Gå til innhold

Makro objektiv for fotografering av små ting

Anbefalte innlegg

Har et EOS 400D som jeg ønsker å ta makro bilder med. Er ikke så veldig inne i hva som er hva, så kanskje best å beskrive det jeg skal ta bilder av, nemlig kretskort og komponenter på disse.

Selve motivet vil da være i størrelse fra 10mm til 40mm, og jo skarpere jeg klarer å få dette jo bedre. dessverre er busjettet litt sprengt, så pris er også en viktig ting for min del.

Noen som kan hjelpe meg på vei med hva jeg skal se etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM - 2857,-

Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro - 2879,-

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro - 3425,-

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - 4545,-

Tamron virker mest tiltalende til meg. Canon 100mm blir over budsjett, og Canon 60mm virker dyr i forhold til resten.

Noen flere som vil uttale seg?

Bra flue V3se7!!

Lenke til kommentar

Canon EF-S 60 mm f/2,8 er et fantastisk objektiv. Hvis du ikke trenger den ekstra brennvidden de andre modellene tilbyr, er dette kanskje noe av det bedre du kan få tak i. Objektivet er optisk upåklagelig, så det er ikke noe å si på denne biten. Du får USM, overstyrbar og intern fokusering og en solid følelse av god byggekvalitet. Om du ikke kjøper dette objektivet, prøv det iallfall først i din nærmeste skikkelige fotobutikk. Det eneste minuset som er verdt å nevne, er at det ikke medfølger solblender (Canons idiotiske påfunn (dette gjelder jo alle ikke-L-objektiver, om jeg ikke tar feil)).

Et fantastisk objektiv til en helt overkommelig pris. Det skal nevnes at tredjepartsobjektivene også holder høy kvalitet; faktisk er makroobjektiv flest ganske overlegne på optisk prestasjon. Du har mange gode valg. Prøv deg helst frem i en fotobutikk, ta og føl litt på de forskjellige objektivene. Det er ikke bare brennvidde, skarphet og pris som gjelder, skjønt dette er de viktigste faktorene.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg glemte forresten å nevne at brennvidde faktisk kan være viktig. Enkelte her er veldig opptatt av en trenger lengre brennvidde for lettere å fotografere insekter. Jeg mener å huske at du skulle bruke objektivet til å fotografere kretskort og liknende, så brennvidde er ikke så altfor vesentlig. Det skal imidlertid nevnes at du kan ha ønske om å fotografere andre ting enn kretskort ved senere anledninger, og da er den lengre brennvidden kjekk å ha. Dessuten åpner objektiver med lengre brennvidder større muligheter til å komme enda nærmere motivet (>1:1-forhold) ved hjelp av mellomringer. Alt kommer an på behovet ditt og ikke minst budsjettet. Canons 60 mm er likevel et kanonobjektiv.

Lenke til kommentar

Om budsjettet er begrenset så sats på bruktmarkedet. Mye bra der ute. Og når det er makrofotegrafering, og da fortrinnsvis på stativ, så kan det like gjerne være manuell fokus. Trenger ingen rask autofokus når kameraet står på stativ, og kretskortet ligger stille. Skjekk på foto.no, finn.no, keh.com og ebay.

Lenke til kommentar
Her finner du noen tester gjort med 350D og 50f/1.8 50f/1.4 50f/2.5 Compact Macro

Bilder av kretskort i testene.

I linken klikk på "Canon ef" litt ned helt til venstre på skjermen.

http://www.akam.no/tester/?catId=24&tids[182]=831

Jeg så på linken. Jeg skal ha mye mer detaljer i bildet mitt, det er loddingene som er interessante på kortet.

Legger ved et eksempel med 70-300 objektivet mitt på en 2 meters avstand.. :( Det er ikke det skarpeste på bildet jeg tok, men så nært vil jeg, og da med detaljer.

post-60528-1202249306_thumb.png

Lenke til kommentar

Med et 1:1 makroobjektiv som det er snakk om her så vil du få et utsnitt på 22x15 mm på ditt kamera. Eksempelbildet ditt har et utsnitt på ca 12x12 mm så du må ta en crop på ca 2000x2000 piksler for å få samme utsnittet. Det bildet vil bli skarpt. Du kan også bruke mellomringer for å komme få kraftigere forstørrelse.

Alle 1:1 makroobjektivene er gode og skarpe, det vil i hovedsak være teknikken din som er begrensningen.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...