Lars H. Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Hei. I og med at jeg har satt inn en ekstra CD-ROM drive i min Dell Dimension 8300 som kjører Windows XP Pro, har bokstavene for de forskjellige partisjonene og enhetene endret seg. Og det er blitt litt kluss med navnene på enhetene. Kortleseren for Compact Flash brikker fra digitalkameraet som jeg har fast på en USB inngang, het tidligere "CF-kortleser" med drive bokstav "F". Den har nå fått bokstaven "J", og jeg har gitt den nytt navn, "Kortleser kamera". Dette funker. Men CD ROM driven som fikk bokstaven "F", overtok navnet "CF-kortleser", og jeg får ikke endret navnet ved høyreklikking. Menyen jeg får opp da mangler valget "Gi nytt navn"! Dette betyr jo ingenting da det er kun som jeg bruker maskinen og jeg vet at "CF-kortleser" altså betyr "CD leser". Men slikt irriterer meg grenseløst! Det er tydeligvis noe som henger igjen etter tidligere navngitte enheter jeg har hatt tilkoblet. Jeg måtte helt ned til "K" før jeg fant en ledig bokstav uten noe navn knyttet til den bokstaven. Så nå heter driven "CD stasjon (K:)"! Men det hadde jo vært greiere å fulgt alfabetet og fått den på "F:" Så, er det noen som har vært borti noe lignende? Det må da være mulig å få fjernet gamle navn? På bildet under hadde det der pilen peker vært mer naturlig om det hadde stått "CD stasjon (F:)". Lars H. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Høyreklikk på Min datamaskin -> Behandle -> Diskbehandling. Der kan du høyreklikke på de ulike stasjonene og gjøre det du ønsker. Lenke til kommentar
Lars H. Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Kan ikke se at det er mulig å endre NAVNET der, bare bokstaven. Lars H. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Høyreklikke på en stasjon og velge Egenskaper..? Lenke til kommentar
Lars H. Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Har forsøkt, men får ikke opp valget "Gi nytt navn". Lars H. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Når du høyreklikker på stasjonen (f. eks. D) og velger Egenskaper får du opp en dialogboks. Navnet kan du skrive inn i feltet øverst i dialogboksen. Lenke til kommentar
Lars H. Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Det har jeg også forsøkt, men får ikke skrevet noe der. Lars H. Lenke til kommentar
Lars H. Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Hei igjen. Det er merkelig med dette å sette navn på en enhet. Har sjekket litt på en annen maskin også, og får heller ikke der skrevet noe inn i det feltet du nevner. Og at det dersom jeg en gang har gitt "F" navnet CF-kortleser, "G" navnet San Disk leser, "H" navnet . . . ., skulle være umulig å få disse "bokstavene" nytt navn, kan da ikke være rett? For å spørre dumt, kan det være et eller annet register hvor disse navnene er blitt lagret og hvor jeg kan gå inn og endre? Vel, vel, nå beveger jeg meg ut på tynn is, men? Lars H. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hei igjen. Det er merkelig med dette å sette navn på en enhet. Har sjekket litt på en annen maskin også, og får heller ikke der skrevet noe inn i det feltet du nevner. Og at det dersom jeg en gang har gitt "F" navnet CF-kortleser, "G" navnet San Disk leser, "H" navnet . . . ., skulle være umulig å få disse "bokstavene" nytt navn, kan da ikke være rett? For å spørre dumt, kan det være et eller annet register hvor disse navnene er blitt lagret og hvor jeg kan gå inn og endre? Vel, vel, nå beveger jeg meg ut på tynn is, men? Lars H. Hehe, du er på riktig vei ja. Jeg tror at du skal finne løsningen selv, siden du kan tenke slik du gjør. Tenk da: -hva med å fjerne kort leser fra den usb inngangen? -eller hva med å deaktivere fra enhetsbehandling? både CDrom og kortleser men så allikevel fjerne F: fra registeret eller det bokstav som skaper problemer via: klikk...kjør -regedit -utvide + HKEY_LOKAL_MACHINE -utvide + SYSTEM -klikk på...MountedDevices nederst på bilde finner du sikkert \DosDevices\F:----(høyreklikk og velg slett) for så å aktivere igjen CDrom, eller... du forstår, ordne CDrom først før til slutt kopler CF-leser? Prøve litt på det. Lenke til kommentar
Lars H. Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Takk for tilliten. Under "MountedDevices" var det ikke noe å endre på som løste problemet, men ved å søke litt tundt i registrene fant jeg et annet sted (men husker fa . . ikke hvor) der bokstavene "F" til og med "I" hadde fått default navnene: CF-kortleser, SM-kortleser, MM-kortleser og MS-kortleser. Dette tilsvarte de 4 slottene på en Sandisk brikkeleser jeg tidligere hadde installert. Her slettet jeg disse navnene, og bokstaene kunne brukes til hva jeg ville. Takk igjen for at du ga meg mot til å gå løs på registrene. Lars H. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå