Bjarten Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Hei. Har søkt rundt på forumet, men finner ikke noen emne om dette. Moderator må gjerne slette emnet om det er nødvendig. Jeg har nettopp kjøpt meg en fluestang. Jeg har aldri fisket med en slik stang før og jeg lurer på hvordan jeg fester linen, backing og fortom til snellen. Stangen er en 9fot #6/7 5delt stang. Linen er Greys WF7, Sufix backing og fortom 25mm 9'. Jeg fikk også med en snor med en løkke i den ene enden. Hva skal jeg med den? Om det er noe mer dere må vite om utstyret, så si fra. Hvordan i all verden festes alt dette på snellen? Skal selvsagt på kurs, men det hadde vært flott om noen her kunne fortelle litt om dette. På forhånd, takk. Endret 2. februar 2008 av Bjarten Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Backingen skal innerst på snellen. Linen har to ulike ender. Den tynneste skal knytes fast i backingen. Løkken du har fått med skal brukes mellom fortommen og linen, men er egentlig ikke nødvendig å bruke. Jeg foretrekker å knyte fortommen rett på fluelinen. Du finner knuter ved å google litt. Endret 14. mars 2008 av member-101642 Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Se filmen "Staffan monterer del1" Du får det ikke bedre forklart enn det http://www.mollanmedia.com/Bilder/Flashfilmer/video.html Backingen skal først på snellen. Snøret er som regel merket noe ala "Reel side" elns i den ene enden. Den flettede løkken skal tres på tuppen av snøret. Fortommen har som regel en knute som heter "Precison loop" og denne skal trees gjennom den flettede løkken. Du kan knyte flua rett på fortommen men de fleste foretrekker å skjøte på fortomsmateriale for å spare fortommen. Her er en side som viser animerte fiskeknuter Her er norges beste fluefiskeside med et godt community! Lykke til! edit: La til litt Endret 15. mars 2008 av Xander^ Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hvilke kurs har du meldt deg på bjarten? Hos bergen aktiv eller fluefiskesenteret? Har alltid knyttet fortommen direkte til fluelinen før men nå som eg bruker cortland clear snøre gikk eg over til løkke meg litt farge så eg kan se når fortommen nærmer seg stangtuppen. Fungerer også som en slags strike indicator. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hvilke kurs har du meldt deg på bjarten? Hos bergen aktiv eller fluefiskesenteret? Har alltid knyttet fortommen direkte til fluelinen før men nå som eg bruker cortland clear snøre gikk eg over til løkke meg litt farge så eg kan se når fortommen nærmer seg stangtuppen. Fungerer også som en slags strike indicator. For ikke å snakke om hvor deilig det er at det er ingen knute som striper vannoverflaten. I alle fall når man fisker tørt og vannet ligger blikkstille Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå