Gå til innhold

Kan ikke installere ett program jeg lagde på en annen datamaskin enn min egen, se failmelding i tråden.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei.

Det krever VB6.

"Nyere" versjoner av VB har ingenting med VB6/VB5 å gjøre på noen som helst måte.

VB.NET bruker .NET Framework og kompilerer til intermediate language (CIL) mens VB6 bruker ActiveX (COM) og kompilerer til native code.

To forskjellige verdener med andre ord.

Programmet ditt krever MSVBM60.dll installert for å fungere.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Altså jeg har lest feilmeldinga og skjønner at det krever VB6, men jeg har da installert programmer som ikke krever VB6... Altså, mitt superlille program trenger ett annet program på 100 MB+ for å kjøre? Det er ikke slik på andre programmer, så hvorfor på mitt? Det jeg trenger hjelp til er å kjøre programmet uten vb6 (eller MSVBM60.dll da), går det i det hele tatt ann? Det bør det..

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg mitt program til å installere MSVBM60.dll på "klientens" datamaskin, DERSOM filen ikke allerede er installert. Altså, først må programmet søke etter MSVBM60.dll, deretter, hvis det ikke er installert, installere den.

Eller finnes det en enklere måte?

Ta utgangspunkt i at jeg ikke har tilgang til datamaskinen, og at installasjonen bør være så enkel som mulig..

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvordan du lager installasjonsprogrammet. De fleste programmene som lager installasjonsprogram har støtte for å legge inn filer hvis de ikke allerede finnes, og uansett er det vel ingen katastrofe om du skriver over MSVBM60.dll med MSVBM60.dll.

Lenke til kommentar

Hmm.. har ikke noe installasjonsprogram.. Det kommer sånn "Checking for system rquiremenst..." også kommer det en sånn standard windows boks "Program: Mitt program

Risiko: Liten

Utgiver: Ukjent utgiver."

Under den teksten står det installer. Det er ett standard installasjonsprogram. Jeg er helt blank på hvordan jeg lager ett installasjonsprogram..

Lenke til kommentar

Legg MSVBM60.dll i System32 og kjør følgende i Run/Kjør

regsvr32 /i MSVBM60.dll

Jeg tror det skal fungere.

Hvis du kan lage en install pakke så gjør denne dette for deg automatisk.

Det følger med et ganske dårlig program for å lage installasjoner i VB6, det følger med et enda dårligere med Windows, men i Visual Studio.NET eller nyere kan du lage Windows Installer programmer.

Lenke til kommentar

Hehe, dette tipset er nok fra en gammel vb traver :)

anbefaler heller at du går over til VB.NET (eller fortrinnsvis C# ;)) da får du med deg objektorientering, og et programmeringsspråk som fortsatt er støttet av Microsoft.

Anyways, VB2008 bruker ikke MSVBM60.dll, VB2008 bruker hovedsaklig mscoree.dll for å kjøre(slik jeg har forstått det) og man må ha hele .NET Framework installert på maskinen for at det skal fungere.

VB6 programmer derimot bruker MSVBM60.dll, VB5 programmer brukte MSVBM50.dll, VB4 programmer brukte bruker enten MSVBM40.dll eller mer sannsynlig, VBRUN40.dll, VB3 brukte VBRUN30.dll.

VB6 og eldre må ikke forveksles med VB.NET og nyere, dette er to vidt forskjellige ting selvom navnene tilsier at de har noe med hverandre å gjøre.

Uansett tror jeg du har fått tilstrekkelig med svar i denne tråden nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...