Gjest medlem-98070 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Kikker litt på Toyota HiAce. Er ute etter en billig bruktbil jeg kan ha det moro med i skogen, og som takler å kjøre i dyp snø. Hvor kan jeg finne info om firehjulsdriftsystemet til HiAce? Kan den "kobles ut" til bakhjulsdrift som i Mitsubishi? Jeg hører at HiAce er en robust bil, og jeg liker det morsomme designet. Post gjerne hvis du har erfaring med bilen selv, f.eks offroad turer. :!: Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Firehjulsdriftsystemet er vel permanent. Tror ikke jeg ville kjøpt den for å kjøre i skogen med den. Bilen er nemlig nok så stor.. Lenke til kommentar
Golito Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 snakker vi noe alla: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...2cbaOBv9v609122 ? Isåfall; den er så og si uknuselig ja. Den bråker også noe helt infernalsk, man må rope for å holde kontakten under pådrag Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Akkurat den typen, ja. Med "uknuselig", vil det si at selv en sliten bruktbil til rundt 10 lapper vil holde en stund? Men permanent firehjulsdrift? Uff. Noen som har hørt om å bygge en "avkobler" til den? Lenke til kommentar
Carman Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Mye bedre med Caravelle/transporter/mutivan...! mye tryggere, bedre kjøre egenskaper, også mye finere! Har kjørt en Hiace på vinter`n en gang, måtte ha den fullsatppa med ting for at den skulle klalsre å flytte seg på SNØ! det er den verste vinterbilen jeg har kjørt selv og har hørt om sonn ellers... den er rett og slett RÆVA på vinteren! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Hiace`n (4gen) Golito har linket til har en knapp forran girspaken som du kobler inn og ut 4-hjulstrekken med, den har høyt gulv og god bakkeklaring og er veldig populær blandt arbeidsfolk som trenger en varebil som takler ulendt terreng. 5gen som kom etterpå er ikke i nærheten av fremkommeligheten til 4gen Hiace, noe jeg personlig kan skrive under på siden jeg har kjørt begge i krevende situasjoner. Endret 2. februar 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Hiace`n (4gen) Golito har linket til har en spak forran girspaken som du kobler inn og ut 4-hjulstrekken med, den har høyt gulv og god bakkeklaring og er veldig populær blandt arbeidsfolk som trenger en varebil som takler ulendt terreng. 5gen som kom etterpå er ikke i nærheten av fremkommeligheten til 4gen Hiace, noe jeg personlig kan skrive under på siden jeg har kjørt begge i krevende situasjoner. Var denne generasjonen jeg tenkte på. Den Golito linket til ruster jo som bare det. Husker naboen hadde en slik en, riktignok med bakhjulsdrift og elendg fremkommelighet, og den rusta som fort litt av lakken hadde gått av. Lenke til kommentar
Carman Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Hiace`n (4gen) Golito har linket til har en spak forran girspaken som du kobler inn og ut 4-hjulstrekken med, den har høyt gulv og god bakkeklaring og er veldig populær blandt arbeidsfolk som trenger en varebil som takler ulendt terreng. 5gen som kom etterpå er ikke i nærheten av fremkommeligheten til 4gen Hiace, noe jeg personlig kan skrive under på siden jeg har kjørt begge i krevende situasjoner. Var kansje 5gen jeg kjørte da... den hadde normal gispak... den før hadde en ved rattet.... Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Var denne generasjonen jeg tenkte på. Den Golito linket til ruster jo som bare det. Husker naboen hadde en slik en, riktignok med bakhjulsdrift og elendg fremkommelighet, og den rusta som fort litt av lakken hadde gått av. Den har nok permanent 4wd ja, men jeg har kjørt en sånn på vinterføre, og det er ikke noe problem å få den til å slippe bak. Har imidlertid vært borti biler med mer power enn denne :b Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Mye bedre med Caravelle/transporter/mutivan...! mye tryggere, bedre kjøre egenskaper, også mye finere! Har kjørt en Hiace på vinter`n en gang, måtte ha den fullsatppa med ting for at den skulle klalsre å flytte seg på SNØ! det er den verste vinterbilen jeg har kjørt selv og har hørt om sonn ellers... den er rett og slett RÆVA på vinteren! Og det var 4WD? Jeg har også vurdert Caravelle Syncro, ja. Men den har vel også permanent firehjulstrekk, og det vil jo både ta tid og koste penger å lage decoupler. Finnes det andre kassebiler som har et like enkelt system som Mitsubishi? Enkelt og greit bare med en liten spak ved siden av girspaken f.eks? Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Har hatt Hikkasse,uten 4x4 å vil aldri se den dritten igjen!Har hatt endel caraveller,å vil mye heller bruke litt mer penger på bilen og vedlikeholdet.Altså heller ha caravelle.Mye sikrere,vanvittig mye bedre komfort og lavere støynivå.Caravelle t4 og t5 er ikke brukenes i skogen,men t3 er definitivt en offroadbil!Sjekk ut vwbus.no/forum for info om disse bilene. Lenke til kommentar
Golito Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) det sier jo seg selv at en hiace uten 4x4 har rimelig rævva fremkommelighet, er jo bare luft bak der jo.. Endret 2. februar 2008 av Golito Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Ja,men jeg tenker ikke på fremkommelighet.Komfort,hastighet,kjøreegenskaper++++ allt er bedre i caravellen.Har en t4 syncro nå,og den kommer opp di verste bakkene med snø og is uansett.Og så er bilen en drøm og kjøre da Lenke til kommentar
Carman Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Mye bedre med Caravelle/transporter/mutivan...! mye tryggere, bedre kjøre egenskaper, også mye finere! Har kjørt en Hiace på vinter`n en gang, måtte ha den fullsatppa med ting for at den skulle klalsre å flytte seg på SNØ! det er den verste vinterbilen jeg har kjørt selv og har hørt om sonn ellers... den er rett og slett RÆVA på vinteren! Og det var 4WD? Jeg har også vurdert Caravelle Syncro, ja. Men den har vel også permanent firehjulstrekk, og det vil jo både ta tid og koste penger å lage decoupler. Finnes det andre kassebiler som har et like enkelt system som Mitsubishi? Enkelt og greit bare med en liten spak ved siden av girspaken f.eks? jepp... hadde jeg ikke fult av matvarer baki, stod helt stille selv om det var flatt! Lenke til kommentar
Golito Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Ja,men jeg tenker ikke på fremkommelighet.Komfort,hastighet,kjøreegenskaper++++allt er bedre i caravellen.Har en t4 syncro nå,og den kommer opp di verste bakkene med snø og is uansett.Og så er bilen en drøm og kjøre da joa, men i en sånn bil er komforten, kjøreegenskapene og støynivå så fantastisk høyt uansett at jeg ville brydd meg mer om teknisk kvalitet. Skal ikke si noe stygt om vw siden jeg ikke kjenner så godt til den, men toyotaen slår vel den ganske kraftig hva angår kvalitet? Hastighet er uansett ikke tema i en kassebil til 10k og maks 100 daffe diesel hester Trådstarter: Hvorfor må du absolutt koble den ut? Endret 2. februar 2008 av Golito Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Bah. T3 Syncro er muligens mer komfortabel og kanskje den støyer mindre, men den er antakelig ikke like robust som HiAce, hm? Å kjøpe en T3 innebærer som regel en god del fiksing i hvert fall. Jeg hadde håpet på mindre styr med "evighetsmaskinen" HiAce, og jeg kan fint leve med ... um, spesielt design, motorbråk osv. Jeg ante ikke at HiAce var så udugelig på vanskelig føre. Må få flere meninger der. Jeg har en T3 selv, og selvom det ikke er en Syncro klarer den de mest utrolige ting ute i skogen. Så det frister med en Syncro så klart, men det frister ikke å drive og surre med decoupler. Jeg må jo også kunne ha bakhjulstrekk så jeg kan drifte og herje på snøen! Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 , stod helt stille selv om det var flatt! lol, sikker på at du hadde startet bilen? Med masse verktøy osv i bagasjen er dem VELDIG slappe selv med turbo versjonen og sving radiusen er også dårlig. utenom dette er det veldig bra biler seff må du velge en Hiace istedenfor transporter. Lenke til kommentar
dagjs Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Min far har 5gen med 4wd. Den er stor, tung og seig... men for å kjøre i skogen vil jeg ikke ha den. Den er utrolig lang og med en svingradius som gjør at du må ha en fotballbane for å snu. Da ville jeg ha gått for noe som er betydelig lettere og klassisk 4wd.... Suzuki Jimny for eksempel! Mye gøy for en billig penge... bare ikke ta elgtesten med den i skogen! Skal du ha med deg mye stasj i skogen, ville jeg ha vurdert en mer klassisk 4wd fra enten Toyota, Suzuki, Mitsubishi, Land Rover og Nissan for ta noen. Santana an du jo vurdere og! Lenke til kommentar
dagjs Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 En ting til. Arctic Trucks har et kit til bilen... vet ikke om det hjelper i skogen men den kommer høyere så dypere snø bør ikke være noe problem! Link: http://www.arctictrucks.no/?PageID=861 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Det finnes 2 forskjellige utgaver av 4-hjulstrekken på 4gen. Hiace, det er en permanent type og en part time. Part-time har en knapp på dashbordet forran girspaken som du trykker på for å aktivere eller deaktivere 4hjulstrekken med + at den har en spake som er forran/under girspaken for høyt og lavserie. Full time utgaven har ingen slike ting og er identisk med 5gen Hiace hva angår fremkommelighet. 4Gen. Hiace med part-time. Ser noen som bringer frem rust, Hiacen ruster når renholdet er dårlig og når saltlake får jobbe uforstyrret. Poenget mitt er at det er opp til eieren hvordan bilen blir seende ut. Motoreffekten i 4gen er det ikke så mye å gjøre med den vanlige har 78hk, turboutgaven har derimot 90hk og kan du litt om dieselmotorer så lurer du ut 120hk+ med en intercooler og litt justering av diesel og turbotrykk, det skal dog nevnes at sistnevnte ikke er så lett å finne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå