nomore Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Hei, I dag har eg en Buffalo nettverksdisk med 320GB disk i samt en Buffalo 320GB USB disk som fungerer som en utvidelse og backup av de viktigste dataene fra nettverksdisken. Her lagrer eg alt i fra musikk, dokumenter, film, opptak, videoer, bilder, programmer og diverse annet som de fleste ofte gjør. Men nå har behovet begynt å vokse i forhold til lagringskapasitet og funksjoner. Eg ønsker nå å bygge meg en 19" rack filserver som er fleksibel. Selve hardwaren blir nok ikke noe problem. Men når det gjelder programvare og funksjoner er eg litt i tvil. Eg ønsker å kjøre raid. Så da er spørsmålet om eg bør gå for hardware eller software? Eg har alltid benyttet meg av hardware tidligere pga ytelse. Men så ser eg jo at software raid kan flyttes fra en server til en annen med forskjellig kontroller? Det er jo en liten backup. Eg ønsker å ha muligheten til å legge til disker senere for å utvide kapasitet eller erstatte ødelagde disker. Dvs, dersom kapasiteten på systemet blir 600GB når eg er ferdig nå, vil eg kunne øke det ved behov ved å bytte ut diskene men uten å måtte flytte filer bort i fra filserveren. Er dette mulig? Det eg kikker på nå er FreeNAS eller Openfiler. Tanker og tips rundt dette? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå