LysDiode Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Kan ikke installere ett program jeg lagde på en annen datamaskin enn min egen, "This program requires Microsoft Visual Basics 6 or more, please cpntact ypur system administrator". Hvorfor? Og hvordan ordner jeg det? Lenke til kommentar
miXer Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Hvis du leser feilmeldinga så står det der hva programmet vil. Det trenger Visual Basic 6 for å kjøre. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Hvis du leser feilmeldinga så står det der hva programmet vil. Det trenger Visual Basic 6 for å kjøre. Eller nyere Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Nei. Det krever VB6. "Nyere" versjoner av VB har ingenting med VB6/VB5 å gjøre på noen som helst måte. VB.NET bruker .NET Framework og kompilerer til intermediate language (CIL) mens VB6 bruker ActiveX (COM) og kompilerer til native code. To forskjellige verdener med andre ord. Programmet ditt krever MSVBM60.dll installert for å fungere. Endret 2. februar 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Altså jeg har lest feilmeldinga og skjønner at det krever VB6, men jeg har da installert programmer som ikke krever VB6... Altså, mitt superlille program trenger ett annet program på 100 MB+ for å kjøre? Det er ikke slik på andre programmer, så hvorfor på mitt? Det jeg trenger hjelp til er å kjøre programmet uten vb6 (eller MSVBM60.dll da), går det i det hele tatt ann? Det bør det.. Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Nei, det går ikke an. MSVBM60.dll tar ikke så veldig stor plass, heller. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Hvordan får jeg mitt program til å installere MSVBM60.dll på "klientens" datamaskin, DERSOM filen ikke allerede er installert. Altså, først må programmet søke etter MSVBM60.dll, deretter, hvis det ikke er installert, installere den. Eller finnes det en enklere måte? Ta utgangspunkt i at jeg ikke har tilgang til datamaskinen, og at installasjonen bør være så enkel som mulig.. Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Det kommer helt an på hvordan du lager installasjonsprogrammet. De fleste programmene som lager installasjonsprogram har støtte for å legge inn filer hvis de ikke allerede finnes, og uansett er det vel ingen katastrofe om du skriver over MSVBM60.dll med MSVBM60.dll. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Hmm.. har ikke noe installasjonsprogram.. Det kommer sånn "Checking for system rquiremenst..." også kommer det en sånn standard windows boks "Program: Mitt program Risiko: Liten Utgiver: Ukjent utgiver." Under den teksten står det installer. Det er ett standard installasjonsprogram. Jeg er helt blank på hvordan jeg lager ett installasjonsprogram.. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Legg MSVBM60.dll i System32 og kjør følgende i Run/Kjør regsvr32 /i MSVBM60.dll Jeg tror det skal fungere. Hvis du kan lage en install pakke så gjør denne dette for deg automatisk. Det følger med et ganske dårlig program for å lage installasjoner i VB6, det følger med et enda dårligere med Windows, men i Visual Studio.NET eller nyere kan du lage Windows Installer programmer. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Så da kan jeg altså legge til filer som trengs og bestemme hvor de skal ligge, riktig? (I visual studio.NET eller nyere (...) som du sa). Hvor finner jeg MSVBM60.dll ? I programmfilene for VB 2008 Express edt eller i min System32 mappe? Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Søk (med Windows sin søkefunksjon), så skal du finne. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hvorfor i all verden koder du i VB6 hvis du har VS2008?? Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg koder da ikke annet enn det jeg får tips om. Du gjør ikke annet enn å kommentere det jeg gjør. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg har aldri kritisert deg. Jeg stiller spørsmål, men du blir bare sur uansett hva jeg skriver. Noen her som har stått opp med feil bein i dag, ja... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Hehe, dette tipset er nok fra en gammel vb traver anbefaler heller at du går over til VB.NET (eller fortrinnsvis C# ) da får du med deg objektorientering, og et programmeringsspråk som fortsatt er støttet av Microsoft. Anyways, VB2008 bruker ikke MSVBM60.dll, VB2008 bruker hovedsaklig mscoree.dll for å kjøre(slik jeg har forstått det) og man må ha hele .NET Framework installert på maskinen for at det skal fungere. VB6 programmer derimot bruker MSVBM60.dll, VB5 programmer brukte MSVBM50.dll, VB4 programmer brukte bruker enten MSVBM40.dll eller mer sannsynlig, VBRUN40.dll, VB3 brukte VBRUN30.dll. VB6 og eldre må ikke forveksles med VB.NET og nyere, dette er to vidt forskjellige ting selvom navnene tilsier at de har noe med hverandre å gjøre. Uansett tror jeg du har fått tilstrekkelig med svar i denne tråden nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå