Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål rundt skole - stryk og konsekvenser

Anbefalte innlegg

La oss si at jeg mangler et obligatorisk fag når jeg går ut videregående. Jeg vil selvsagt ikke få vitnemålet, og eneste mulighet for å få nettopp dette, er å ta det bestemte faget opp som privatist.

Jeg har valgt Bed.ØK II (privatist), framfor Tysk C- Språk tredje år. Hvis jeg stryker til sommeren, får jeg ikke vitnemål. Det dukker opp noen spørsmål;

1. Kan jeg "utsette" å gå Bed.Øk som privatist til høsten, og ikke til sommeren, slik at jeg får bruke all min tid på dette under sommerferien, isteden for nå under skoletiden hvor div. eksamener står i kø. Kan jeg "holde av" en plass på en høyskole/universitet, til jeg tar opp privatisteksamenen til høsten og får vitnemålet slik at jeg kan begynne å studere året etter (2009), eller MÅ du ha vitnemål for å kunne holde av?

2. Hvis jeg stryker til sommeren i ØK, havner jeg i primær eller ordnærkvoten hvis jeg tar det opp igjen og står?

3. Jeg får stipend og hvis jeg velger å utsette privatisteksamenen til høsten (som tilsier ingen vitnemål etter endt videregående) må alt tilbakebetales eller er det mulig å avtale slik at jeg tar det nødvendige faget til høsten og dermed står og får vitnemål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sluttet med matte 3MX nylig, som fører til at jeg kun har 24 timer i uken, (i fjor hadde jeg 31) dvs at jeg mangler 5 timer... Men jeg tar 3ENG som privatist, så når jeg består eksamen i 3ENG vil jeg altså få vitnemål, og jeg kan velge om jeg vil ta det til våren eller høsten, jeg skal prøve å ta det til våren uansett (er jo bare 660 kroner), går det dårlig prøver jeg igjen høsten. Kommer da til å satse mest på de andre fagene ut året. Vet ikke om dette hjelper deg noe men... anbefaler deg å prate med rådgiveren.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Men hvis du stryker til sommeren, havner du ikke i ordinærkvoten? Da burde du heller utsette det til høsten slik jeg har tenkt det, for å fokusere rent på faget og få en bedre karakter. Er engentlig greit å jobbe litt også på siden slik at du opparbeider deg kapital for de studiene som venter deg på universitet/høyskole.

Lenke til kommentar
Men hvis du stryker til sommeren, havner du ikke i ordinærkvoten? Da burde du heller utsette det til høsten slik jeg har tenkt det, for å fokusere rent på faget og få en bedre karakter. Er engentlig greit å jobbe litt også på siden slik at du opparbeider deg kapital for de studiene som venter deg på universitet/høyskole.
Jeg kommer ikke til og åpne engelsk boka før i juni ;) Satser fullt på de andre fagene, regner med å bestå i engelsk, så får jeg se hva jeg gjør. Det der med ordinærkvota har jeg ikke tenkt så mye på da jeg planlegger å jobbe et år uansett.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...