Gå til innhold

kva yrker bør få høgare lønn? og kva yrker bør ikkje få det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må unnskylde at jeg kommer med spørsmål da dette ikke helt er mitt felt, men er det umulig å ta penger fra overskuddet bedriften tjener for å høyne lønninger? Sånn istedenfor å høyne priser eller what/ever for å mette arbeidernes lommebøker?

Det kan man... men bedriftens eiere er ikke interessert i å miste penger.. så de vil om de kan øke prisene..

Hvis man tar penger fra overskuddet blir det mindre til å videreutvikle bedriften, mindre til investeringer osv.

Hele pengespillet er et spill mellom grupper..konflikter mellom: eierne, arbeiderne og andre arbeidere osv.

Lenke til kommentar

For det første, så er ikke pengespillet nødvendigvis et nullsumspill. Høyere lønninger kan i visse tilfeller gi incentiver til høyere effektivitet og mer jobbing.

Men det er ikke det saken handler om. Saken handler om at hvis vi ikke har fagforeninger, så er arbeidsgiver den sterke og arbeidstaker den svake part. Vil vi ha et samfunn hvor de rike er ekstremt rike, og de fattige (som i stor grad produserer de rikes rikdom) ekstremt fattige? Fagforeninger er én måte å viske ut skillene mellom fattig og rik. Jeg er villig til å ofre litt effektivitet i perioder, og litt produktivitet i form av arbeidskraft som blir brukt som ansatte i fagforeningene, for at alle i landet jeg bor i skal ha det rimelig bra.

Forskjeller vil det selvfølgelig være, jeg er ikke sosialist og vil ikke ha et klasseløst samfunn hvor alle gir etter evne og tar etter behov, men et 100% fritt marked vil føre til altfor store forskjeller.

Lenke til kommentar

Utdyp gjerne hvorfor Offshore arbeidere skal ha mindre lønn? Ja de har VELDIG fine ordninger, men tenk den verdiomsettningen de skaper, så det er bare tåpelig at du mener de skal ned i lønn, aner jeg et lite snev av missunelse? :) -Og nei, jeg jobber ikke på rigg selv.

Når det gjelder bøndene sin sak, så ser jeg det går igjen av byfolk som mener bøndene er noen late jævler som lever "fett" på subsudier. Har dere noen som helst peiling på hva det vil si og drive gård på heltid? -Svaret er i 99% av tilfellene selvfølgelig "nei". Det er garantert et av de hardeste yrkene som er, eller det kan vel egentlig ikke kalles et yrke, men mer som en livsstil, da man faktisk jobber hele tiden. Og hva sitter man igjen med? Er man heldig så går det iallefall i overskudd, sånn at man kan ta ut litt lønn. Det som er at bøndene får ca 2-3 kr pr. liter melk de leverer, litt mer på sommer enn vinter. Hva tror du det koster og produsere denne melken? Kraftor, strøm, vedlikehold på driftsbyggninger, vedlikehold og innkjøp av nytt utstyr (traktor mm.), Gjødsel, diesel til traktor osv osv. Så hvem er det som tar seg grovt betalt? Jo nemlig Tine, man betaler vel 12-13kr litern for melk i butikken. Selvfølgelig koster det jo med transport osv, men man ser jo godt hvor pengene ender opp, og hvorfor maten er dyr i butikk. Samme greia er det også med kjøtt. Jeg sier ikke staten burde gi mer subsidier, men kanskje gjøre noe lignende som ved fiskeri, nemlig sette en minstepris for kjøtt og melk. På denne måten kunne bondene fått mer og rutte med, staten hadde sluppet og betalt mye i subsidier og kunne heller brukt de pengene på eldreomsorg, veier, skole og andre sammfunnsgoder. Mens du frode forbruker måtte sikkert ha betalt 3 kr mer pr liter melk, sånn at toppsjefene i Tine og Gilde kunne kjøpe seg en ny Ferarri til neste år. (Satt på spissen)

Andre yrker som burde opp i lønn er iallefall lærere, Politi, Ambulansepersonell, brannmenn, Leger, Forskere som klarer og utrette noe og kirurger. Altså alle som gjør noe for seg i sammfunnet. Leger tjener jo generelt godt nå også, men er det noen som direkte faktisk redder liv så er det jo disse. Synes de burde ha høyere lønninger sånn at vi tiltrakk flere skikkelig flinke folk til disse yrkene.

Hovedgrunnen til at vi mangler folk i viktige yrker spessielt læreryrket, er det sikkert mange grunner til, men hovedgrunnen tror jeg er den lange utdanningen, kombinert med den relativt dårlige lønnen. Hvorfor skal ungdom gå mange år på skole for så og jobbe for en luselønn, når de kan "cruise" igjennom en lett yrkesskole med 2 år på vgs for så og gå ut til en lønn som er mye bedre enn lærer lønna?

Edit, må vel få med sykepleiere o.l bør også opp i lønn.

Av yrker jeg mener burde ned i lønn så mener jeg at folk som ikke gjør noe for seg, atlså null verdiskapning burde ned i lønn. Herunder kommer fotball spillere, børs spekulanter og ikke minst de tullingene som klarte og tape nesten halve oljefonder her forleden...

Mvh.

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Når det gjelder bøndene sin sak, så ser jeg det går igjen av byfolk som mener bøndene er noen late jævler som lever "fett" på subsudier. Har dere noen som helst peiling på hva det vil si og drive gård på heltid? -Svaret er i 99% av tilfellene selvfølgelig "nei". Det er garantert et av de hardeste yrkene som er, eller det kan vel egentlig ikke kalles et yrke, men mer som en livsstil, da man faktisk jobber hele tiden. Og hva sitter man igjen med? Er man heldig så går det iallefall i overskudd, sånn at man kan ta ut litt lønn. Det som er at bøndene får ca 2-3 kr pr. liter melk de leverer, litt mer på sommer enn vinter. Hva tror du det koster og produsere denne melken? Kraftor, strøm, vedlikehold på driftsbyggninger, vedlikehold og innkjøp av nytt utstyr (traktor mm.), Gjødsel, diesel til traktor osv osv. Så hvem er det som tar seg grovt betalt? Jo nemlig Tine, man betaler vel 12-13kr litern for melk i butikken. Selvfølgelig koster det jo med transport osv, men man ser jo godt hvor pengene ender opp, og hvorfor maten er dyr i butikk. Samme greia er det også med kjøtt. Jeg sier ikke staten burde gi mer subsidier, men kanskje gjøre noe lignende som ved fiskeri, nemlig sette en minstepris for kjøtt og melk. På denne måten kunne bondene fått mer og rutte med, staten hadde sluppet og betalt mye i subsidier og kunne heller brukt de pengene på eldreomsorg, veier, skole og andre sammfunnsgoder. Mens du frode forbruker måtte sikkert ha betalt 3 kr mer pr liter melk, sånn at toppsjefene i Tine og Gilde kunne kjøpe seg en ny Ferarri til neste år. (Satt på spissen)

Tine eies av bøndene, så overskuddet til Tine går til bøndene. Er Rimi Hagen med fler som tar overpris.

Endret av BrageD
Lenke til kommentar
Leger tjener jo generelt godt nå også, men er det noen som direkte faktisk redder liv så er det jo disse. Synes de burde ha høyere lønninger sånn at vi tiltrakk flere skikkelig flinke folk til disse yrkene.

Det er allerede latterlig vanskelig å komme inn på medisinstudiet, selv om studiet i seg selv er relativt trivielt. Hvordan gir høyere lønn oss bedre leger?

Lenke til kommentar

Selvsagt er det altid argumenter mot dette men jeg syns at bussjåfører burde få bedre lønn.

En ting er sikkerhet, våre sjåfører i Skien har ingen motivasjon og er stadig litt for nær ulykker, de bryr seg på en måte ikke.

De har annsvar over voksne og barn, de er ett av batteriene som driver samfunnsklokka rundt og jeg syns ærlig talt de burde ha mer.

Jeg sier ikke at de skal ha samme lønning som piloter ellernoe men en liten dytt i riktig retning hadde vært fint!

Lenke til kommentar
Leger tjener jo generelt godt nå også, men er det noen som direkte faktisk redder liv så er det jo disse. Synes de burde ha høyere lønninger sånn at vi tiltrakk flere skikkelig flinke folk til disse yrkene.

Det er allerede latterlig vanskelig å komme inn på medisinstudiet, selv om studiet i seg selv er relativt trivielt. Hvordan gir høyere lønn oss bedre leger?

Om du leser hva jeg skrev en gang til: "Synes de burde ha høyere lønninger sånn at vi tiltrakk flere skikkelig flinke folk til disse yrkene."

Hvorfor har vi leger ifra utlandet mange plasser? Mer lønn = mer populært yrke = flere folk som fullfører legestudiet. De fortjener også veldig bra lønn, både mtp det de gjør og hvor lenge de har studert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...