DementedAlbino Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg har hatt bilen min på verksted for en skade i front. De skiftet lykter og skjerm på høyre siden framme, samt rettet opp panseret. Nå når snøen kom til byn ser jeg at bilen tar inn store mengder med vann. Står jeg parkert i en times tid i en oppoverbakke, så er det en fyllt opp med vann på gulvet bak førersetet. Er da snakk om 4-6 cm dypt. Jeg har sjekket alle steder jeg kan komme på for å finne ut hvor vannet kommer inn, og på meg virker det som om at vannet kommer inn via gulvet rett bak fører setet. Det er ikke vått i vegger, tak, ved dører eller vinduer, kun på gulvet. Jeg dro opp på verksted hvor bilen har hvert, siden jeg ikke har hatt dette problemet før den var på verksted. De sa så fint at de umulig kunne ha noe med dette å gjøre da de hadde ordnet bilen i front. Han sa likevel at grunnen var noen tette kanaler som ligger under batteriet og skal føre vannet bort fra bilen. Javel tenkte jeg og fikk dette sjekket. Det var riktignok en del blader osv liggende der, og jeg har spylt skikkelig og sett at vannet nå renner fint igjennom der. Så da tenker jeg at nå er alt i orden. Tørker opp det jeg klarer, legger ned aviser osv for å trekke ut mest mulig vann fra gulvet i bilen, før jeg tenkte å kjøre på med en vifteovn de neste nettene for å få det tørket skikkelig ut. Så etter at bilen har stått parkert i ca 1 time ute i regnet er det på nytt en stor dam på gulvet, så da må jeg fram med bøtten og øse ut vannet fra bilen. Vannet kommer kun når bilen står med fronten oppover, ikke når jeg står parkert slik at fronten er nedover, så jeg misstenker at vannet kommer inn i front ett sted, uten at jeg aner helt hvor. Jeg hadde ikke dette problemet før bilen var på verksted. Når jeg sjekker på gulvet i bilen så er det helt klart at det kommer opp der. om jeg tar førersete helt bak, så blir det rett innenfor setet fra baksiden at det til stadighet er mest vått, og vannet siger opp der. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Det er så store mengder som kommer inn med vann at bilen er rett og slett ubrukelig slik den står i dag. Bare ved å kjøre i en kort oppoverbakke så har det samlet seg en dam på gulvet. Jeg hadde aldri dette problemet før bilen var på verksted, så jeg misstenker så klart at noe må ha skjedd der. Verkstedet vil så klart ikke ta dette på seg, så jeg står da igjen med en bil som tar inn mye vann, uten at jeg finner ut hvor det kommer fra i første omgang. Noen som kan være så grei å komme med noen gode tips til meg her? Er dt mulig at verkstedet kan stå bak denne lekkasjen, eller er det bare tilfeldig at det kommer til syne rett etter bilen var på verksted? Jeg har forresten en 99 Passat Sedan. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Virker som det kan være vann som samler seg i en kanal. Om den ble reparert i fronten, kan de ha tettet noen dreneringshull. Du merker ikke noe fukt så det kan ha rent i fra dør eller andre steder? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Det skal sitte dreneringsplugg/tappeplugg(svart plastikk)under gulvmatta. Da blir det litt lettere og få bort vannet. Kan jo være at den har detti ut, men da blir det ikke noen sammenheng med noe av det du har forklart. Kan være litt av en jobb og finne ut hvor vannet kommer fra. Legg deg på gulvet inni bilen og få noen til og spyle med hageslange e.l rundt om på utsiden. Hør om du hører vannet renne rundt inni bilen? Kjenn hvor det blir vått først. Riv opp gulvmatter osv. Det høres ut som store mengder så det burde ikke være så vannskelig... Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Det skal sitte dreneringsplugg/tappeplugg(svart plastikk)under gulvmatta. Da blir det litt lettere og få bort vannet. Kan jo være at den har detti ut, men da blir det ikke noen sammenheng med noe av det du har forklart. Kan være litt av en jobb og finne ut hvor vannet kommer fra. Legg deg på gulvet inni bilen og få noen til og spyle med hageslange e.l rundt om på utsiden. Hør om du hører vannet renne rundt inni bilen? Kjenn hvor det blir vått først. Riv opp gulvmatter osv. Det høres ut som store mengder så det burde ikke være så vannskelig... vist det ikke finnes en slik "plugg", kan du ta ut matter/tepper og borre et hull i gulvet der hvor vannet samler seg. da kan du i det minste bruke bilen frem til du finne ut hvor vannet kommer inn. hullet tettes selvfølgelig etterpå (du kan kasje sette inn en plugg, siden det manglet) ja, dette gjelder selvfølgelig bare vist en plugg ikke finnes allerede.. Mvh. 2ball(s) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Virker som det er vann i kanalen, som ikke har noen drenering bak, så det renner inn i bilen når den heller bakover og ikke forover. Sjekk at det ikke er tett av rust og dritt i jekke kanten, der hender det er såpass åpent at vann kan renne ut. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Dreneringskanalene i front har vi renset, så der er det ikke noe problem. Skal heller ikke være noe rust på bilen. Er der dreneringskanaler andre steder enn i front under batteriet? Etter å ha snakket med han fra verkstedet så trodde jeg jo at det var her problemet lå, men etter å ha renset og sjekket at vannet renner fint igjennom så må problemet ligge ett annet sted, med mindre det er vann som alt er tatt inn som nå kommer til syne. Å sjekke hvor det blir først vått er ikke noe problem, for det er kun ett sted det blir vått, på gulvet bak førersetet. Er ingen andre steder i bilen det er fuktig, hverken i dører, tak, vinduer, seter eller andre gulv. Er som sagt kun i gulvet bak førersetet. Om det er hull under bilen som er skyld så hadde jeg vel hørt dette når jeg kjører, samt det ville vel ikke kommet inn så store mengder når bilen står parkert? Tenker jeg får finne meg ett sted under tak, fram med høytryksspyleren og finne ut hvor vannet kommer fra. Virker ihvertfall på meg som om at det kommer i front, men det vil vel vise seg ganske raskt ved bruk av høytrykksspyler i front? Om det er lekkasje i dører eller andre steder så vil vel det også komme tydelig fram ved bruk av spyler? Takker for all hjelp så langt:) Lenke til kommentar
Hans-Hugo Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Det kan jo være dreneringen til varmeapparatet eller er det det du mener med dreneringen ved batteriet? Det er ihvertfall et kjent problem for Golf og da antar jeg at det samme gjelder for Passaten. Om du har hatt en frontkollisjon kan det jo være at blader og slikt som har ramlet/blitt sugd inn i varmeapparatets innsugning foran frontruten og har samlet seg der, har råtnet og blitt liggende i området ved dreneringen for innluften. Kollisjonen har ført til at det har løsnet og falt ned i selve dreneringsrøret. Det vannet som så ikke kommer seg vekk, kommer rett inn i kupeen og det kan bli mye vann i løpet av en natt med regn. Endret 3. februar 2008 av Hans-Hugo Lenke til kommentar
joka Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 se etter rusthull under batteriet... Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Det jeg anser som dreneringshull er der vannet fra frontruten osv samles opp før det ledes ut under bilen. Jeg skrudde vekk batteriet, samt dekselet under batteriet for å komme til der hvor vannet samler seg. Her var det er hull som vannet skulle føres ut via, og her fjernet jeg alt som var av blader osv, samt helte på med 3 liter vann for å være sikker på at det rant som det skulle. Det er ikke noe rust under batteriet. Drenering til varmeapparatet\AC, hvor finner jeg denne og hvordan finner jeg ut om det er her problemet ligger? Det virker på meg som om at vannet kommer fra fronten på bilen ett sted, for det skjer kun når jeg står i oppoverbakke, eller når jeg kjører og det regner, snør eller sludder ute. Står jeg parkert på flaten eller i svak nedoverbakke så skjer det ingenting. Og med de mengdene som strømmer på i oppoverbakke hadde jeg garantert merket om det kom inn ellers også. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Dreneringen til acen er bare en gummislange som står ut av torpedoveggen. Den skal ikke klare og hente ut så mye vann. Du finner ikke denne på bilen din. Den sitter bak varmeplatene som er på torpedoen. Dreneringspluggen bak er lik som den som sitter i reservehjulsbrønna. Det er lettest og bare stikke hånda under bilen og dra den ut. Gjemmer seg sikkert under tectyl. Kom på en ting som jeg har sett før. Du mangler ikke vannrenna som skal sitte over pollenfilteret? Da kan det være noe sammenheng i det du sier. Vannet vil da dryppe ut av kupevifta oppunder beina til passasjersete foran. ta gjerne et bilde av pollenfilteret. Det kan også renne inn rundt plastikkholderen til pollenfilteret. Denne pleier jeg og være rask med og demontere og få festa med silikon. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Det kommer ikke noe vann på pasasjersiden i det hele tatt, hverken foran eller bak. Eneste stedet det kommer vann er i gulvet bak førersetet. Kan du forklare meg hvor pollenfilteret sitter? Om det er den vannrennen som ligger å tar i mot alt vann og dritt som kommer fra frontruten så er denne på plass. Er en renne med noen "riller" i som ligger plassert helt nederst på frontruten. Om det er dreneringskanal som er tett bak så ville vel ikke dette gitt utslag når bilen står med fronten oppover slik det gjør hos meg? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hvordan er det med dørlista og rammen rundt den da? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Da jeg jeg brukt google til hjelp og ser ut som jeg har funnet en med samme problem og løsningen på problemet. Jeg monterte turbotrykksmåler i a-stolpen og la vakuum-slangen opp igjennom det lille hullet som ligger helt nede i høyre hjørnet av torpedoveggen (ved motorstyringsboksen under panseret). Og "glemte" selvfølgelig å proppe igjen med den gummi`n som skal forhindre at vann kommer inn i kupeen. Dette skjedde i fjor sommer da det regnet i en tre ukers periode. Resultatet ble at når jeg stod parkert i motbakke, så var det en 5-8 cm med vann i en dam ved fotplassen til passasjerene bak på førersiden. Nå sliter jeg med at comfort-enheten som ligger i en plastikkboks under førersetet har tatt kvelden og da virker ikke sentrallås, el.vinduer, el.speil og innebelysning. Jævlig frustrerende. Dessuten er hele ledningsnettet under gulvet helt sausete og klissent. Dette kan ha skadet utrolig mye følsom elektronikk og jeg sliter fremdeles med å fikse på problemet. Ny comfort-enhet er kjøpt inn og hullet i motorrommet tettet for lengst, men opptørkingen og feilsøkingen pågår ennå for å forsikre meg om at alt blir 100%. Så la dette være en advarsel Ikke vær så distre og dum som meg! Mitt spørsmål er da ganske enkelt: Er dette er noe verkstedet kan stå bak? Hvor får jeg kjøpt en ny slik gummiplugg? Endret 3. februar 2008 av svortevik Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Hvordan er det med dørlista og rammen rundt den da? Var tørt der tross dam på gulvet. Litt annerledes i dag da vannet har trukket så pass høyt at listen nå er blitt våt. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Biltema har sett med gummiplugger som er fine å tette karosserihull med. Lenke til kommentar
AlekXP Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Store mengder vann i bil... Jeg så hvordan dem i Top Gear fiksa dette problemet. Ta 1xHagle/Rifle, og så skyt hål i gulvet på bilen. Da vil vannet renne ut av hullet, enkelt, greit. Dessuten vil du få en fin behaglig bris som gjør at dine edlere deler ikke blir så klamme Top Gear Goes to Africa - No more water!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå