sorryMAC Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Har søkt litt rundt i forumet, men ikke funnet noe svar på hvilke brikker som brukes til denne maskinen. Den har i dag kun 256 MB ram og det er jo ganske lite. Har funnet ut at man kan oppgradere til max 2 GB, noe som jeg kunne tenke meg. Da jeg søkte på forumet fant jeg ut at det var flott hvis jeg lastet ned SIW, og her er informasjonen jeg fikk ut: ----------------------------------------------- Property Value Memory Summary Location System board or motherboard Maximum Capacity 2048 MBytes Memory Slots 2 Error Correction None Use System memory Device Locator DIMM_B Capacity 256 MBytes Memory Type Synchronous DDR Speed 266 MHz Data Width 64 bits Form Factor DIMM Total Width 64 bits Warning! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed ---------------------------------------------- Noen som kan hjelpe? Fint om dere også kan vise vei til en hjelpeguide for bytting av minne på denne maskinen. Edit: Kan jeg bruke http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=123476 Endret 2. februar 2008 av sorryMAC Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Siden PC3200 koster like mye som PC2700, så kan du like godt kjøpe PC3200. Det gjør ingenting om du kjøper minne som er raskere enn det maskinen takler. Den vil kjøre på den hastigheten den liker uansett. Jeg er ikke vant med SIW-resultater (liker CPU-Z bedre), men jeg stusser litt på Form Factor DIMM. Jeg vet ikke om det burde stå DIMM eller SO-DIMM der. Som du sikkert har skjønt, så er SO-DIMM det vanlige på bærbare. Den sikreste måten å finne ut hva du trenger, er å åpne opp og se. De fleste Dell-maskinene har en luke på undersiden som skjuler minnebrikkene (noen ganger står det også 'memory' eller noe sånt på den). Den er helt trygg å åpne, og du ser fort om brikkene er lange eller korte. Lenke til kommentar
sorryMAC Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Da kjørte jeg en CPU-Z. Her er resultatet: ------------------------- CPU-Z version 1.43 ------------------------- Memory SPD ------------------------------------------------------------------------------ DIMM #1 General Memory type DDR Manufacturer (ID) Infineon (C1494E46494E454F) Size 256 MBytes Max bandwidth PC2300 (142 MHz) Part number 64D32020GDL7B Serial number 015E9110 Manufacturing date Week 80/Year 03 Attributes Number of banks 2 Data width 64 bits Correction None Registered no Buffered no Nominal Voltage 2.50 Volts EPP no XMP no Timings table Frequency (MHz) 133 142 CAS# 2.0 2.5 RAS# to CAS# delay 3 3 RAS# Precharge 3 3 TRAS 6 7 DMI Memory Device ----------------- designation DIMM_A format DIMM type DDR total width 64bits data width 64bits DMI Memory Device ----------------- designation DIMM_B format DIMM type DDR total width 64bits data width 64bits size 256MBytes Har også åpnet luken under og brikken er korte. Det står også skrevet 256 MB, DDR, 266, CL2, PC2100 på den. Tror jeg da vet hvilke brikker jeg skal kjøpe. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
sorryMAC Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg fikk låne to brikker av en kompis, men de passer ikke. Det er ca 2 mm forskjell mellom "hakket" på de nye og den gamle brikken. Ergo: de passer ikke! Denne brikken var av typen 1 GB, 200PIN, DDR2, SODIMM, PC2-5300. Stemmer det at det er så liten forskjell mellom to typer brikker? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Stemmer det at det er så liten forskjell mellom to typer brikker? Jepp. Wikipedia beskriver likheten mellom DDR SO-DIMM og DDR2 SO-DIMM ganske bra. De to bildene på høyre side. Lenke til kommentar
sorryMAC Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Ja, ja. Da får jeg vel bestille brikkene likevel. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå