Øst-Tyskland og overgang til demokratiske styresett. Problemer, Mikhail Gorbatsjov, forskjellene mellom øst og vest Tyskland, masseflukt fra Øst-Tyskland, kommunistpartiet gir opp, grensene blir åpnet, Tyskland samlet igjen, frie valg. · Kunne si noe om framveksten av EU, fra Schuman-planen til innføringen av Euro. Kontroll og samordning av produksjon, kull- og stålunionen,Romatraktaten, toll på varer, tilskudd til fattige land, euroen, EEC→EF→EU Problemet er at jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte og hvordan. Er helt forvirret. Håper noen av dere kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) For det første, ta for deg hver enhet: *Østeuropa , kommunisme, jernteppet, Østtyskland, planøkonomi ... osv. *Vesteuropa, industrioppbygning, demokrati, oppgjør med krigen, markedsøkonomi/kapitalisme * osv. Ta for deg de kronologisk, ikke hopp for mye fram og tilbake i tid, se på utviklingen fra 'begynnelse' til 'slutt'. Selv om du tar for deg alle disse områdene som enheter, så flyter de over i hverandre, så det er sammenhenger mellom enhetene og utviklingen i Europa, du må trekke fram disse linjene i utviklingen. f.eks. striden mellom planøkonomi og markedsøkonomi. Striden mellom autokrati og demokrati, frihet vs. "lenker". Som leder til oppbygingen av Berlinmuren, fordi folk rømte over til vesttyskland da kommunismen ikke var ideel for folk utvikling, økonomisk utvikling, dermed bygde de opp en mur for å holde folk der. Det blir for mye hvis du skal skrive om alt som er nevnt i stikkordene så du bør kutte bort noe, som du selv ikke mener er så veldig viktig i utviklingen, men for guds skyld skriv hvorfor du ikke mener det er viktig. Håper disse tipsene kan hjelpe litt på vei ihvertfall... Endret 3. februar 2008 av Kenny_NOR Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Er det noen andre som kan hjelpe meg. Har skrevet en del\altså litt, men sliter med å sette alt sammen sov. Vet noen om nyttige sider osv? Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg er snart ferdig med oppgave mi. Så jeg håper at noen kan kan se på oppgaven min og kanskje gi meg no tips? De som kan se over oppgave mi, kan skriver noe her. Så sender jeg til den personen. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Kan godt se over den jeg, men da bli det ikke svar før imorgen. Skal se kamp, og arbeide med semesteroppgave selv idag. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Nå er jeg HELT ferdig med oppgave mi. Er det noen andre som vil se på oppgave mi ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå