Kenny_NOR Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Men lønnen til en spesialjeger er jo langt over hva en vanlig "dødelig" i militæret tjener. Lønna deres er selvsagt fortjent synes jeg, de driver jo med høyrisiko oppdrag og er utsatt for mye psykisk og fysisk slitasje som kan komme tilbake og plage de senere. Dessuten så lever jo deres familier hele tiden i uvissheten på enmåte når de er på utenlandsoppdrag. Endret 27. februar 2008 av Kenny_NOR Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Men lønnen til en spesialjeger er jo langt over hva en vanlig "dødelig" i militæret tjener. Lønna deres er selvsagt fortjent synes jeg, de driver jo med høyrisiko oppdrag og er utsatt for mye psykisk og fysisk slitasje som kan komme tilbake og plage de senere. Dessuten så lever jo deres familier hele tiden i uvissheten på enmåte når de er på utenlandsoppdrag. Ja, enig med deg. Lønnen til alle spesialstyrker burde være høye, noe de forøvrig er. Risiko burde spille en stor rolle når det kommer til lønn. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Men hva synes dere andre om lønna til de andre soldatene som er på utenlandstjeneste ? Burde den også ligge på samme nivå eller burde den ligge på dagens ? Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Men hva synes dere andre om lønna til de andre soldatene som er på utenlandstjeneste ? Burde den også ligge på samme nivå eller burde den ligge på dagens ? Vet ikke helt hva de tjener, men syns spesialstyrker burde tjene mer. For det første er jobben betraktelig "verre", og de utsetter seg for en større risiko. Men alle soldater og personell som tjenestegjør i utlandet burde få god lønn. De ofrer som sagt livet på en helt annen måte enn en vanlig arbeider. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 De ofrer ikke livet, de risikerer å ofre livet. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 De ofrer ikke livet, de risikerer å ofre livet. Ja, sant det Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Men hva synes dere andre om lønna til de andre soldatene som er på utenlandstjeneste ? Burde den også ligge på samme nivå eller burde den ligge på dagens ? Vel, de tjener helt ok, men tingen er at det er ikke pengene som skal lokke. Det er derfor mange yrker som man skulle tro at man tjente mye på faktisk tjener veldig dårlig. En brannmann risikerer jo til tider livet sitt på jobb, men de tjener ikke mer enn ca. 320.000 i året. Lenke til kommentar
wit Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 brød:jo det er dei. herregud dei gjer jo ingeting!! dei lærararen eg har gjer ingeting, ikkje mier enn elvane (som må gå på skulen) gjer, medan lærararen til og med får betalt for det!!! Jeg kjenner jo ikke noe til dine lærere, men de fleste/nesten alle lærere jobber MYE. Har selv to lærerforeldre og de har begge en del over 40 timers arbeidsuke... Så de lange og kjente feriene blir jobbet opp gjennom året. De sitter ofte i jula og påsken med haugevis med rettinger. Så personlig så syntest jeg ikke lærere burde få mindre lønn, heller mer! Lenke til kommentar
investor Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 De yrkene markedet etterspør bør få høyere lønn... De yrkene markedet ikke etterspør bør få mindre lønn... Lenke til kommentar
thebull Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Orker ikke å lese alt, men du vet tydligvis lite, hvis man er foretnings advokat bestemmer frimaet du jobber for hvor mye du får betalt (Hvis du jobber privat) staten kan ikke gå inn og si "nei nå får ikke du lov til å betale advokatene dine mer" Og når det gjelder bønner for jo de intektene sine fra at folk kjøper varene deres og hvordan kan statet bestemme at disse skal få mere betalt? det er ikke mulig. Det kommer bare ann på hva de produserer og etterspørselen på varen. Endret 3. mai 2009 av thebull Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Så personlig så syntest jeg ikke lærere burde få mindre lønn, heller mer! Dette gjelder særskilt lektorer som har minimum fem års utdannelse og studielån oppover ørene. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg synes at lærere burde få høyere lønn. Et punkt er jo at lærere utdanner jo legene våre, for eksempel. Politiet fortjener også mer lønn synes jeg, det er en viktig stilling. De som ikke burde ha så høy lønn: Advokater, egentlig litt flaut at vi trenger det yrke. Jeg sier ikke at de ikke fortjener lønn, jeg sier bare at de noen gang kan få litt vel mye. Fotballspillere, alt de gjør er jo å sparke en ball. (mitt syn, dere kan fint ha et annet et) Lenke til kommentar
wit Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Så personlig så syntest jeg ikke lærere burde få mindre lønn, heller mer! Dette gjelder særskilt lektorer som har minimum fem års utdannelse og studielån oppover ørene. Helt enig!! Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 synes ikke spesialstyrker burde tjene mer enn andre egentlig, kommer jo helt ann på stilling. Tror ikke du er så mye tryggere hvis du fks. er i PRTen som patruljemann. Synes generelt soldater i utlandet burde tjene mer. Synes det er litt feil at folk som er hjemme og har en betraktelig mer behagelig jobb uten risiko tjener like mye. For ikke å nevne soldater i førstegangstjenesten som jobber hardt og tjener elendig. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg kan til tider irritere meg litt over hvor mye penger som er i omløp på idrettsarenaen. Det er mennesker som får betalt i bøtter og spann for å ha det gøy, mens lektorer som nevnt over her får en fin gjeld de kan betale på resten av livet. Lenke til kommentar
investor Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Når vi snakker om lønn så mener jeg fagforeninger bør forbys de er en liten gruppe som fucker til mye for mange... med sin uproduktive syting i kor... Må sies at jeg selvfølgelig har vært fagforeningsmedlem fordi det lønner seg å være like grådig som dem om man kan... for de er de grådigste man finner i et samfunn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Det er en rimelig kontroversiell påstand du kommer med (men spennende), så utdyp gjerne. Til hamnli to vil jeg bare si: les tråden. De aller fleste argumenterer ut fra egeninteresse. Trådstarter er bondesønn, og larsP er lærerstudent, for å nevne noen. Dessuten, er objektivitet noe å tilstrebe? Kan vi i det hele tatt diskutere objektivt? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg minner om at dette er en bump av en gammel tråd. Det er altså ikke sikkert at de som opprinnelig deltok i tråden er aktive på forumet lenger, ikke en gang at de har de samme meninger som den gang selv om de er... Noen innlegg som gikk på person er slettet. Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Lønn bør bestemmes etter markedskreftene, og justeres hvis en yrkesgruppe drar til seg for mye eller for lite erfarne folk. Lønn bør ikke bestemmes etter hvor mye vi mener en arbeidsgruppe fortjener. Lenke til kommentar
investor Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Utdypning: Litt fakta. Penger er et "null-sum-spill". Har du noen gang gjort litt regnskap og sett en fordring og en balanse har du sikkert forstått det. Ingen kan eie mer enn det som finnes. Ingen kan låne ut verdier som de ikke har. Og alt må gå opp. Balansen kan ikke inneholde poster som ikke har motposter. Samme med penger. Til fagforeningene: Siden vi har blitt enige om at penger er et "null-sum-spill" så kan ikke noen bli rikere uten at andre blir fattige... I en fagforening er det grupper. Gruppe for industriarbeiderne, gruppe for bønder, gruppe for whatever-kind-of-work.. Norge har 5 millioner innbyggere, LO har 1 million medlemmer. (Veldig grove tall) Hvis 1 gruppe i fagforeningene bestemmer seg for at de skal ha mer lønn... si bøndene. Så må de øke prisene for å tjene mer, det betyr at 1 gruppe, bøndene tjener. Og resten taper! Fordi det er et "null sum spill", alle andre grupper (5millioner minus bøndene) må betale mer for maten... flertallet taper kjøpekraft og mindretallet øker sin kjøpekraft. Så internt i LO vil gruppene også kjempe mot hverandre. Si at medie gruppen innen LO vil ha mer lønn, resultat alle aviser blir dyrere og resten av Norge finansierer medie-gruppens økte kjøpekraft. Også andre grupper i LO som benytter seg av medie-tjenester får svi... Ser vi bare innenfor Norge utenom eksport så vil alltid enkelte grupper tjene mens andre vil tape... ser vi med eksport vil hele landet kunne tjene mens utlandet kan tape. Håper det var litt mer forklarende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå