Gå til innhold

Bruke router som "nettverkskort"? (signal booster)

Anbefalte innlegg

Heisan

Bor på en militær brakke der det står en trådløs router, problemet er at jeg ikke klarer å finne den :ermm: og at signal styrken på rommet mitt er ganske svak. Jeg bruker en laptop(acer 5920g) til å surfe å spille med. Jeg får ganske dårlig signal med det innebygde nettverkskortet i PC-en, så jeg lurte på om det er mulig å forsterke mottaket for signal ved å bruke en router, har en Belkin N1 wireless router liggende. Altså ved å koble nettverkskable fra den bærbare PC-en til belkin n1, og ta inn det trådløse nette ved hjelp av belkin'n som sikkert har mye bedre rekkevidde. Finnes det noe smarte hoder der ute som ved hvordan dette gjøres, hvis det er mulig?

Mvh Selvbyggern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jupp, men jeg vil heller anbefale X-Wrt, hvorfor bruke en begrenset kopi når du kan bruke originalen.

Ser spennende ut. Vet du om det finnes noen sammenligning på stabilitet?

Jeg tenker da på om router tåler flere connections mot nettet osv.

Jeg ser de ikke støtter like mange routere som DD-WRT og jeg opplever DD-WRT som stabil og god. Man har gjerne hang til å hype den firmwaren man selv bruker :love:

Har erfaring med hyperwrt, tomato og dd-wrt. Sistnevnte er utrolig mht liste over støttede enheter og bruksområder.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Ser spennende ut. Vet du om det finnes noen sammenligning på stabilitet?

Jeg tenker da på om router tåler flere connections mot nettet osv.

De er vel begge basert på samme kildekode. Du kan lese mer om DD-Wrt sin opprinnelse her:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/What_is_DD-WRT%3F

DD-Wrt er et one-man-show, som ser ut til å bli halv-kommersiell ganske snart. X-Wrt drives av to, men det er kun web-interfacen, under den finner du OpenWrt som er linux distribusjonen med sitt eget community og minimale web-interface. Når det gjelder stabilitet så har både DD-Wrt og OpenWrt en suveren historikk.

Jeg ser de ikke støtter like mange routere som DD-WRT
Jeg tror det er omvendt. Du så antagelig bare på listen av firmware hvor X-Wrt var bundlet med OpenWrt. Sjekk ut status her:

http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware

og jeg opplever DD-WRT som stabil og god.
Absolutt, himmel og hav over mye av det som medfølger routere. Jeg har bare hatt gode erfaringer med DD-Wrt. Det som kanskje skiller OpenWrt med X-Wrt fra DD-Wrt er at de har fulgt arven fra linux, og laget en fullverdig linux-distribusjon med et community i ryggen. Jeg kan se tre klare fordeler med det. Det ene er forutsigbarhet, de har en klar strategi, og er ikke avhengig av en enkelt person. Det andre er hardwarestøtte, linux støtter som kjent det aller meste, så ved å tappe inn på main-stream linux er blant annet x86 port meget enkel. Det tredje er pakkesystem, hvilket gir deg enkel konfigurerbarhet. Dette mangler de andre helt. Med DD-Wrt velger du blant et par pre-definerte firmware. Med OpenWrt starter du typisk med en mer minimal firmware, og installerer det du trenger etterhvert som du vil ha det. Dette gir en mye bedre utnyttelse av de begrensede ressursene som er i en slik router. I X-Wrt ser du gjerne all tilgjengelig funksjonalitet (som er lagt inn i web-interfacen så langt), der hvor det ikke er installert er det en install knapp ved siden av som laster ned og installerer funksjonaliteten for deg. Du har også full oversikt over minnebruk via web-interfacen slik at du til enhver tid kan følge med hvor mye du har igjen. Det er et fjerde punkt som er viktig for meg men antagelig ikke for så mange andre, og det er ssh interface med påfølgende kommandolinje i routeren. Anbefaler deg varmt en prøvetur, bare installer OpenWrt først, så kan du velge metode to for å installere X-Wrt (med mindre de har en ferdig firmware til din med begge). Bare en liten advarsel, jeg har sett det rapportert at DD-Wrt legger igjen søppel på routeren ved installering av annen firmware, hvilket spiser noe av det dyrebare minnet, så det kan lønne seg å teste på en router som ikke allerede har DD-Wrt.
Lenke til kommentar

DD-WRT er en kjempesuksess og at 'Brainslayer' vil prøve å tjene penger på det er jo ganske naturlig. Så lenge det finnes en gratisversjon så skal man ikke klage.

Får ta en test på X-wrt etterhvert, det ser hvertfall veldig bra ut. Hadde fryktet at det skulle være vanskeligere å legge til funksjonalitet, men det kan jo faktisk også gjøre enkelt 'selv med Linux'. Takk for en veldig utfyllende forklaring. :-)

Lenke til kommentar
DD-WRT er en kjempesuksess og at 'Brainslayer' vil prøve å tjene penger på det er jo ganske naturlig. Så lenge det finnes en gratisversjon så skal man ikke klage.
Absolutt, han har gjort en kjempegod jobb, og fortjener det han får.
Får ta en test på X-wrt etterhvert, det ser hvertfall veldig bra ut. Hadde fryktet at det skulle være vanskeligere å legge til funksjonalitet, men det kan jo faktisk også gjøre enkelt 'selv med Linux'. Takk for en veldig utfyllende forklaring. :-)
Ingen årsak. Det er slett ikke vanskelig. GNU/Linux generelt blir bare enklere og enklere for hvert år. X-Wrt er et glimrende eksempel på at man kan få i pose og sekk. Enorm konfigurerbarhet, men likevel brukervennlig som noe. Jeg kjører siste versjon av White Russian nå, men gleder meg til Kamikaze modnes (jeg er litt konservativ på routeren, der blir det ingen bleeding edge). Det blir sånn at jeg får lyst på en router med skikkelig sprut i, jeg kan jo bruke den til oppgaver normalt tiltenkt PC (et par USB-porter så er jo filserver og printserver nærliggende). Ser det også som en stor fordel at den er bygd opp akkurat som PC-en, mine erfaringer derfra er direkte overførbare. Gleder meg til litt senere i år når linuxmobilene kommer, da kan jeg sitte i USA og ta en ssh fra min telefon til min router for så å vekke opp en av mine maskiner med wake-on-lan, og f.eks. få tak i noen dokumenter som ligger igjen hjemme.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...