Gå til innhold

Hvordan regulere en cooler master-vifte?

Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Gjest mafister

Hei!

Jeg prøver å hjelpe min bror sin pc med å redusere viftehastigheten til CPU. Den går nå konstant på 6000 rpm og bråker fælt. Hvordan kan jeg få det ned til rundt 2-4000 rpm??

Hovedkort = Asus A7V333

Prosessor = AMD 1600 XP

Vifte = Cooler Master DP5-6I31C-A1

Bios = A7V333 BIOS 1015

Trenger ikke å utfylle resten.

Har prøvd Asus PC Probe og får heller ikke redusert viftehastighet til den heller. Jeg ser at ledningene er satt på riktig sted....

JimV

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ikke den kjøleren du har på coolermaster sine sider, men fant noe lignende: DP5-6131C-0C. Kan virke som om temperaturreguleringa er i ustand, eller som om det er veldig varmt rundt sensoren.

Er det en løs temperatursensor på den? I såfall dytt den til et sted som er kjøligere enn den er på nå.

Du kan eventuelt prøve å senke temperaturen i kassa, slik at kjøleribba også blir kaldere. Da skal jo vifta kjøres automatisk på lavere hastighet (hvis sensoren funker). Gjør dette med kabinettvifter, eller ved å åpne kabinettet.

Hvis du kan skru av "automatic shutdown on cpu-fan failure" i bios kan du gjøre dette: Sett vifta på 7V i stedet for standard (12V). Du gjør dette ved å koble ledningene på vifta mot rød(5V) og gul(12V) wire i en standard strømkontakt (slike du har i CD-Rom/HD osv.)

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Fant det ut til slutt..

Nå kjører jeg det ned til ca 4500 rpm..

Det skyldtes at Q-fan funksjon var disablet i bios-setup!!! Jaja.. Men takker for tips!!

JimV

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...