Gå til innhold

CPU - vifte problem


Stereo

Anbefalte innlegg

CPU-vifta mi går for fullt hele tida, uansett om prosessoren lastes eller ikke. Jeg trodde at det var en slags automatisk styring som gjorde at vifta roet seg når prosessoren ikke ble brukt. Uansett så synes jeg det kan bli noe bråkete når den går for fullt hele tida. Er det slik at jeg må bruke et eksternt program for å styre den? Noen som har peiling?

 

PS

CPU-vifta er Thermaltake Blue Orb II.

Endret av Stereo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CPU-vifta mi går for fullt hele tida, uansett om prosessoren lastes eller ikke. Jeg trodde at det var en slags automatisk styring som gjorde at vifta roet seg når prosessoren ikke ble brukt. Uansett så synes jeg det kan bli noe bråkete når den går for fullt hele tida. Er det slik at jeg må bruke et eksternt program for å styre den? Noen som har peiling?

 

PS

CPU-vifta er Thermaltake Blue Orb II.

 

Last ned Speedfan fra downloads.com

Der kan du styre farten på viften fra 0-100%:)

Lenke til kommentar
Har/ hadde samme problem som deg.

Samme vifte.

Thermaltake Blue Orb II

 

Det at den går på 100% hele tiden er pga. at den ikke kan viftestyres via hovedkortet eller OS.

Ihvertfall den versjonen som eg fikk.

 

løsningen for meg var å bestille en Spenningsregulator

 

Opplevde du også mye støy fra vifta? Jeg synes den bråker noe vanvittig når det er stille i rommet (noe det er mesteparten av tida). Lurer på om det går an å reklamere om den støyer mer enn den skal.

 

Last ned Speedfan fra downloads.com

Der kan du styre farten på viften fra 0-100%:)

 

Jeg har prøvd Speedfan, og kan ikke styre noen av viftene i kabinettet med det programmet.

Lenke til kommentar
Har/ hadde samme problem som deg.

Samme vifte.

Thermaltake Blue Orb II

 

Det at den går på 100% hele tiden er pga. at den ikke kan viftestyres via hovedkortet eller OS.

Ihvertfall den versjonen som eg fikk.

 

løsningen for meg var å bestille en Spenningsregulator

 

Opplevde du også mye støy fra vifta? Jeg synes den bråker noe vanvittig når det er stille i rommet (noe det er mesteparten av tida). Lurer på om det går an å reklamere om den støyer mer enn den skal.

 

Last ned Speedfan fra downloads.com

Der kan du styre farten på viften fra 0-100%:)

 

Jeg har prøvd Speedfan, og kan ikke styre noen av viftene i kabinettet med det programmet.

 

Har samme hk som deg og jeg kan styre alle:S

Lenke til kommentar
Takk for tipset mardal19!

Fungerer spenningsregulatoren slik at vifta settes til en viss fart/spenning som den alltid går på?

 

Ja det stemmer,

eneste du trenger å gjøre for å stille den opp eller ned er å vri på bryteren.

Så stiller den seg med en gang.

 

Akkurat nå kjører eg min på 1000 rpm, og det er STOR forbedring lydmessig, fra når den kjørte på full guffe (1500 rpm).

Spenningsregulatoren klarer ned til rundt en 800 rpm, og da er den kun hørbar dersom du anstrenger deg for å høre:P

 

Grunnen til at eg kjører den på 1000 rpm, er at hovedkortet mitt (igjennom programmet Dual Core Center) begynner å varsle meg med lyd, dersom viften går under 1000 rpm.

 

Prossesoren min en uklokket Intel e6750, og den ligger nå på 42`C. Og da har eg nettopp sett på film og hører på musikk. Så varmenivået er eg brukbart fornøyd med.

 

Lurte også på om eg skulle levere min vifte inn igjenn i starten (pga støy), men angrer ikkje nå som eg har fått alt i orden.

Forresten så er det mye mer hendig å stille viften via en skruknapp enn å bruke et internt program.

Selv om dette kanskje er litt mer professjonelt :p

Endret av mardal19
Lenke til kommentar
Takk for tipset mardal19!

Fungerer spenningsregulatoren slik at vifta settes til en viss fart/spenning som den alltid går på?

 

Ja det stemmer,

eneste du trenger å gjøre for å stille den opp eller ned er å vri på bryteren.

Så stiller den seg med en gang.

 

Akkurat nå kjører eg min på 1000 rpm, og det er STOR forbedring lydmessig, fra når den kjørte på full guffe (1500 rpm).

Spenningsregulatoren klarer ned til rundt en 800 rpm, og da er den kun hørbar dersom du anstrenger deg for å høre:P

 

Grunnen til at eg kjører den på 1000 rpm, er at hovedkortet mitt (igjennom programmet Dual Core Center) begynner å varsle meg med lyd, dersom viften går under 1000 rpm.

 

Prossesoren min en uklokket Intel e6750, og den ligger nå på 42`C. Og da har eg nettopp sett på film og hører på musikk. Så varmenivået er eg brukbart fornøyd med.

 

Lurte også på om eg skulle levere min vifte inn igjenn i starten (pga støy), men angrer ikkje nå som eg har fått alt i orden.

Forresten så er det mye mer hendig å stille viften via en skruknapp enn å bruke et internt program.

Selv om dette kanskje er litt mer professjonelt :p

 

Høres ut som en praktisk løsning det der ja. Da tror jeg at jeg går til anskaffelse av en slik! :) Kan den styre flere vifter samtidig?

Endret av Stereo
Lenke til kommentar
Takk for tipset mardal19!

Fungerer spenningsregulatoren slik at vifta settes til en viss fart/spenning som den alltid går på?

 

Ja det stemmer,

eneste du trenger å gjøre for å stille den opp eller ned er å vri på bryteren.

Så stiller den seg med en gang.

 

Akkurat nå kjører eg min på 1000 rpm, og det er STOR forbedring lydmessig, fra når den kjørte på full guffe (1500 rpm).

Spenningsregulatoren klarer ned til rundt en 800 rpm, og da er den kun hørbar dersom du anstrenger deg for å høre:P

 

Grunnen til at eg kjører den på 1000 rpm, er at hovedkortet mitt (igjennom programmet Dual Core Center) begynner å varsle meg med lyd, dersom viften går under 1000 rpm.

 

Prossesoren min en uklokket Intel e6750, og den ligger nå på 42`C. Og da har eg nettopp sett på film og hører på musikk. Så varmenivået er eg brukbart fornøyd med.

 

Lurte også på om eg skulle levere min vifte inn igjenn i starten (pga støy), men angrer ikkje nå som eg har fått alt i orden.

Forresten så er det mye mer hendig å stille viften via en skruknapp enn å bruke et internt program.

Selv om dette kanskje er litt mer professjonelt :p

 

Høres ut som en praktisk løsning det der ja. Da tror jeg at jeg går til anskaffelse av en slik! :) Kan den styre flere vifter samtidig?

 

Den er laget for 1 vifte,

og selv om det kanskje kunne ha gått med noen overganger vil eg nokk fraråde deg å styre flere vifter med en sånn.

 

Derimot så har eg sett på noen andre viftestyrere som du kan montere i front på kabinettet(slik som en ny cd-rom), der du kan styre flere, pluss at du har lcd display som forteller deg om viftehastigheten.

 

 

Viftestyring

 

 

Beklager viss det virker som eg er en "Komplett-fanboy" :p

men sannheten er at eg har vert veldig fornøyd med dette firmaet.

Endret av mardal19
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...