Gå til innhold

Hvor mange studiepoeng?


Ufrisk

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt det der med poengregning..

Realfagspoeng, fordypningspoeng.. :hmm:

 

Jeg har disse fagene:

2BI + 3BI

2MZ + 3MZ

2KJ

2ENG

+ 3 årig c-språk.

 

i tillegg til de vanlige fagene.

 

Hvor mange poeng får jeg? Og hva regnes som fordypnings-, og hva regnes som realfagspoeng?:ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får fordypningspoeng for det andre og tredje studieretningsfaget som du har over to år. Du har bare hatt to studieretningfag over to år (hoppet av 2KJ ser det ut som) og får derfor bare fordypningspoeng for det andre faget. Det betyr 1 fag * 2 poeng = 2 fordypningspoeng.

Du får 0,5 realfagspoeng for hvert realfag i VK1, og 1 realfagspoeng for hvert realfag i VK2. Det blir 3 førsteklassefag * 0,5 poeng + 2 andreklassefag * 1 poeng = 1,5 + 2 = 3,5 realfagspoeng.

Tilsammen: 2 + 3,5 poeng = 5,5 tilleggspoeng.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Er ikke 2mz + 3mz = 2mx? Da regner du feil endre.
Pensummessig er det det (sånn ca.), men ikke poengmessig. Man får like mye realfagspoeng for 2MZ+3MZ som 2MX+3MX. Derfor velger noen å ta MZ slik at de får bedre karakter, like mye poeng (både realfag og fordypning), og 2MX-kravet appåtil. Det eneste man trenger 3MX til er siv.ing-studier.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du får fordypningspoeng for det andre og tredje studieretningsfaget som du har over to år. Du har bare hatt to studieretningfag over to år (hoppet av 2KJ ser det ut som) og får derfor bare fordypningspoeng for det andre faget. Det betyr 1 fag * 2 poeng = 2 fordypningspoeng.

Du får 0,5 realfagspoeng for hvert realfag i VK1, og 1 realfagspoeng for hvert realfag i VK2. Det blir 3 førsteklassefag * 0,5 poeng + 2 andreklassefag * 1 poeng = 1,5 + 2 = 3,5 realfagspoeng.

Tilsammen: 2 + 3,5 poeng = 5,5 tilleggspoeng.

 

 

Deet va jo faktisk ikke så veldig mange :(

Lenke til kommentar
Joa, er jo egentlig ikke så ille..

Men med tanke på at om jeg hadde valgt 3kj, hadde jeg hatt 8,5 poeng, noe som er en del bedre.

får satse på to kjønnspoeng da ;)

 

* Men med tanke på at om jeg hadde valgt 3kj, og hadde fått 8,5 poeng er det ikke noe å skryte av.

 

En litt ufullstendig setning der ja.

Lenke til kommentar

Man får overraskende lite informasjon på skolen vår.

Har ærligtalt ikke hatt særlig peilig på poengsystem og slikt før etter at vi begynte i tredje klasse, DA skal de begynne å informere..

Dessuten har jeg nylig bestemt meg for å bli ingeniør, noe som man selvsagt trenger en drøss med poeng til, med mindre man skal gå på en høyskole som er plassert på nesna eller i alta (all respekt altså). :dontgetit:

Lenke til kommentar
Julegaven: Da skulle du ha sjekket det i forkant :)

 

Forøvrig: Universitetet i Tromsø utdanner ingeniører, og jeg tror ikke de har så høye opptakskrav. Det er også en del siv.ing.-studier på NTNU som ikke er så veeeldig vanskelig å komme inn på.

 

 

Ja, jeg skulle vel egentlig gjort det.. men man tenker jo selvsagt ikke på slikt før man MÅ.

Har sjekket litt rundt om kring, og satser helst på NTNU. Går for så best utdanning som mulig :)

Lenke til kommentar

Driver du å googler nå, eller har du rett og slett peiling? :)

Men alle asluttende karakterer fra 1., 2. og 3. klasse blir jo å telle.. og i og med at jeg har sløvet meg igjennom to år på videregående har jeg jo satt meg fint i det. Tenkte ikke på karakterer heller før jeg absolutt måtte.. (altså nå) :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...